תקשורת ומדיה

יעל דן על ההטרדות בתקשורת: עברתי אווירה כזו בערוץ 1

דן שעוסק רבות בהטרדות מיניות, דיברה בפתיחת כנס אילת על ה-METOO בעיקר בתקשורת הישראלית, ומדוע היא חושבת שמדובר בתופעה טובה, אפילו אם יש בה בעיות
אלכסנדר כץ |  1
יעל דן (צילום אלכסנדר כץ)
העיתונאית יעל דן, מי שמקדישה זמן רב בתכניותיה בגל"צ להטרדות מיניות, הצהירה כי היא עברה מכירה אווירה של הטרדות במקום העבודה, וכי חוותה כזו כשעבדה בערוץ 1 בעבר. את הדברים אמרה דן בשיחה עם ניב גלבוע בפתיחת כנס אילת לעיתונות שמתקיים זו השנה ה-11 במלונות הרודס, על נושאי ההטרדות ותופעת ה-METOO.
"זה קורה בכל מקום. זה באקדמיה, במשפט, בכל מקום. כשהייתי בערוץ 1 האם חוויתי (הטרדות מיניות, א"כ)? האם עברתי אווירה של הטרדות? בוודאי שאני מכירה, זו אחת הסיבות שאני אומרת שצריך להפסיק את זה, לעקור את זה. זה מאד בולט כאשר יש אנשים עם שררה, כוכבים".
לדבריה, "יאמר לטובת התקשרת הישראלית, שאנחנו עוסקים בזה המון. הקדמנו את הוליווד. אנחנו היינו שם בסדרי הגודל שלנו, לפניהם. היה לנו נשיא כזה והיו לנו גם אנשי תקשורת שנחשפו". על התעסקותה הקבוע בנושאים כאלה, אמרה דן כי היא חשה חלוצית: "אמרו לי שאני צהובה כשאני מראיינת נשים שנאנסו, הייתה לי שאיפה שנשים יפסיקו להתבייש. כל ראיון כזה הביא אחריו המון פניות, לא כולן הסכימו להתראיין, אבל כל אחת שהתראיינה הביאה שובל ארוך של מתקשרות. תצריך לזכור, הבושה היא לא אצלכן, אלא צריך לגורם לו (לאנס והמטריד, א"כ) להתבייש".
ניב גלבוע ביקש להתעכב על נושא השיימינג, ו"כיכר העיר" ללא משפט. "אין פה משטרה, בתי משפט, פרקליטות, כל אחד יכו ל גרום למישהו להדחתו על סמך סטטוס בפייסבוק".
על כך ענתה דן: "הפרקליטות והמשטרה נכשלות פעם אחר פעם, אבל לולא התופעה הזאת עם כל הבעייתיות שלה, לא יהיה שינוי אמיתי. מי שכבר מגיעה למערכת הזאת של המשטרה ובתי המשפט, 92% מהתיקים נסגרים. יש רשתות חברתיות שנותנות מקום לכל אחת לדבר".
יעל דן דיברה על השינוי שמתחולל בימים אלה: "הרשתות החברתיות עושות שינוי דרמטי והן נותנות לאנשים מקום לדבר ולהגיד. רוב הנשים שנחשפות מדברות על מקרים מלפני מעל 20, 30 ו-40 שנה. יש לי אי נוחות גדולה עם חשיפה של אנשים שעשו את זה לפני עשרות שנים כי חלקם לא יכולים להתגונן. אבל הנשים האלה נשכבות היום על הגדר עבור מלא נשים אחרות. הן מציפות את השיח על כך שגבר לא יכול להציע עבודה ועל הדרך להעביר את זה במיטה. הנורמות השתנו. דרך השיח הזה כל אחת לומדת. אדם שפעם היה הולך לאיבוד, יש לו היום דף פייסבוק והוא כותב ובאים להציל אותו. יש לו מקום שבו ישמעו אותו. זה בעייתי, אבל זה גם נפלא"
דן התייחסה לפרשת נתן זהבי והדס שטייף: "זה שזה נהיה פרסולנלי והפך לריב אישי – זה מקלקל את הדבר החשוב שקורה פה, שינוי הנורמות. אני לא משדרת כל סיור שמגיע אליי ומציבה רף מאד גבוה. יש לי בעיה עם אשה שהשתכרה למשל, והגיעה למיטה עם גבר ולא יודעת איך זה קרה לה".
דן מצהירה כי אינה משדרת כל סיפור שמגיע אליה: "אני מציבה רף גבוה, מגיעים סיפורים שחורים משחור, לא רוצה לבזבז על אפור. יש המון שחור. למשל יש לי בעיה עם אישה שהשתכרה והלכה עם גבר אליו הביתה, הגיעה למיטה ואז אומרת 'אוי איך הגעתי לכאן'. אני אומרת לנשים - בואו נחיל את הכללים גם על עצמנו. רוצות עבודה, לא יכול להיות שזה יהיה לדרינק, או אליו הביתה. לא הולכים ס":מ מהעבודה עצמה".
דן התייחסה למחיר שמי שמתלוננים נגדו ומרגיש שנעשה לו עוול, משלם: "כל הגברים האומללים יש להם כמה אופציות. או לתבוע דיבה, או להגיד 'נכון, אני נורא מצטער, אני מבקש סליחה'".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גועל נפש מרוכז
    דנה 11/2017/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייבים לעצור את השחיתות השלטונית - לא יתכן שנסגרים תיקים בתוך המשטרע!!! הם חיים מכספי משלם המיסים - והאזרח נעשה קורבן למושחתים שכמותם!! גם אני בתוך פרשה שכזו כאשר המשטרע יודעת שיש איום על האשה - וסגרו את התיק על מכות ואונס!!! אם אין צדק יש פשעעעעע!!!!! והפשע מתחיל האחראים על ה''צדק'' המיוחל - שמזמן אינו בנמצא במרתפי בתי המשפט של השופטיפשים!!!!!!
    סגור