תקשורת ומדיה

מאות השמעות רדיו בישראל ובעולם: TOY הדיח את 'הכל לטובה'

1,703 פעם הושמע השיר של נטע ברזילי מאז מארס, מתוכם 148 פעם בישראל ו-256 במדינות אחרות ביממה האחרונה. ואיך קובעים את גובה התמלוגים על ההשמעות?
אלכסנדר כץ | 
הזכייה של נטע ברזילי באירוויזיון משתלמת מאד, גם בפן הכספי - כשהשיר המנצח הושמע אתמול (יום א') 148 פעמים בתחנות הרדיו הארציות והאזוריות בישראל. בסך הכל הושמע השיר מאז שיצא לראשונה ב-12 במארס, לא פחות מ-1,703 פעמים, כך על פי נתונים שסיפקה לאייס חברת Media Forest.
השיר TOY שבר את שיא ההשמעות היומי בתחנות הרדיו הארציות והאזורית, כשהשיא הקודם נרשם ב-22 באוקטובר 2017 על ידי סטטיק ובן אל תבורי, עם השיר 'הכול לטובה' שהושמע 85 פעמים באותו יום.
התמלוגים מתחלקים בין יוצר השיר, המבצע והתמלילן. לתאגיד השידור כאן אין אחוזים בשיר עצמו, כך לא יזכה להכנסות מאפיק זה. קשה לפרוט בשלב זה את הנתונים הללו לכסף, משום שגובה התמלוגים אינו אחיד לכל התחנות, ובעיקר הוא נגזרת מגובה ההכנסות של תחנות הרדיו מפרסום. יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם הפועלת לשמירת זכויותיהם של היוצרים הישראלים מתחומי המוזיקה, וגובה עבורם את התמלוגים, מסביר בשיחה עם אייס: "התמלוגים משולמים מדי חצי שנה, כאשר הסכום נקבע על פי מספר השירים שמושמעים באותה תחנה. באקו"ם בודקים את החלק היחסי של מספר ההשמעות הכללי של השיר ביחס לכלל השמעות השירים בכל תחנות הרדיו, וכך נקבע גובה התמלוגים".
Media Forest מנטרת מעל 1,000 תחנות רדיו ב-6 מדינות בנוסף לישראל (אנגליה, פורטוגל, אוסטריה, דנמרק, ספרד, אוסטרליה) – ורק בהן הושמע השיר של נטע ברזילי 256 פעם. ניתן להאריך שהוא הושמע עוד מאות פעמים גם במדינות אחרות. אקו"ם גובה גם את התמלוגים עבור השמעות של שירים ישראלים או של יוצרים ישראלים בחו"ל, במידה והם חברים באקו"ם, וזאת בהתאם להסכם שהוא חתום עם גופים מסוגו בכל רחבי העולם.

הפעילות שחשפה את השיר לגולשים

בנוסף למספר ההשמעות ברדיו, אסור לשכוח זרוע חזקה ופופולארית אחרת – יוטיוב. בתוך חודשיים רשם TOY כמעט 30 מיליון צפיות בעמוד היוטיוב הרשמי האירוויזיון, והוא ברשימת 10 השרים הנצפים ביותר בהיסטוריה של שירי האירוויזיון. חלק מההישג הזה יכול להיזקף לזכותה של אאוטבריין, שהעמידה לרשות הגולשים באירופה את האפשרות להיחשף באופן מסיבי לקליפ ב-50 אתרים המרכזיים ברחבי אירופה ביניהם, בהם הגרדיאן הבריטי, דר שפיגל הגרמני, סקיי, BBC, קוסמופוליטן, Elle, טלגרף ועוד.
במבחן התוצאה נרשמו כאמור יותר מ-29 מיליון צפיות במדינות אלה, הרוח הגבית הזו גם תרמה לקידום הקליפ באופן משמעותי בימים החשובים עוד טרום חצי הגמר הראשון בו עלתה נטע להתחרות ולמעשה יצרה קשר בלתי אמצעי וישיר בינה לבין הגולשים.
לקראת הגמר הגדול לאחר שהעפילה, הפעילות נמשכה במלוא החוזק ואף אפשרה לנבא מגמות שאכן התגשמו - שתיים מהמדינות שבהן בחרו מירב הגולשים לצפות בקליפ, ספרד וצרפת, היו גם אלו שהעניקו לשיר את מירב הנקודות האפשריות, בניגוד להחלטות השופטים הרשמיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה