תקשורת ומדיה

למרות מלחמתו של נתניהו בתקשורת: האמון בה ממשיך לעלות

האמון בתקשורת עלה זו השנה ה-2 והוא גבוה מהאמון בממשלה ובכנסת - כך עולה ממדד הדמוקרטיה הישראלי ל-2018. אגב, 58% חושבים שהתקשורת היא מוסד מושחת
אלכסנדר כץ | 
אמון הציבור בתקשורת רשם בשנה האחרונה עלייה קלה, חרף המלחמה שמנהל ראש הממשלה בנימין נתניהו בה, ובמקביל לפרשיות השונות שקשורות בה, אבל גם מציגות באור בעייתי התנהלות של חלק ממערכות התקשורת. היום (יום ב') פרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה את מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2018, הבוחן את אמון הציבור בגופים שונים במדינה, כגון צה"ל, מערכת המשפט וגם כמובן התקשורת.
נשיא המכון יוחנן פלסנר הגיש היום את מדד הדמוקרטיה לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. פרויקט מדד הדמוקרטיה נערך זו השנה ה-16 על ידי צוות המחקר של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בראשות פרופ' תמר הרמן. דוח המחקר מתבסס על סקר רחב היקף ועל סקירה של מדדים בינ"ל שונים. הסקר נערך בחודשים אפריל-מאי בקרב מדגם מייצג של אזרחי ישראל היהודים והערבים שכלל 1,049 נבדקים.
שלא במפתיע, אמון הציבור בתקשורת גבוה יחסית בקרב מצביעי השמאל (65%), בינוני בקרב מצביעי המרכז (47%) ונמוך בקרב מצביעי הימין (15%). בקרב הערבים, עומד האמון בתקשורת על 18.5% בלבד לעומת 33% בקרב היהודים. יש לציין, כי זו השנה השנייה שבה עולה אמון הציבור בתקשורת, שעמד בשנת 2016 על 24%. מגמה דומה נרשמה גם במדינות נוספות: בארה"ב למשל חלה עליה משמעותית בשנתיים האחרונות בקרב מצביעים דמוקרטיים ובקרב אלו המוגדרים כ"עצמאיים" בעמדותיהם.

לפי הנתונים, רק 11% מהציבור סבורים שהתקשורת היא האמצעי היעיל ביותר למאבק בשחיתות, לעומת 51% שסבורים שענישה מרתיעה היא האמצעי היעיל ביותר, 18% שחושבים שעידוד הציבור לדווח על מעשי שחיתות והגנה על חושפי שחיתויות הכי אפקטיביים ו-15% שחושבים שמניעת שחיתות תיעשה באופן הטוב ביותר על ידי הבהרת כללי המותר והאסור. עוד עולה מהמדד כי 58% סבורים שהתקשורת היא מוסד מושחת. גם במקרה זה, מצבה של התקשורת טוב משל נבחרי הציבור בכנסת, בממשלה וברשויות המקומיות, אך פחות טוב מאשר מצבם של צה"ל ובית המשפט העליון.

אגב, במדד חופש העיתונות של ארגון Reporters without Borders הבוחן את רמת חופש העיתונות במדינות העולם באמצעים כמותיים ועל ידי סקרי מומחים מאז שנת 2002, נמצאת ישראל במקום ה-87 מבין 180 מדינות שנבדקו. בהשוואה למדינות ה-OECD, נמצאת ישראל במקום ה-34 ומקדימה רק את טורקיה ומקסיקו. עם זאת, ציונה של ישראל עלה השנה בכמעט נקודה מ-68.9 ל-69.7, לאחר הירידה המשמעותית שהחלה לפני עשור. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה