מדיה

סקר הדוברים השנתי: הזמינים, הפוליטיים ואלה שלא כ"כ אמינים

היוזמה של תומר אביטל, ארגון העיתונאים ולע"מ, גרפה תשובות מ-173 עיתונאים שדירגו 53 משרדי ממשלה ויחידות סמך. איפה משרד רה"מ ומה עשתה המשטרה? התוצאות כאן
אלכסנדר כץ |  6
דוברת המשטרה מירב לפידות (צילום אודי פורטל)
העבודה מול גופי ממשלה יכולה להתיש לעיתים: ישנם דוברים שאי אפשר לתפוס בטלפון, כאלה שדורשים פניה במייל או אף בפקס, לא תמיד נותנים תשובה עניינית, לעיתים מגלגלים אחריות לאחרים, ולפעמים – שולחים כלאחר כבוד את העיתונאי לנסות מזלו בעזרת חוק חופש המידע. אבל לא כולם כאלה, וישנן מחלקות דוברות שמציבות את השירותיות והאמינות בראש העדיפויות שלהן.
אייס מפרסם זו הפעם הרביעית ברציפות את סקר הדוברים בשירות הציבורי – יוזמה שהתחילה לפני כמעט 6 שנים על ידי תומר אביטל ורותם סלע, ומאז צברה תאוצה. כעת מובילים את המיזם אביטל, עיתונאי עצמאי מאתר שקוף, ארגון העיתונאים ולשכת העיתונות הממשלתית. הסקר נערך בחודשים האחרונים באמצעות שאלון שקיבלו כל חברי ארגון העיתונאים וגם כאלה שאינם חברים בארגון. בסך הכל התקבלו 343 דירוגים השנה, זינוק של 68% ביחס למספר הדירוגים בשנה שעברה – אז עמד מספרם על 202.
מספר המשרדים ויחידות הסמך שזכו להתייחסות עומד על 53, מול 43 ב-2017. בסך הכל מספר המדרגים עמד על 173 – מהם 62% גברים ו-38% נשים. קצת מעל 30% מהמדרגים עובדים בתחום העיתונות, טיפה מתחת ל-30% בתחום האינטרנט, 21.5% מעולם הטלוויזיה, כ-14% מהרדיו, ועוד 4% שהגדירו עצמם כ"אחר".
ועוד קצת נתון סטטיסטי לפני שמגיעים למנה העיקרית: כמגמה ממוצע הציונים שהתקבל מהנשאלים, נותר זהה לשנה שעברה או ירדו במקצת, כולל הציון הכללי המשוקלל (3.1) שנשאר דומה לסקר הקודם (3.2) ומייצג ציון בינוני - בין 1 (הנמוך ביותר) ל-5 (הגבוה ביותר).
השנה, בניגוד לסקרים קודמים, הוחלט לחלק את הדוברויות ל-2 קבוצות: קבוצת הדוברויות הגדולות וקבוצת הדוברויות הקטנות. משרד או יחידת סמך נכנסו לסקר אם התקבלו תשובות לפחות מ-3 נשאלים. המשרד שזכה למספר המדרגים הגבוה ביותר היה האוצר, עם 30 עיתונאים שדרגו אותו. במקום השני משרד הבריאות עם 27 מדרגים, במקום השלישי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עם 24 מדרגים, רביעית יחידת דובר צה"ל עם 18 מדרגים, ובמקום החמישי – 17 עיתונאים דירגו את משטרת ישראל. 3 עיתונאים דירגו את משרד הבינוי והשיכון, הרבנות הראשית, הכנסת, רשות הטבע והגנים ורשות המים, 4 עיתונאים דירגו את בית הנשיא ומשרד התיירות.


בנוגע להבדלים בין הדוברויות השונות – ניתן לראות שכאשר הדוברות קטנה, השירות המתקבל ממנה הוא טוב יותר מאשר בשירות המתקבל על ידי דוברות גדולה.




גם בעניין זה – ניתן לראות שכאשר הדוברות קטנה, היא מספקת שירות טוב ומקצועי יותר מאשר דוברות גדולה.

איזו דוברות מובילה?
בחינה מעמיקה של הציונים לפי משרד, מראה כי המשרדים שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר הם רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים, בנק ישראל ודוברות בית הנשיא. אגב, דוברויות רשות העתיקות ובנק ישראל היו מדורגות גבוה במרבית הפרמטרים גם בשנה שעברה.
המשרדים שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר, הם משרד התחבורה ובטיחות בדרכים, משרד בטחון הפנים ומשטרת ישראל. בהקשר זה ראוי לציין את משרד התחבורה, שגם בשנה שעברה היה מדורג נמוך במרבית הפרמטרים. השר ישראל כ"ץ, לתשומת לבך.


הדוברות המובילה היא רשות העתיקות עם הציון המקסימלי. מחלקת הדוברות שם נחשבת לקטנה. בנק ישראל, בעלת דוברות גדולה ומכובדת, במקום השני עם ציון של 4.78. את הטבלה סוגרות הדוברויות של המשטרה (ציון 2), משרד התחבורה (1.79) ומשרד התקשורת (1.6).
בדירוג לפני אדיבות ושירותיות, מובילות המחלקות ברשות הטבע והגנים, רשות הגנים ובית הנשיא. מבקר המדינה ומשרד התחבורה סוגרים את הרשימה. הנה הטבלה לפי חלוקה לדובריות גדולות וקטנות.



בדירוג לפי אמינות, הדוברויות של רשות העתיקות, בנק ישראל ובית הנשיא מובילות. בסוף הרשימה: משרד התקשורת, משרד התחבורה, ואחרונה – דוברות המשרד ביטחון פנים.



בדירוג לפי בקיאות בחומר, בנק ישראל, רשות העתיקות ורשות המים מובילות, מול משרדי התחבורה והתרבות שמחלקות הדוברות שלהם סוגרות את הרשימה.
בדירוג לפי זמינות כללית, רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים ובנק ישראל בראש. את הרשימה סוגרים משרד התחבורה, משרד התקשורת ומשרד מבקר המדינה.
בדירוג לפי מהירות תגובה, סעיף חשוב מאד בעידן כה דיגיטלי, את הרשימה מובילים רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות. בתחתית: מבקר המדינה ומשרד התחבורה.
בדירוג לפי הקפדה של מחלקת הדוברות לעשות אך ורק בנושאים מקצועיים, ולהימנע מעיסוק בנושאים פוליטיים, מובילות 2 דוברויות שבפועל ההתממשקות שלהן לפוליטיקה יחסית קלושה – רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות, אבל גם בנק ישראל מצליח להיות מקצועי מאד. ובתחתית הרשימה: המשרד לביטחון פנים.



בדירוג לפי הקפדה לפרסם כל דבר בעל עניין לציבור, מובילים כרגיל רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים, בנק ישראל ובית הנשיא. במקום האחרון: משטרת ישראל, שזכתה בשנים האחרונות לביקורת קשה על התנהלותה התקשורתית, ורק השבוע הודיעה הדוברת מירב לפידות על עזיבתה, בעקבות סיום כהונתו של המפכ"ל רוני אלשיך.
בדירוג המשרדים לפי התנהלות שוויונית מול כל מערכות התקשורת, מובילות מחלקות הדוברות של רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים, וגם משרד החקלאות ופיתוח הכפר. ובמקום האחרון: שוב משטרת ישראל. לידיעת המפכ"ל החדש, יהיה אשר יהיה.
בדירוג לפי התנהלות בכבוד ובהוגנות כלפי עיתונאים, מובילים שוב רשות העתיקות, רשת הטבע והגנים ונשיא המדינה. בסוף הטבלה: המשטרה ומשרד התחבורה.
סעיף מעניין נוסף, שדווקא יכול לעודד במקצת, הוא שרוב-רובם של העיתונאים לא תוזזו על ידי מחלקות הדוברות השונות לפנות לחוק חופש המידע, אלא קיבלו שירות ותשובות מהדוברים. על פי הסקר עולה כי פחות מחמישית סבלו מכך. ומי המשרד שהכי הפנה לחופש המדיע שלא לצורך, לדעת העיתונאים? משרד האוצר ומשרד הבריאות.
18% מהמשיבים בשאלון הדוברים, ציינו כי נתקלו מעת לעת בהתנהגות לא ראויה מצד דוברות המשרד, וקצת מעל 10% נתקלו בכך בתדירות גבוהה. כלומר כמעט 30% חוו חיכוך כזה או אחר עם יחידות הדוברות השונות, כשמשרד התחבורה מוביל, ואחריו משרד הבריאות והמשטרה. כ-71% דיווחו כי לא נתקלו מעולם בהתנהגות כזו.
כאמור, דירוג הדוברים הוא יוזמה משותפת של תומר אביטל, ארגון העיתונאים ולע"מ. "הדירוג נועד לייצר שקיפות ביחס לתפקודם של הדוברים במגזר הציבורי ולעודד תחרות ושיפור השירות בכל הקשור למקצועיותם, יעילותם ומידת האתיות שלהם", אומר אביטל לאייס. "הדירוגים האחרונים בהחלט משיגים את מטרתם - הדוברים ומנהליהם שמים לב לתוצאות, ודוחפים את אלו שבתחתית הדירוג להשתפר".
לדבריו, "השנה שידרגנו את הדירוג והשתמשנו בטופס נעול שרק עיתונאים שהוזמנו לדירוג יכלו להשתמש בו, ופעם אחת בלבד. כמו כן, פנינו מראש לדוברויות וביקשנו מהם להפיץ הדירוג לכתבי התא שלהם. חשוב להדגיש: הכתבים דירגו כל משרד שהם מרבים לעבוד מולם לפי סולם בין גרוע מאוד - לטוב מאוד לפי שלל קריטריונים. כל משרד עומד בפני עצמו. גם תודה ענקית למתן ברכה, מפתחת BI, שנרתמה למלאכה וסייעה לנתח את הדירוגים שהתקבלו".
מנהל לע"מ ניצן חן מסר: "מרבית דוברי משרדי הממשלה עושים לילות כימים כדי לתת שירות מקצועי ואמין לטובת האינטרס הציבורי באמצעות קהילת העיתונאים. עם זאת תמיד אפשר להשתפר ואני מברך על המיזם הבוחן פרמטרים ברורים הניתנים לבדיקה כחלק מביקורת בונה שתכליתה לתקן ולייעל את העבודה הדוברותית".
תגובות
פרויקט דירוג הדוברים פנה למדורגים בקצוות הטבלה – למעלה ולמטה, לתגובות:
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת כל העת להנגיש לציבור מידע רלוונטי ועדכני, ולשקף את פעילותה לציבור בעיקר באמצעות כלי התקשורת. עובדה היא כי משטרת ישראל היא כיום הגוף הממשלתי שמפיץ, יותר מכל גוף אחר, מידע שוטף לכלי התקשורת בישראל- מאז תחילת השנה הפיצה דוברות המשטרה למעלה מ-10,000 הודעות דוברות, העלתה מאות מרואיינים לכלי התקשורת, טיפלה באלפי פניות ובקשות מעיתונאים, אין לזה אח ורע בכל המגזר הממשלתי, הציבורי או הפרטי בישראל ולכן ההשוואה איננה רלוונטית ומטעה".
במשטרה הוסיפו עוד כי "בתחילת שנת 2018 הוקם מרכז שליטה מרכזי של דוברות המשטרה - משל"ט שהקמתו שינתה באופן מהותי את העבודה מול דוברות המשטרה. הקמת המשל"ט מהווה שדרוג משמעותי בתחום השירות לכתב, מהירות התגובה, הזמינות, וסל השירותים הרחב הניתנים לאנשי תקשורת בארץ ובעולם. עובדה היא כי מדי שבוע מפיצה דוברות המשטרה לכלי התקשורת השונים מאות הודעות בנושאים מגוונים, תוך איזון מתמיד בין שקיפות המידע וזכות הציבור לדעת לבין ערכים חשובים לא פחות של צנעת הפרט, טובת החקירה ושמירה על שלום הציבור ובטחונו".
כמו כן הוסיפו כי "מתוך הבנת תפקידם וחשיבותם של כלי התקשורת במדינה דמוקרטית, המשטרה פועלת כל העת למתן שירות אמין, אדיב ומקצועי לפניות כתבים המסקרים את פעילותה, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה.  עצם ההשוואה בין דוברות המשטרה שפועלת באינטנסיביות מול מאות כתבים המסקרים מגוון רחב של נושאים למול גופי דוברות המונים דובר אחד או שניים ופועלים אל מול תא כתבים מצומצם - איננה מידתית, בלתי פרופורציונאלית וקשה להגיד שהיא מייצגת את עבודת הדוברות של משטרת ישראל שעובדת 24/7 עם עשרות אלפי אירועים מבצעיים מדי שנה. הסקר מתיימר לייצג את דעתם של העיתונאים אולם, לא ברור כלל כמה מן העיתונאים שמילאו את הסקר עובדים מול המשטרה באופן קבוע ואינטנסיבי וכמה מהם פונים רק מדי פעם, האם מדובר בחוות דעת על דובר אחד או על כלל הדוברים. כמו כן, מספר העיתונאים שמילאו את הסקר לא מהווים מדגם מייצג של מאות העיתונאים שעובדים מול משטרת ישראל מדי יום ביומו ואין דירוג פרטני ולכן ייתכן שהטיה של כתב אחד מול דובר בודד מטים את כלל המדגם. דוברות משטרת ישראל תמשיך למסור לציבור מידע רלוונטי, מוסמך ואחראי, הן באמצעות כלי התקשורת והן באמצעות ערוצי הניו מדיה של המשטרה".

מדוברות משרד החינוך, שעיתונאים הלינו כי היא מפנה לעתים לחופש המידע שלא לצורך, נמסר: "דוברות משרד החינוך הופתעה מהממצאים שכן אין היא דוגלת במדיניות שכזו. עם זאת, הדוברות תלמד את הנתונים כדי להבטיח עבודה תקינה, מקצועית ושוטפת אל מול מערך התקשורת".
ממשרד האוצר, שעיתונאים הלינו גם עליה כי הדוברות מפנה לחופש המידע שלא לצורך, נמסר: "מהיקף פעילותו וסמכויותיו של המשרד נגזרת גם כמות פניות כלי התקשורת והכתבים אליו. דוברות משרד האוצר מקבלת אלפי פניות ושאילתות מדי חודש, חלקן עוסקות באינטרסים הנוגעים לפרטיותם של גורמים מחוץ לממשלה או המגזר הציבורי. ולכן, במקרים אלו, כדי לאפשר למשרד להשיב בשקיפות המרבית, נדרשת לעיתים פניה באמצעות הליכי חוק חופש המידע וזאת כדי לאפשר את בדיקת חשיפת הפרטים עם הצדדים הנוספים מבלי לפגוע בפרטיותם. משרד האוצר מאמין בעקרון השקיפות ובזכות הציבור לדעת ועושה כמיטב יכולתו לקצר את ההליכים".
מדוברות רשות העתיקות שהצטיינה לפי הדירוג, נמסר: "תודה לקולגות על הפירגון הלא מובן מאליו. בעולם שבו אנשים מבקשים להיות חלק ממשהו גדול יותר, רשות העתיקות מחברת אותם להבנה שאנחנו חוליה בשלשלת אנושות מפוארת, שכולנו אחראים לשמור עליה. החיבור נוצר בחפירות ארכיאולוגיות עם בני נוער, בפעילויות לציבור, וכמובן, בעזרת כלי התקשורת. אני שמחה שהתקשורת מכירה בפוטנציאל הגדול של הארכיאולוגיה -  תחום שמספק סיפורים מעולים מפעם, שאנשים - בכל העולם, נלהבים לצרוך היום".
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין מסר: "בעבודה שלנו אנחנו שומרי הסף, המגנים של המורשת, ערכי הטבע והנוף.  היקף הסכנה והנזק לסביבה הולך וגדל. אנחנו משתדלים, נלחמים, לא תמיד מצליחים. אני רואה חשיבות רבה בשיתוף ורתימת הציבור למשימה חשובה זאת. עולם התקשורת משתנה מיום ליום, יש לדוברות משימה מורכבת ומגוונת לספר את הסיפור בשלל אמצעי תקשורת מסורתיים וחדשים במקצועיות, אמינות ורלוונטיות לציבור וקשה עוד יותר כאשר אנחנו גם ארגון שיודע לארח מבקרים ולספק חוויות וגם, מצד שני, לאכוף את החוק. הקשר עם העיתונאים הנו מרכיב חשוב בעבודת הדוברות, אנחנו מאמינים בצורך לשמר ולטפח את הקשר עימם. אני חושב ששלומית נכנסה לתפקיד בצורה מצוינת ומצעידה אותנו להישגים של שיתופי פעולה רבים וטובים".
מבית הנשיא נמסר: "שמחנו ללמוד על תוצאות הסקר. אנו עושות כל שניתן על מנת לוודא כי דוברות בית הנשיא, כמו בית הנשיא כולו תהיה נגישה ושקופה לכל אדם החפץ בכך. נלמד את ההערות המובאות בו ונעשה כל שניתן על מנת להמשיך ולהעניק את השירות הנדרש באופן המיטבי". 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מה עם הרשויות
    נתי 10/12/2018 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע אתם לא עושים את הבדיקה הזו ברשויות המקומיות?????
    סגור
  • 4.
    רמת העיתונות פח
    תומר אביטל האפיפיור 09/12/2018 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תומר אביטל עדיך שימצא כלה כי ככתב הוא לא משהו רמתו משקפת את שאר הכתבים שמרווחים שקל וחצי וזאת גם הרמה. אולי יואילו משרדי היח"צ לעשות דירוג כתבים מהמושחת למושחת פחות. בקשת מתנות, טיסות לחו"ל או הזמנת פפרצי שיצלמו אותם אוכלים בשווארמה שמש. רמת העיתונות בארץ פח הבעיה שגם דוברי השירות הציבורי מרווחים מעט. משוואה פשוטה כסף קטן נותן כתבים פח וגם דוברים לא מוכשרים.
    סגור
  • 3.
    בלי להעליב אבל...
    דנה 09/12/2018 10:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד "התרבות" , התחבורה וביטחון הפנים איי שם בסוף...מעיד משהו על רמת הדוברים או יותר נכון- המינויים הקומיבנטורים יש לומר...
    סגור
  • כל כך צודק!! (ל"ת)
    אני 09/12/2018 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    התוצאות משקפות היטב. מקווה שבמשרד התחבורה
    עדי 06/12/2018 16:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יסיקו מסקנות. גם משרד רה"מ מזוויעים בתגובות אבל השתפרו
    סגור
  • 1.
    מיזם חשוב מאין כמותו
    אמיר 06/12/2018 16:51
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יופי שיש דין וחשבון גם לדוברים. מקווה שהשרים יקראו
    סגור