תקשורת ומדיה

ביקורת על שופטת מחוזי: לא אפשרה לצלם את מחבלי שרונה

2 המחבלים מהפיגוע בשרונה וחברם הסייען הורשעו שלשום במחוזי. הצלמים שרצו לתעדם לפני הדיון נדרשו לצאת מהאולם. צלם: "מדובר במקרה לאומי ובסיפור בעל חשיפה בינ"ל"
אלכסנדר כץ | 
המחבלים מהפיגוע בשרונה (צילום יוסי זליגר)
ביקורת בקרב צלמים על שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב שאינה מאפשרת להם לצלם חשודים ומורשעים באולמה. המקרה האחרון היה הרשעתם של 3 המחבלים מהפיגוע בשרונה, ב-4 עבירות רצח וב-41 ניסיונות רצח.
הנוהג בבתי המשפט הוא לאפשר לצלמים לצלם כניסתם של עצורים וחשודים לאולם בית הדיונים, לעיתים לקחת גם סינק מדבריו, ולצאת עם כניסת השופט לאולם. דוברות בתי המשפט אף מעודדת זאת, ואולם בסופו של דבר ההחלטה לגבי הצילום היא באחריותו הבלעדית של השופט.
על פי נוהל צילום והקלטה בבתי משפט (שעודכן ב-2011), "צילום והקלטה באולמות בתי המשפט, לפני תחילתו של דיון או בסיומו, לרבות כניסת שופטים, בעלי דין, עצורים, אסירים לאולם וכן צאתם, כפוף לאישור מראש של השופט הדן בהליך באולם בית המשפט. עם כניסת השופטים לאולם יהיה על כלי התקשורת לצאת מהאולם. הפנייה תעשה באמצעות מערך הדוברות וההסברה של מערכת בתי המשפט או משמר בתי המשפט".
לפני כשנה וחצי, פתחו חאלד ומוחמד מחאמרה, 2 בני דודים מהכפר יטא בירי במסעדה במתחם שרונה בתל אביב, והרגו 4 ישראלים, בטרם נתפסו. חברם יונס זין לא נכח בפיגוע עצמו, אך לקח חלק בתכנון ובהוצאת הפיגוע לפועל. למעט תמונות שלהם מתחילת מעצר, אין תיעוד בהמשך כשהדבר היה תלוי בשופטת המחוזי בתל אביב שרה דותן, שאינה מאפשרת שנים לצלם את אלה המובאים אליה לדיון.
לפני הדיון שלשום דרש מאבטח של משמר בתי המשפט מהצלמים לצאת מן האולם. הצלמים טוענים כי צילום של חשודים, בעיקר במקרה כגון הכרעת דין בנושא פיגוע, יש בו שירות למדינה. אחד הצלמים אמר לאייס: "חשוב להציג את אותם 'חיות אדם' לעולם כולו. זה שירות ציבורי". אחר הסביר: "מדובר במקרה לאומי ובסיפור בעל חשיפה בינ"ל. זה לא בעיות מס של בר רפאלי, שפה עוד אני יכול להבין אם השופט לא רוצה צילום".
מספר צלמים ששוחחו עם אייס ציינו גם שמות של עוד מספר שופטים שבדרך קבע מסרבים לאפשר צילומים, ושיערו כי לפחות בחלק מן המקרים מדובר על החלטה הנובעת מיחסי עבר בין שופטים לתקשורת, שהובילו להחלטה למנוע צילום בתוך אולם הדיונים של אותו שופט.
בתגובה לאייס, הפנו בדוברות בתי המשפט להוראות נוהל של מנהל בתי המשפט הקובעות כאמור כי צילום באולמות הדיונים אסור אלא אם אושר אחרת על ידי מערך הדוברות. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה