תקשורת ומדיה

בצל פיזור הכנסת: הח"כים יוכלו להשתמש בתמונות של פלאש 90

עשרות ח"כים הפרו זכויות יוצרים של סוכנות הצילום, מה שהוביל לסכסוך משפטי. לאחר חודשים של מגעים, הגיעו הצדדים להסדר שיאפשר להם לפרסם תמונות שלהם
אלכסנדר כץ | 
מליאת הכנסת (צילום יח"צ)
אחרי כשנה של מאבק בין סוכנות הצילום פלאש 90 לבין חברי הכנסת, הצדדים הגיעו להסדר. היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שלח אמש (יום ד') מכתב לחברי הכנסת בו הודיע כי יוכלו לעשות שימוש בתמונות שלהם שצולמו על ידי צלמי פלאש 90, עם מספר התניות.
לפני כשנה התלוננה סוכנות הצילום הוותיקה בפני ועדת הכנסת כך שחברי כנסת מפרים את זכויות היוצרים שלה בכך שעושים שימוש בתמונות שצולמו על ידי צלמיה, מבלי לשלם עליהם. התלונות הופנו כלפי כ-20 חברי כנסת. על פי התלונה עולה כי הח"כים עשו ככל הנראה צילומי מסך של תמונותיהם לטובת שימוש ברשתות החברתיות שלהם, וזאת מבלי לקבל אישור, לתת קרדיט ולשלם עבור התמונות. ניסיון של יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש להפעיל את סמכותו של משרד המשפטים כדי להחריג את השימוש שעושים הח"כים ובכך לקבוע כי לא הפרו זכויות יוצרים בשל "שימוש הוגן" – לא צלח. ואולם, הייעוץ המשפטי של הכנסת טען אף הוא כי השימוש שעושים הח"כים בתמונות חוסה תחת ההגדרה "שימוש הוגן", וכי הכנסת עשויה לתבוע את פלאש 90
במקביל, בחודשים האחרונים התקיימו מגעים בין הכנסת לבין פלאש 90, והצדדים הגיעו להסדר, שנכנס לתוקפו בדיוק כאשר הכנסת גם כך מפוזרת והולכת לבחירות. "כידוע, במהלך השנה האחרונה קיבלו רבים מחברי הכנסת מכתבי דרישה לפני תביעה מסוכנות הצילום פלאש 90, בטענה להפרה לכאורה של זכויות יוצרים בצילומים שפורסמו בעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת", כתב היועץ המשפטי לכנסת עו"ד ינון. "בנוסף, הוגשו על ידי פלאש 90 ארבע תביעות כנגד חברי כנסת בטענות דומות. בחלק מהמקרים הגיעו חברי הכנסת, באופן פרטני, לפשרה מול פלאש 90 במסגרתה שולם פיצוי כספי לסוכנות הצילום. נוכח העובדה שפרסום התמונות נעשה כאמור בעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת המשמש אותם לשמירה על הקשר עם הציבור, והיות והצילומים פורסמו בתום לב, אושר לחברי הכנסת לעשות שימוש בתקציב השנתי לפעילות פרלמנטרית ולשמירה על הקשר עם הציבור לצורך תשלום הפיצוי האמור".
עו"ד ינון ציין כי מכיוון שמדובר בעניין הנוגע למרבית חברי הכנסת וונוכח העובדה שהפיצוי בגין ההפרות הנטענות שולם כאמור מתקציב הקשר עם הציבור, הכי שהכנסת החליטה שמן הראוי להגיע להסדר כולל עם פלאש 90, במסגרתו יותר לח"כים לעשות שימוש לכל היותר ב-15 תמונות שלהם בכל חודש, תמורת תשלום שנתי קבוע של 700 שקלים שיגיע מתקציב קשר לבוחר של כל ח"כ.
לטובת כך, כל ח"כ יקבל מנוי ויוזר לטובת מאגר הצילומים של פלאש 90, ויוכל להוריד כאמור עד 15 תמונות בחודש, בלי אפשרות להעביר חלק מהמכסה לחודש שלאחר מכן. כל תמונה מעבר למכסה זו תעלה לח"כ 500 שקלים לכל תמונה. הח"כ יוכל לעשות שימוש בתמונות אך ורק לטובת אתר האינטרנט האישי שלו והרשתות החברתיות שלו דוגמת פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, וזאת תמורת קרדיט לצלם בכל שימוש בצילום מתוך המאגר.
מאידך, על הח"כים נאסר לעשות שימוש בצילומים שהורדו במסגרת המנוי באתרי אינטרנט או מדיה חברתית של המפלגות או של הסיעות, ואסור להם לעשות שימוש בצילומים שהורדו במסגרת המנוי בעיתונות, עלונים, פרסומות ושלטי חוצות. אגב, ח"כים שאינם רוצים לקחת חלק בהסדר, צריכים להודיע על כך לכנסת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה