תקשורת ומדיה

קשת ואקספון יקימו יחד מערך טלוויזיה רב-ערוצית באינטרנט

שוק המדיה המקומי כמרקחה: שיתוף פעולה בין ענקית התקשורת לחברת הסלולר יגביר את התחרות אך יפגע קשות בסלקום TV ובפרטנר TV. הצופים, לעומת זאת, דווקא ירוויחו 
רועי בהריר-פרל |  4
קשת 12 (צילום יח"צ)
ענקית התקשורת הישראלית קשת ממשיכה במגמת ההתרחבות: אחרי שהבוקר פורסם ב"אייס" שהחברה עתידה להשיק אתר חדשות ואקטואליה בשם "N12", כעת היא מתרחבת לטלוויזיה רב ערוצית. 
לאחרונה חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברת הסלולר אקספון של חזי בצלאל המפעילה את המותג we49, לפיו השתיים יחלו לעבוד יחד על מיזם משותף של טלוויזיה רב-ערוצית ברשת האינטרנט. קבוצת RGE, הבעלים של ערוצי ספורט 5 וערוץ הילדים, שבעלי המניות שלה מחזיקים גם ברשת 13, עשויה להיות חלק מהמיזם החדש ולספק לו תכנים משלה.
חברת "שידורי קשת בע"מ" - שהוקמה בשנת 1983 ומפעילה את ערוץ קשת 12, הזרוע הבינלאומית קשת אינטרנשיונל, אתר mako וחברת החדשות - מנסה לעקוף באמצעות המיזם המתוכנן את הרגולציה הקיימת היום בשוק בתקשורת. על פי כללי הרגולציה, הפלטפורמות השונות של הטלוויזיה הרב-ערוצית בארץ רשאיות להעביר את תכני הזכיינית, כמו גם את תכניהם של שאר ערוצי הברודקאסט, בחינם. השחקניות הגדולות בשוק, קשת ורשת, מנסות זמן רב לשנות את מצב זה ולאפשר להן לגבות תשלום על השידורים - עד כה, ללא הצלחה.
בכל הנוגע לשידור טלוויזיה באינטרנט, המצב קצת אחר: אמנם כרגע סלקום ופרטנר נדרשות לשלם על שירותי הטלוויזיה שמועברים דרך הרשת, אך המציאות הזאת עשויה להשתנות בעתיד הלא מאוד רחוק, כשתפוג הוראת השעה בעניין אשר תוקפה חמש שנים. גורמים בענף מעריכים ששינוי זה צפוי לקרות במהלך השנה הקרובה, ואז ייתכן שגם שירותי הטלוויזיה יהפכו לחינמיים מבחינת המפעילות, בהתאם לחקיקה שקידם השר גלעד ארדן.
הרצון של קשת, אם כן, הוא להפוך למפיצה עצמאית של תכני טלוויזיה דרך האינטרנט ולא להיות תלויה בפלטפורמות השונות כגון יס, הוט, סלקום טי.וי ופרטנר טי.וי. מכאן למעשה צמח המיזם החדש של החברה בשיתוף עם אקספון, שבהחלט עשוי להביא לפגיעה משמעותית בספקיות הטלוויזיה הקטנות יותר - דהיינו, סלקום ופרטנר - כמו גם בשירותי עידן פלוס, שקשת ורשת ככל הנראה ידרשו לסגור, אם וכאשר יוקם בארץ מערך הפצה עצמאי של שידורי ברודקאסט.
מזכר ההבנות המדובר בין קשת לאקספון נחתם ביום שני השבוע, וההערכות בשוק התקשורת בארץ הן שבסופו של דבר הוא אכן יבשיל לכדי הסכם סופי שיוביל להקמת מערך טלוויזיה רב-ערוצית באינטרנט - מה שיגביר מאוד את התחרות בענף התקשורת המקומית. כבר עכשיו, שני הצדדים מתחילים לבחון היבטים של תשתיות וכוח אדם. המיזם, אגב, אמור לפעול במודל ייחודי שיאפשר ללקוח לשלם ולצרוך תכנים באופן מודולרי, בהתאם להרגלי הצפייה שלו.
מהן המשמעויות של העסקה עבור שתי החברות? ובכן, עבור קשת מדובר בעניין רגיש למדי: מכיוון שהחברה נמצאת בבעלות אנשי עסקים שיש להם אחזקות רבות במשק הישראלי כמו דודי ודרורית ורטהיים ויצחק תשובה, האחרונים ימצאו את עצמם בתחרות מול קבוצות התקשורת הגדולות בארץ. בנוסף, העובדה שקשת עצמה היא פלטפורמת פרסום מרכזית עבור קבוצות התקשורת הגדולות בארץ עלולה להציב אותה במקום בעייתי מול המפרסמים, שכעת היא כביכול תתחרה מולם.
מבחינת אקספון, ש-we49, המותג שבבעלותה, משך במהלך השנתיים האחרונות לא פחות מ-250 אלף לקוחות, אין ספק שמכירה של 50% משוויה לקשת היא מהלך קיצוני. אולם נוכח ההאטה בשוק הסלולר, שהביאה לירידה גם בביצועים של החברה, השותפות המדוברת בהחלט עשויה להואיל לה ברמה האסטרטגית.
מידת מעורבותה של RGE במיזם נמצאת בסימן שאלה. מ-RGE נמסר: "אכן התקבלה פניה בנושא כמו פניות רבות שאנו מקבלים מגופים שונים, ובכך מסתכם העניין".
נכון לעכשיו, הכוונה של קשת ושל אקספון היא להפעיל את המיזם החדש על פי המודל של we4g: מחיר נמוך לצרכן, שאינו משתנה, ושקיפות מלאה. האם בסופו של דבר קהל הצרכנים ירוויח מכל זה משהו? מבחינת חיסכון בעלויות התקשורת פר בית כנראה שלא, אבל מבחינת כמות ומגוון התכנים, ייתכן מאוד שכן. בכל מקרה, מדובר בבשורה שעתידה ליצור שינוי עמוק בשוק המקומי, ימים יגידו עד כמה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כתוב היטב, כיף לקרוא (ל"ת)
    יניב 01/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חוץ משגיאות הכתיב והתחביר (ל"ת)
    ערן 01/2020/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אויש תנוח. כתב סופר מוכשר (ל"ת)
    מיכל 01/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כתב שהעיפו מוואלה נחת באייס
    רועי בהריר פרל 01/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מביך שאחד כזה עוד כתב
    סגור