תקשורת ומדיה

מדוע התאגיד מבקש מהמדינה למחוק חוב של 67 מיליון שקל?

בעקבות הפגיעה בהכנסות במשבר הקורונה, נערך התאגיד לתכנית קיצוצים רחבה. במקביל, פנה למשרד האוצר וביקש למחוק את יתרת ההלוואה לאירוויזיון. וגם: האם הסיוע יגיע ממשרד הכלכלה?
שרון טל |  14
אלדד קובלנץ, מנכ"ל כאן 11 (צילום איה אפרים)
תאגיד השידור הציבורי כאן 11 נערך לתכנית קיצוצים נרחבת לאור פגיעה מוערכת בשווי של כ-30 מיליון שקל ממשבר הקורונה. התכנית צפויה לכלול צמצום השקעות בתוכן וביטול הפקות, שתגרור גם ביטול תקנים לעובדים שכירים ופרילנסרים, לצד קיצוצים בשכר לעובדים הקיימים.
"הפסקת הפעילות המסחרית במשק הביאה לירידה חדה בשוק הפרסום ושוק היצירה והתוכן נפגע קשה מהמשבר", כתב מנכ"ל כאן 11 אלדד קובלנץ, במכתב לחגית שני, סגנית בכירה לחשב הכללי במשרד האוצר והוסיף: "אנו סבורים כי בימים קשים אלה מחיקת ההלוואה תהווה מקור השקעה משמעותי וחשוב ביותר אשר יוסט אל השקעה בשוק היצירה".
עוד תואר כי משבר הקורונה גרם למשבר תעסוקתי בשוק התקשורת: "ישום ההנחיות המחמירות של ממשלת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה גרם לכך שחברות הפקה רבות נאלצו להפסיק הפקות באמצע, ללא אופק לסיום ודאי, ואלפי עובדים בתחום ההפקות מצאו עצמם מובטלים עם פגיעה אנושה בפרנסתם".
במקביל לתכנית הקיצוצים הצפויה, פנה התאגיד למשרד האוצר וביקש למחוק את יתרת ההלוואה שניתנה לתאגיד למימון הפקת האירוויזיון בישראל, בשווי של כ-70 מיליון שקל. מתוכם, החזיר התאגיד עד כה כ-2.8 מיליון שקל בלבד, מה שמעמיד את יתרת החוב על 67.2 מיליון שקל.
מחיקת החוב של התאגיד למדינה מגיע לאחר שמשרד האוצר דחה בעבר את בקשת התאגיד למימון הפקת האירוויזיון. המדינה סירבה להעמיד לתאגיד מימון ללא תמורה, ודרשה את החזרתו באמצעות הלוואה של 70 מיליון שקל. אלא שכעת בתאגיד מבקשים למחוק את יתרת החוב, נוכח הקשיים הכלכליים שהביא עמו משבר הקורונה.
ממשרד האוצר נמסר: "מענה לפניית מנכ"ל כאן 11 יימסר לתאגיד לאחר בחינת הבקשה".
מ"כאן" נמסר: "בעקבות משבר הקורונה התאגיד ינקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירה על מסגרת התקציב, צמצום הפגיעה בעובדי התאגיד, הגנה על כספי הציבור והשקעה ביצירה הישראלית".
לא רק תאגיד השידור נפגע משמעותית במשבר הקורונה, אלא גם הערוצים המסחריים והעיתונות המודפסת, כתוצאה מירידה בהכנסות מפרסום, וזאת בניגוד לעלייה המשמעותית ברייטינג.
בחדשות 13 קיצצו 10% משכר העובדים המשתכרים למעלה מ-10,000 שקלים, ובמקביל ניהלו מאבק נגד כוונת רשת 13 לבצע צמצום של כ-35% בחברת החדשות. בית הדין לעבודה מנע את המהלך לעת עתה, כשעננת האבטלה עוד מרחפת מעל העובדים.
גם בקשת 12, הערוץ המסחרי החזק בישראל, לא נותרו יתומים מקיצוצים. החדשות 12 קיצצו 3% משכרם של המשתכרים עד 7,500 שקלים, ו-11% משכרם של אלה המשתכרים גבוה מכך. חברי ההנהלה ספגו קיצוץ בשיעור גבוה יותר, של 12%-15%. כמו כן, בקשת הודיעו על קיצוץ רוחבי של 15% בכל זרועות הקבוצה, במקביל לעצירת שורת הפקות כמו נינג'ה ישראל, מאסטר שף, אנשים ועוד.
גם בעיתונות המודפסת ניכרת השפעתו של משבר הקורונה. ב"גלובס" לדוגמה, נאלצו לבטל את תפוצת הערב של העיתון ולהישאר עם תפוצת הבוקר בלבד. בהמשך, הקפיאו לחודשיים את עיתון ליידי גלובס, ושלחו את העובדים לחל"ת.
ב"ידיעות", הודיעה ההנהלה כי בכוונתה לבצע קיצוץ של בין 5-7% בשכרם של עובדי הקבוצה, הכוללים את עיתונאי ידיעות אחרונות, כלכליסט, לאישה ו-XNET – יוזמה שנבלמה בבית הדין לעבודה, אך גם כאן, צמצומים צפויים להתרחש, השאלה היא באיזה היקף.
בעקבות משבר הקורונה, המליץ משרד הכלכלה לגבש תכנית תמיכה במשק, בעזרת פורום מיוחד בראשות ד"ר שלמה נס. תכנית הסיוע של הפורום צפויה לכלול גם את שווקי הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות, בתקווה שתאפשר התאוששות קלה של שוק התקשורת, ותספק תעסוקה לעוסקים בתחום.


תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    שקרנים
    אילה 05/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גנבים מי צריך את זה מבלבלים בשכל כל היום ולוקחים מיליונים משכורות על חשבון משלם המסים בכסף של המסים שהמדינה שלי מכריחה אותי לשלם אני רוצה שרות טוב יותר ומענה יותר מאשר שידורי רדיו ישנים מתוכן שחוזרים על עצמם כל הזמן בכסף הזה אני רוצה שאת המשכורות יקבלו מסעדות שיקבלו לעבודה את כל שדרני הרדיו במשכורת מינימום ואת כל מה שאנחנו נשלם לממשלה שיממנו לנו אוכל כל יום במסעדה.
    סגור
  • 8.
    ל4: לפחות תעשה כאילו אתה לא איש התאגיד שכותב מטעם "כאן" (ל"ת)
    פטתי 05/2020/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • או שהוא מהתעשייה באופן כללי
    גל 05/2020/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי גם הם ניזונים מהתאגיד ומשיתוף הפעולה איתו בהפקות ע"י המכרזים להפקות במיקור חוץ.
    סגור
  • 7.
    איזה כיף לקבל מיליונים מהמדינה?! נכון קובלנץ ?!?!?!?!?! (ל"ת)
    כסף ציבורי 05/2020/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    בושה אין לזקנים אוכל וזורמים מאות מיליונים על ה"תאגיד"
    אני 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במקום לשקם את הבריאות נותנים להם,בושה
    סגור
  • טען עוד
  • קצץ את משכורתך! (ל"ת)
    מנכל בלי בושה 05/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בינתיים סוגרים מחלקות קורונה
    גל 05/2020/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקריסה החלה שנים לפני הקמת התאגיד, לפחות לפי דוח המבקר. ויותר כסף זורם לחרדים ולקצבאות שלהם, למשכורות לתלמידי ישיבות ולהתנחלויות. למה הביקורת לא מופנית לשם? כי הם לא מעבירים ביקורת על השלטון? בזבזנות בגופי השלטון ניתן למצוא בכל מקום. הכי קל לתקוף את התקשורת. למה לא מבקרים את צה"ל על ההתנהלות הבזבזנית שלו? זה דבר ידוע כבר שנים. לצבא אין מה לעשות עם רוב החיילים שלו.
    סגור
  • 5.
    דחוף
    גיל 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לסגור את הברז לתאגיד ולהחזיר את הכסף לערוצים ששילמו כסף על זיכיון וכרגע נמצאים במשבר.
    סגור
  • הכסף ששילמו על הרישיון (ולא זיכיון) אמור לחזור ממילא
    גל 05/2020/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכסף ששילמו במכרז אמור לחזור לערוצים, אך פעם אחרונה שקראתי, הכספים מוקפאים. הכסף אמור לשמש להפקות מקור. לתאגיד יש יד בתמיכה בתעשיית הטלוויזיה בארץ, כי הכל נעשה במיקור חוץ, ע"י חברות הפקה פרטיות. גם הערוצים המסחריים יכולים לשתף פעולה איתם, כפי ש"קשת" עשתה במספר הפקות.
    סגור
  • 4.
    67 מיליון ₪ זה טיפה בים בתוך תקציב המדינה
    עדי 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בכסף שהתאגיד הוציא על האירוויזיון לפחות נעשה שימוש טוב: האירוע היה מרהיב ועשה לתדמית הישראלית מה שמאה שרי חוץ ושגרירים לא יצליחו לעשות, וגם הזרים כסף להרבה נותני שירותים בארץ. כשבשיאו של משבר כלכלי שלא ידענו כמוהו ממציאים משרדי ממשלה כדי לחלק ג׳ובים ובונים בית לממלא מקום ראש הממשלה כדי שחס וחלילה שרה ויאיר לא יחיו בלי משרתים, החוב של התאגיד עקב האירוויזיון הוא באמת כסף קטן, והסיבה היחידה לקיומו הוא התעקשות של נתניהו כדי לפגוע בשידור הציבורי. עדיף שיוותרו להם עליו ויתנו להם להשקיע את הכסף בעוד יצירה ישראלית, בעיקר עכשיו שהתעשייה ספגה מכות קשות והערוצים המסחריים מהדקים את החגורה ומבטלים פרויקטים לתאגיד יש יכולת לעזור לשחקנים, במאים, תסריטאים ושאר אנשי הפקה עצמאים להחזיק את הראש מעל המים.
    סגור
  • 3.
    אולי שיתחילו שם לקצץ במשכורות גבוהות?
    לילי 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קראתי על כוונה לגייס את רביב דרוקר ואני מתארת לעצמי שהוא לא יבוא בחינם. גם את שלי חימוביץ גייסו בטח בשכר גבוהה אז שיתחילו לקצץ במשכורות של הבכירים!!!!
    סגור
  • מספיק שיקצצו את קובלנץ (ל"ת)
    הדג מסריח מהראש 05/2020/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אלדד הקוזאק הנגזל
    הבלתי נלחץ 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    8 2
    למה תמיד על חשבוני אלדד? והוא רוצה להיות שר התרבות. חביבי בנית מעמד חברתי שלם על חשבון כספי ציבור ועל סמך אינטרסים אישים. שחרר אותנו ולך הבייתה ושלא תעז לגעת בקופה הציבורית! אני כאן בכדי להסתכל עלייך מקרוב בנושא
    סגור
  • 1.
    שהכסף יילך לעצמאים (ל"ת)
    לבטל התאגיד 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור