תקשורת ומדיה

מקור ראשון דורש מוואלה למחוק אייטמים שביקרו יחסו ללהט"ב

תביעת השתקה? דוד ורטהיים ביקר את התנהלות העיתון מול הקהילה - בטור שפרסמו ובסירובם לפרסם מודעת להט"ב. בוואלה סירבו לדרישת מקור ראשון ולא הסירו 2 אייטמים
אלכסנדר כץ |  8
2 האייטמים בוואלה ברנז'ה (צילום מסך)
העיתון מקור ראשון מאיים לתבוע את אתר וואלה ודורש הסרת 2 אייטמים שפורסמו במדור וואלה ברנז'ה, בטענה כי הם מהווים לשון הרע - כך נודע לאייס. במכתב שנשלח לאתר, טוענים במקור ראשון כי הכתבות "משמיצות" ו"נועדו להכפיש את העיתון, וזאת בין היתר באמצעות ציון עובדות שגויות ו/או חסרות". בכל מקרה בוואלה לא נענו לדרישת העיתון, והאייטמים לא הוסרו.
בעיתון מצביעים על 2 אייטמים שפרסם עורך וואלה ברנז'ה דוד ורטהיים בשבועיים האחרונים - שהתייחסו להתנהלות מקור ראשון כלפי הקהילה הגאה. האייטם הראשון בוואלה בסוף אוגוסט התייחס לטור של אריאל שנבל בעיתון בעל האוריינטציה הימנית-דתית, שטען כי הקהילה הגאה הייתה יכולה לזכות באהדתו ובאהדת הציבור הימני, אם רק היו דוחים את קיום העצרת לאחר צום 9 באב, אולם בפועל העצרת התקיימה בשעות הערב, כשהצום כבר הסתיים, כך שעובדתית האייטם היה מוטעה.
ורטהיים הוסיף כי "מקור ראשון מגלה מזה זמן עוינות חריפה כלפי הקהילה הגאה", והזכיר את המאמר של הרב עמיחי אליהו - שהיה חריג בעוצמתו נגד קהילת הלהט"ב ואף עורר ביקורת עזה ברשתות: "בסופ"ש האחרון הופיע טור דעה של הרב עמיחי אליהו בו הוא מתאר את חברי הקהילה כאנשים חולים היושבים במחשכים ומתכננים כיצד להשתלט על המדינה באמצעות קמפיין תעמולה. הגדיל הכותב לעשות והוסיף כי הרצח של שירה בנקי ז"ל 'עזר להחדרת המסר' של הקמפיין".
הפסקה הבאה מאד לא נעמה לאנשי מקור ראשון. ורטהיים כתב: "מקור ראשון היה ביתו החם של הרב מוטי אלון שהיה יקיר העיתון. בין היתר התבטא אלון כנגד הקהילה הגאה והצהיר: 'הומוסקסואליות היא אבי אבות הטומאה...היא נובעת מחוסר שובע מיני. הצעד הבא - משכב בהמה...הפיכת ההומוסקסואליות לאיד? אה, לרעיון, למין הכרה משפטית בזוג - כל זה מהווה נדבך נוסף בשבירת הערך הבסיסי ביותר הנחוץ כדי לקיים חברה, מדינה, עם ואפילו עולם. פירקת את הפאזל המשפחתי - פירקת את כל המערכת'. כזכור, הרב מוטי אלון הורשע בשנת 2013 בשתי עבירות של מעשה מגונה בכוח בתלמידו בן ה-17".
יומיים לאחר מכן, פרסם ורטהיים פולו-אפ לאייטם שפורסם בחדשות 2, על כך שמקור ראשון סירב לפרסם מודעה של הקהילה הגאה מחשש לפגיעה בקהל הקוראים, ודרש כתב שיפוי - התחייבות לתשלום פיצוי במידה ופרסום כזה יפגע כלכלית בעיתון. על המודעה היו חתומים עשרות בוגרי הציונות הדתית שמחו על מכתב הרבנים נגד הקהילה הגאה, וכתבו בין היתר כי "אנו, שגדלנו על ערכי ואהבת לרעך כמוך וחביב אדם שנברא בצלם כואבים היום את הזלזול, ההדרה והתוקפנות חסרת האחריות מצד רבים מרבני הנהגת הציבור הדתי, נגדנו ונגד אחינו ואחיותינו".

מקור ראשון: ניכרת הבחירה להשמיץ אותנו

במכתב שנשלח לוואלה, כתב עו"ד ירון אלון ממשרד הורוביץ אבן אוזן ושות כי "אותן כתבות... ניסו לשוות באופן פסול למרשתי 'קו עוין' כלפי הקהילה הגאה, וזאת הן באמצעות אימות מפורשות והן באמצעות אמירות משתמעות וקשירת קשר פסול בין עניינים אשר אין דבר בינם לבין מרשתי".
לגבי האייטם הראשון, כותב עו"ד אלון כי ורטהיים "ניסה מטעמיו לייחס באמצעותו (של המאמר של עמיחי אליהו במקור ראשון, א"כ) למקור ראשון אג'נדה שלילית כלפי הקהילה הגאה, תוך התעמלות מכך שבאותו גליון עצמו של העיתון פורסמו 9 אייטמים שעסקו בקהילה זו, תוך הבאת מגוון רחב של דעות ועמדות. היצמדות וואלה והכתב דווקא למאמר ספציפי שפורסם, תוך התעלמות מיתר האייטמים של מקור רשון בנושא, והצגתו כמי שלכאורה מייצג את קו העיתון – הנה מטעה לכל הפחות".
במכתב לוואלה נכתב כי הקישור בין מקור ראשון להרב מוטי אלון הוא "מופרך... אשר לו אין קשר ולו קלוש למקור ראשון", וכי בוואלה בחרו להתעלם מפרט שגוי זה – לדברי אנשי מקור ראשון.
לגבי האייטם השני שנוגע למפרסמי המודעה הלהט"בית, כתב עו"ד אלון כי בקשת שיפוי היא פרקטיקה ידועה בתחום, "מחשש ישיהה בפרסום כדי לגרום נזקים" אולם ורטהיים בחר לייחס אותה – כך לדברי העיתון - לקו שנוקט לכאורה העיתון נגד הקהילה הגאה. "אלו רק דוגמאות מתוך הכתבות, אך כבר מהן ניכרת הבחירה להשמיץ את מקור ראשון ואת עורך העיתון מר חגי סגל, בניסיון לייחס להם 'קו עוין נגד הקהילה', תוך התעלמות מכך שמקור ראשון מקפיד לנקוט באופן עבי בסיקור עיתונאי הוגן ומאוזן כלפי כל קהילה, לרבות הקהילה הלהט"בית".

"לטעון שאין בעיתון קו להט"בי - זה מגוחך"

גורם בוואלה אמר לאייס כי האייטמים שפורסמו מדברים בעד עצמם: "לפרסם מאמר הומופובי ודיבתי כמו של הרב אליהו, וכן אייטם שגוי עובדתית במכוון, שבוע אחרי שבוע, ולטעון שאין בעיתון קו אנטי להט"בי, זה מגוחך. בנוגע לטענה לגבי מוטי אילון, הוא אכן היה יקיר העיתון כמו גם יקיר המגזר. זו עובדה".
המכתב נשלח לוואלה לפני מספר ימים, וכבר חלפו להם 72 השעות שדרשו במקור ראשון להסרת אותן 2 ידיעות, אולם הן באוויר ולא נראה כי בוואלה מתכוונים להסירן. אגב, לאייס נודע כי מקור ראשון לא פנה בדרישה דומה להסרת האייטם מחדשות 2, למרות שהיו כאמור הראשונים לפרסם את דבר הדרישה מאנשי הקהילה הלהט"בית.
בוואלה סירבו להתייחס לנושא.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הלהטבי"ם הודו במפורש שהם איימו על החברות הגדולות.
    אור 08/2018/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יעזור כלום: יש טרור להטב"י! יש סתימת פיות להטבי"ת! אלו העובדות תמיד צריך להסכים איתם במאה אחוז ואם לא אתה מואשם בדזענות וכו וכו...
    סגור
  • 7.
    די לתעמולה הלהטבית שלא נגמרת
    אמת 08/2018/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מקור ראשון אומר את האמת. מספיק כבר לאפשר ללהטבים להשתלט על התקשורת ולהפחיד את כולם!!
    סגור
  • 6.
    מקור ראשון התגליתם כעלובי נפש. במקום שתתגאו באנטי להט"ב
    חניאל קורן 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אתם תובעים את מי שמאשים אתכם בזה?!
    סגור
  • 5.
    כל הכבוד לדוד (ל"ת)
    שאפו ענק 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    בוואלה סירבו לדרישת מקור ראשון ולא הסירו את האייטמים
    אני 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה משמעות המילה אייטמים? לאט לאט העברית נעלמת מעל פני השטח בד בבד עם היושר והצדק בישראל!
    סגור
  • 3.
    ה הומואים אוהבים להעלב נימאס מהם (ל"ת)
    דורי 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 2.
    "מקור ראשון" זה העיתון הכי המופובי שיש
    אורן 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    3 5
    טוב מאוד שיש תביעה כזו עכשיו בית המשפט יקבע שהעיתון מסית נגד הקהילה
    סגור
  • 1.
    אתם המשתיקים
    מקור ראשון 08/2018/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא מקור ראשון שרוצה לומר את דעתו ואתם סותמים לו את פיו בכתבה שמגנה אותו על דעתו אתם אלו המשתיקים ולא הוא (וכנראה משתיקים יקרים שלא תפרסמו תגובה זו)
    סגור