תקשורת ומדיה

ניסוי של ג'נרל מוטורס מציג: עתיד הפרסום הדיגיטלי במכוניות

ניטור מידע על העדפות האזנה לרדיו, של 90 אלף מאזינים במשך 3 חודשים, יצר מאגר מידע מפולח שג'נרל מוטורס מנסה לתרגם למודל הכנסות מפרסום
משה בנימין | 
דשבורד דיגיטלי (צילום Istock)
במשך 3 חודשים בסוף שנת 2017, יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס האזינה, אספה וניטרה מידע של כ-90 אלף נהגים שהשתמשו ברכביה שבהם הותקנו מערכות רדיו ומולטימדיה מבוססי WiFi. הנהגים, מאזור לוס אנג'לס ושיקגו, הביעו את הסכמתם להשתתף בניסוי "הוכחת היתכנות" שעליו מתכננת ג'נרל מוטורס לבסס מודל הכנסות חדש, לצד מכירות הרכב, של פרסום מטורגט על גבי רדיו דיגיטלי. 
GM ניטרה את העדפות ההאזנה של עשרות אלפי הנהגים כדי למצוא קשר בין התחנה או התכנית שלה האזינו למוצרים שהם רכשו. המידע שנאסף כלל פילוח מפורט עד לרמת הווליום, התחנה המואזנת, איזור המיקוד, זמן ההאזנה, הרגע שבו החליפו תחנה, הפרסומת שבגללה העבירו תחנה ועוד.
לאחר איסוף ועיבוד המידע, GM יכולה לבנות פרופילים של הנהגים שיוצגו למפרסמים ותחנות רדיו עבור טירגוט של פרסום מדויק ככל האפשר. עד כמה מדויק? עד לרמה שבה החברה יודעת שנהג מסוים האזין לתחנה המשדרת מוסיקת קאנטרי בזמן שנסע באזור מסוים ואז עצר ורכש פריט מסוים ברשת בתי קפה ספציפית - די והותר פרטים שבהם מפרסמים יוכלו להיעזר כדי לדייק במסר הפרסומי.
הפרסום ברדיו הדיגיטלי נמצא בפריחה בשנים האחרונות תודות לשירותים כגון ספוטיפיי, אפל מיוזיק, Deezer ועוד. עם זאת, איסוף מידע שכזה על העדפות ההאזנה של נהגים במערכות רדיו דיגיטליות צפוי להחזיר תקציבים דווקא לתחנות הרדיו המסורתיות שייהנו מיתרונות הביג דאטה, תוך כדי שעוגת הפרסום ברדיו גדלה בסך הכל.  
הטכנולוגיה המודרנית שמוצאת את דרכה אל תוך המכוניות המיוצרות כיום דוחפת את שוק הרכב והנהגים (השבויים) לידיה של תעשיית הפרסום הדיגיטלית במהלך בלתי נמנע. התנועה הזאת מואצת כאשר מוסיפים למשוואה את תעשיית הרכב האוטומטי שעושה כיום את צעדיה הראשונים ונמצאת כבר בשלב הבטא שלה - תעשייה שבספה תייתר את תפקידו של בעל הרכב כנהג ותותיר לו זמן ופנאי להאזנה ואפילו צפייה בתכנים תוך כדי נסיעה. 
נתון מרתק שעלה במחקר של חברת מקינזי מגלה כי רכבים שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה מקוונת מייצרים מדי יום דאטה בהיקף של 600GB, נתון השווה ל-100 שעות וידאו ב-HD כל 60 דקות. על פי האנליסטים של מקינזי דור המכוניות האוטומטיות צפוי לספק מדי יום דאטה בהיקף של פי 150 מכך. הערך הכספי של מידע זה יהיה שווה בשנת 2030 כ-1.5 טריליון דולר. על פי מחקרים בעולם, שוק כלי הרכב המחוברים צפוי להגיע לכ-219 מיליארד דולר עד לשנת 2025, גידול של 14.8% לעומת שנת 2017. 
בישראל כבר נעשו בשנים האחרונות ניסיונות של יבואני רכב, בשילוב תחנות רדיו, לשווק מכוניות שבהם מותקנת מערכת מולטימדיה בילט אין עם אפליקציות רדיו מובנות. הדבר הקרוב ביותר לרדיו דיגיטלי שמקדם מודל מסחרי של הכנסות מפרסום הוא ספוטיפיי שהושק בישראל בשנה שעברה והציע מסלול חינמי מבוסס פרסום. על פי נתוני חברת ADIO שמנהלת את מכירות הפרסום בספוטיפיי, עיקר המאזינים הוא בגילאי 18-45 (76% מסך המאזינים) וליבת מאזינים היא בגילאי 18-34 (מילניאלס), עם ממוצע האזנה יומי (מרשים) של כ-155 דקות. 
מבין המותגים בישראל שכבר מריצים קמפייינים ב-Spotify ניתן למצוא את: Samsung, קוקה קולה, AXE, בזק, yes, מכללת אחווה, בנק דיסקונט, יקבי רמת הגולן, משרד הכלכלה, משרד הפנים, פיאט, מאזדה, פורד ועוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה