תקשורת ומדיה

חתונה טלוויזיונית תחייב את "המתחתנים" להיפרד ברבנות?

ברבנות לא מתלהבים מהפורמט אך אינם חוששים לבעיות הלכתיות בתכנית 'חתונה ממבט ראשון'. מחוות דעת של עו"ד דיבון עולה כי מהלך כזה עשוי לחייב גט דתי. הפקת התכנית: "טקסים אלו אינם מוכרים ע"י הרבנות כיוצרי חיוב הלכתי"
אלכסנדר כץ | 
חתונה ממבט ראשון (צילום אירית זום 18)
חתונה ממבט ראשון היא כנראה התכנית המסקרנת ביותר בטלוויזיה בימים אלו, אבל גם זו שמעלה שאלות הלכתיות ומוסריות רבות. לצד הרצון לחדש עם פורמט חדש בעידן של 3 ערוצים מסחריים, האם ישנה אפשרות כי משתתפי התכנית עשויים להיתקל ב"הפתעות" בהמשך הדרך, כמו למשל למצוא את עצמם נשואים בפועל על כך המשתמע מכך?
חוות דעת של משרד עו"ד בתחום דיני המשפחה - עו"ד עדו דיבון ממשרד דיבון ושות', מעלה חשש כי יש שם צורך בגט לחומרא במידה והזוג לא מעוניינים להמשיך יחד. מאידך, בהפקת התכנית טוענים לכך שטקסי הנישואין אינם מוכרים על ידי הרבנות, ואינם מחייבים.
קשת השיקה את 'חתונה ממבט ראשון' בסוף אוקטובר, והיא משודרת מאז בערוץ קשת 12. התכנית שמופקת על ידי גיל הפקות ומבוססת על פורמט אמריקאי מצליח במסגרתו מתחתנים 2 אנשים שלא נפגשו מעולם, כבר בפגישתם הראשונה. עד כה רשמה התכנית נתוני צפייה גבוהים.
 
בישראל ישנה את המגבלה של נישואין לפי דת משה וישראל, כך שחתונה ללא אלמנטים של שבירת כוס, אמירת ברכות מסוימות והענקת טבעות, למעשה חוסמת אפשרות לחתונה דתית. אולם בארץ גם נישואין שהחלו בטקס חילוני, עשויים להסתיים על מדרגות הרבנות, באקט דתי.
בחוות הדעת של עו"ד דיבון עולה כי גם חתונה טלוויזיונית כמו זו ב'חתונה ממבט ראשון', עשויה לחייב אותם להגיע בסופו של דבר לרבנות. "על פניו קיים ספק אם טקס הנישואין שנערך בתוכנית וכלל חופה, עדים, ברכה על היין, שבירת כוס, הסכמה הדדית לנישואין, ומגורים משותפים (קיום יחסי אישות) תקף על פי הדין היהודי, אולם גם נישואין מעין אלה לעיתים דורשים 'גט לחומרא', ולהערכתנו אם מי מבני הזוג ירצה להינשא, הוא עלול להידרש לבצע גט מספק או גט לחומרא", כתב עו"ד דיבון. "חשוב לציין כי השאלה כאן היא כפולה: 1. במידה ואין מדובר בנישואין כלל והצדדים ממשיכים לחיות יחד - האם הם נדרשים להינשא בשנית, והפעם כדת וכדין? 2. במידה ומדובר בנישואין והצדדים החליטו להיפרד - האם נדרש גט?".
עו"ד דיבון טוען כי "מעבר לשאלות ההלכתיות והמשפטיות הישירות שעולות מהתכנית, חשוב לשים לב כי התכנית מציגה נורמה שעלולה לגרום לצופים לעשות דברים דומים בבית, באופן שיכול ליצור בעיות רבות". הפתרון לדבריו, אמור להיות כזה: שהפקת התכנית תציין בפירוש בפני המשתתפים את המשמעויות המשפטיות וההלכתיות של האקט אותו הם עוברים, ולציין אזהרה לצופים בצורה בולט בכל שידור ואזכור של התכנית, ובקדימונים השונים, על מנת שאלה ייזהרו.
ההפקה לא התייעצה לקראת ובמהלך הצילומים עם אנשי הרבנות הראשית לגבי האספקטים שעשויים להתעורר בעקבות "חתונות הדמה" בתכנית, אבל לא מן הנמנע כי היא קיבלה ייעוץ הלכתי מגורמים אחרים. בכל מקרה ברבנות פחות מבוהלים מאקט החתונה, אבל לא מרוצים מהפורמט עצמו. "טקס החתונה המוצג בתכנית חסר את המרכיבים הבסיסיים של טקס החתונה מחייב על פי ההלכה", נמסר לאייס מהרבנות הראשית.
עוד אומרים ברבנות כי היא "רואה בהפיכת מוסד הנישואין למשחק טלוויזיה למטרות רייטינג - משום חילול קדושת הערך העליון של חיי אישות כהלכתם לאחר נישואין כדת משה וישראל".
מהפקת התכנית נמסר בתגובה: "טקס ברית הזוגיות שעוברים הצדדים המשתתפים בתכנית, תוכנן בקפידה בליווי עורך דין בכיר העוסק בדיני משפחה, תוך הימנעות מודעת ומדויקת מכל סממן של קידושין, ללא יצירת חבות הלכתית בין הצדדים המשתתפים וללא שינוי בסטטוס, ועל כן אין ולא יהיה צורך למי מהמשתתפים לעבור דרך הרבנות. טקסים חילוניים כאלה מתקיימים בארץ באופן תדיר. טקסים אלו אינם מוכרים על ידי הרבנות כיוצרי חיוב הלכתי ולכן אין לחוות הדעת הנטענת כל בסיס".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה