תקשורת ומדיה

מי המשרד הממשלתי המצטיין ומי בתחתית הרשימה?

192 עיתונאים דירגו את דוברי 70 משרדי ממשלה ויחידות סמך, במסגרת יוזמה של תומר אביטל מ"שקוף" בשיתוף עם לע"מ. כמה נמוך הגיעה דוברות משרד הביטחון ומי הדוברות שעסקה בעניינים פוליטיים במקום מקצועיים? כל התשובות בפנים
אייס |  3
סקר הדוברויות 2019 (צילום pexels)
לא פעם נהוג להאשים את התקשורת בסיקור חסר, במידע לוקה ובנתונים חלקיים. יש עיתונאים שעושים עבודה רשלנית, נכון, אולם לא פעם האשמה מוטלת דווקא על הדוברות, שאינה מעניקה שירות הולם לעיתונאי המסקר את התחום ואינה נאותה לשתף פעולה. דוברים אלה משולמים מכספי ציבור, אך לא נותנים לציבור - באמצעות העיתונאים - מידע משמעותי.
על מנת לשפר את מערך הדוברויות ולהטיל זרקור על אופן עבודת הדוברים ברשויות השונות, "אייס" מפרסם זו הפעם החמישית ברציפות את סקר הדוברים בשירות הציבורי במשרדי ממשלה וביחידות הסמך. מדובר ביוזמה שהתחילה לפני כמעט שבע שנים על ידי תומר אביטל ורותם סלע, ומאז צברה תאוצה. כעת מוביל את המיזם אביטל, עיתונאי עצמאי מאתר "שקוף" בשיתוף עם לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית.
הסקר נערך בחודשים האחרונים על בסיס שאלון שקיבלו עיתונאים, לאחר שהדירוג הוצג בכנס דוברויות של לע"מ. כל עיתונאי קיבל זימון אישי לדרג דוברויות בטופס נעול בו יכול היה לדרג רק מי שהוזמן. כל עיתונאי הוגבל לטופס אחד. הכתבים דירגו כל משרד שהם מרבים לעבוד מולו לפי סולם בין גרוע מאוד לטוב מאוד, לפי שלל קריטריונים.
מספר המדרגים עמד על 192, לעומת 173 מדרגים אשתקד. מהם 65% גברים ו-35% נשים. כ-38% עובדים בתחום החדשות באינטרנט, 27% מעולם הדפוס, 15% מהרדיו, 14% מעולם הטלוויזיה, ועוד 6% שהגדירו עצמם כ"אחר".
מספר המשרדים שזכו להתייחסות עומד על 70, מול 53 ב-2018. בדומה לשנה שעברה, דירוג הדוברויות חולק על ידי לע"מ לגדולות ולבינוניות קטנות, מתוכן מוצגות 5 המצטיינות בכל קטגוריה ו-5 הדוברויות שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר.
הפרמטרים שנבחנו בשאלון הינם: מהירות תגובה, זמינות כללית, בקיאות בחומר, אמינות, אדיבות ושירותיות, עד כמה הדוברות מקפידה לעסוק בנושאים ענייניים ונמנעת מעיסוק בנושאים פוליטיים, עד כמה הדוברות מקפידה לפרסם כל דבר בעל עניין לציבור, עד כמה הדוברות נוהגת באופן שיוויוני מול כל מערכות העיתון  והאם הדוברות נוהגת בכבוד כלפי העיתונאים הפונים אליה.
הדוברות הגדולה המצטיינת: בית הנשיא
מפילוח הנתונים עולה כי בקרב הדוברויות הגדולות, דוברות בית הנשיא מובילה עם ממוצע כולל של 4.62 אותה דירגו 7 עיתונאים. "'דוברות בית הנשיא מסורה מאוד. מקפידה לציין כל אירוע הקשור בנשיא. מסירת ההודעות מידיות, נאומים נשלחים מראש, מקפידים לעדכן על לו"ז הנשיא. מצרפים תמונות להודעות כמו שצריך, ולפעמים גם סרטונים" הייתה אחת הביקורות על ההתנהלות בדוברות.
במקום השני נמצאת הנהלת בתי המשפט עם 4.27 ו-8 מדרגים. והתרשמות העיתונאים הייתה כי ה"עבודה שוטפת מקצועית וראויה לשבח". 4.15 לבנק ישראל עם 3 מדרגים עם ביקורות מעורבות: "הדוברים הם כלכלנים ומבינים עניין, מסבירים מעולה, מחברים לשיחות רקע כשצריך", אך גם "החומר אמור להועיל לציבור אבל הוא מוגש בשפה מאוד גבוהה שמקשה לתווך אותו הלאה". בהמשך, 4.12 למשרד המשפטים עם 14 מדרגים, ו-4.09 לדוברות הכנסת עם דירוג מטעם 9 עיתונאים.
הדוברות הגדולה בתחתית הרשימה: דוברות משרד הביטחון
בתחתית הדוברויות הגדולות, (המופיעות בטבלה כך שבמקום הראשון הדוברות עם הציון הנמוך ביותר), נמצאת דוברות משרד הביטחון עם ממוצע כללי של 2.13 עם 5 מדרגים, לאחר מכן דוברות משרד הרווחה ושירותים חברתיים עם 5 מדרגים אף היא, במקום השלישי מהסוף דוברות ראש הממשלה עם ממוצע 2.59 ו-12 מדרגים. "משרד רה"מ לא משיב לפניות באופן קבוע, מלזלים בעיתונאים" הייתה ההתרשמות של אחד העיתונאים שעובד מול הדוברות. בהמשך נמצא  משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עם 21 מדרגים וציון 2.62.
חמישי מהסוף הוא משרד הכלכלה עם ציון ממוצע של 2.75 שניתן מ-5 מדרגים. חלק מהטענות כלפי המשרד הן כי "בדוברות מצליחים למסמס עיתונאים בזכות זמינות ומענה לטלפון אך אף פעם לא חוזרים עם התשובות הרלוונטיות. כל פעם הדובר אומר שיחזור ונדבר בהמשך, וככה חודשים! התנהלות מתחת לכל ביקורת".
הדוברות הבינונית-קטנה המצטיינת: דוברות שירותי הדת
בקרב הדוברויות הקטנות-בינוניות, החולשות על תחומים ספציפיים יותר, הצטיינה דוברות שירותי הדת עם ממוצע 4.97 ו-4 מדרגים, קופת החולים מכבי נמצאת במקום השני עם 4.87 ו-5 מדרגים, 4.82 לרשות הטבע והגנים עם 5 מדרגים.
רשות העתיקות זכתה לדירוג של 4.7 מ-11 מדרגים וביקורת חיובית על כך ש"הדוברת פועלת במרץ ונועם. היא משיבה תשובות ברורות ומצליחה לאתר מומחים בתחומים הרבים שהיא אחראית עליהם". חותמת את הרשימה היא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עם ציון ממוצע של 4.68 שנתנו לה 7 מדרגים.
הדוברות הבינונית-קטנה בתחתית הרשימה: רשות מקרקעי ישראל
את הציון הנמוך ביותר מקרב הדוברויות הקטנות-בינוניות קיבלה רשות מקרקעי ישראל עם ציון ממוצע של 2.31 שניתן לה מטעם 4 מדרגים. בהמשך שירות בתי הסוהר מחזיק בציון של 2.36 מטעם 4 מדרגים, אשר חלקם טענו כי "דוברות שב״ס לא מעניקה שום מידע ומקפידה לא לענות על שאלות בכלל, באופן גורף".
לאחר מכן נמצאת דוברות משרד האנרגיה והתשתיות עם ציון 2.61 מטעם 5 מדרגים. דוברות משרד הפנים במקום הרביעי מהסוף עם ציון 3.24 שניתן על ידי 6 מדרגים ואחריה דוברות משרד התיירות עם ציון 3.74 מטעם 3 עיתונאים מדרגים.
הדוברות שעוסקת בעניינים פוליטיים: משרד הכלכלה
פרמטר נוסף שראוי לשים אליו לב הוא עד כמה הדוברויות השונות עסקו בנושאים ענייניים ומקצועיים ונמנעו מעיסוק בעניינים פוליטיים. מבין כלל המשרדים, מי שהגיע לתחתית הרשימה בתחום זה היא דוברות משרד הכלכלה. לאחר מכן נמצאת דוברות משרד ראש הממשלה, ובציון מעט יותר טוב – משרד הביטחון, שגם "כיכב" בתחתית הדירוג של רשימת הדוברויות הגדולות. 
"מטריף במיוחד כשדוברי משרדי ממשלה - שבין תפקידם הוא להנגיש המידע ששייך לנו - מונעים מאיתנו גישה במקום לעשות עבודתם. זה לא כולם, ולא רובם, ואצל אלו שכן - זה יכול להיות בגלל שידיהם כבולות. זה עלול לקרות בגלל השרים. אבל יש גם דוברים שנותנים יד לדיסאינפורמציה, וכשזה קורה - זה מוביל ליצירת תמונת מציאות חלקית ומעוותת ממנה יסבול כל הציבור. זה מוביל לשיח שטחי, אז כדי לשנות את זה - אנו יוזמים מדי שנה דירוג דוברים ממשלתיים", הסביר אביטל את הרציונל לקיום הסקר.
מניסיונו מהשנים הקודמות, אביטל טוען כי לסקר השפעה חיובית על הדוברויות. "אנו גאים על המיזם שאומץ גם על ידי לשכת העיתונות הממשלתית. הדירוגים האחרונים שיצרנו בהחלט משיגים מטרתם - הדוברים ומנהליהם שמים לב לתוצאות, ודוחפים את אלו שבתחתית להשתפר. והכי חשוב: הדירוג משליך ישירות על איכות המידע שאתם צורכים בשלל כלי התקשורת" סיכם אביטל. לדבריו, נעשו מאמצים רבים כדי להגדיל השנה את מספר המדרגים. "חלק מהדוברים סירבו להפיץ את דבר קיומו של הסקר בקרב תאי הכתבים שלהם, וחבל. ככל שיותר עיתונאים ישתתפו בסקר – התוצאות יהיו איכותיות יותר, והפידבק יהיה מדויק יותר".
מנהל לע"מ, ניצן חן, סבור כי "לדוברים ולעיתונאים תפקיד משותף: ליידע את הציבור ולספק לו מידע אמין, מקצועי ויעיל. הסקר נועד להמריץ את משרדי הממשלה לעשות את עבודתם טוב ומהיר יותר ובכך לייצג את האינטרס הציבורי".
דוברות משרד הביטחון ודוברות רמ"י הנמצאות בתחתית הדירוג סירבו להתייחס לנתונים. את תגובת דוברות שב"ס, דוברות משרד רה"מ ודוברות משרד הכלכלה לא ניתן היה להשיג.
​מדוברות בית הנשיא נמסר: "הסקר הוא תעודת כבוד משמחת ואנחנו מלאי תודה לעורכיו ולמשתתפים בו. דוברות בית הנשיא מורכבת מצוות מצומצם ומקצועי שגאה לשרת בבית הנשיא ולעמול יום יום על חיזוק אמון הציבור במקום, ובפעילותו הענפה של נשיא המדינה.
נמשיך לפעול בשקיפות ובמסירות מול כל כלי התקשורת גם בשנים הבאות".
הסקר נערך בסיועה האדיב של מתן ברכה, מפתחת BI שנרתמה למלאכה וסייעה לנתח את הדירוגים שהתקבלו בהתנדבות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רשות מקרקעי ישראל דוברות מקום אחרון.
    אבנר 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מפתיע
    סגור
  • 2.
    דוברות משרד הכלכלה בושה לשרות הציבורי (ל"ת)
    שערוריה 02/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    לא חושב שאפשר לומר שבית הנשיא דוברות גדולה
    רובי 02/2020/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמה אחריןת יש יש לבית הנשיא לעומת משרדים גדולים כמו בטחון, אוצר, בריאות, משטרה? מה הם כבר עושים? פעם בשנה סוכה פתוחה..
    סגור