תקשורת ומדיה

הסיכון שבסיקור: העיתונאים שהותקפו בעת מילוי תפקידם

מהלינץ' בגלעד שלמור, דרך היריקות על יואב קרקובסקי ועד הקריאות הקשות לאמנון אברמוביץ'. הנה חלק מאירועי התקיפה הבולטים כלפי עיתונאים ישראלים בשנים האחרונות 

שרון טל |  3
עיתונאים מותקפים (צילום צילומי מסך מרשתות חברתיות)
פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ', הותקף אמש על ידי מפגינים כשהגיע לסקר מחאה נגד מערכת המשפט ברחבת מוזיאון תל אביב. מפגינים התגודדו סביבו והחלו לקרוא לעברו קריאות נאצה כגון: "לך הביתה שונא ישראל שקרן' "."כלב", "גייס חמישי"ו- "שרוף מסריח." אברמוביץ' חולץ מהמקום על ידי המשטרה, ותקיפתו גונתה בידי רבים מהמערכת הפוליטית ובתקשורת עצמה.
אין להקל ראש במקרים אלו, כיוון שהם יכולים להסלים לכדי סכנת חיים של ממש. אחד האירועים הזכורים ביותר הוא ה"לינץ'" שעבר כתב חדשות 12 גלעד שלמור ביולי 2017. שלמור הגיע אז לסקר את הלווייתו של צעיר יפואי שנורה על ידי שוטרים והותקף קשות: "מאחר שהוזמנתי לשם על ידי כמה מהם הרגשתי, וכנראה שלא בצדק, די בטוח" כתב. "בשנייה אחת הכל התלקח. זה התחיל עם גל הצלם שהחלו להכות אותו. הם לקחו לו את המצלמה וריסקו אותה. הוא חטף אגרופים ובעיטות אבל הצליח להימלט".
"האגרוף הראשון שניחת על פני עוד היה נסבל. שוב מחשבה אנליטית: אל תחזיר, למרות שאתה יכול, למרות שאתה יודע איך. זה רק ילבה את זעם ההמון. לפתע אגרוף נוסף ועוד בעיטה. שניים מושכים אותי לקרקע, אחרים קורעים את חולצתי. אדם נוסף לופת אותי, זרועותיו סביב גרוני. הוא מצמיד את פיו לזרועי ונושך אותה בעוצמה", אז הבין שלמור שהוא עובר לינץ' על ידי עשרות, ופונה לבית החולים איכילוב עם חבלות בכל חלקי גופו.
 

תודה רבה לכל החברים והקולגות שיצרו קשר ודרשו בשלומי. אני לא מספיק לחזור לכולם אבל חיממתם את ליבי לאורך היממה המורכבת...

Posted by Gilad Shalmor on Sunday, July 30, 2017

יום לאחר מכן, הותקף צוות החדשות 12 שנשלח לסיקור בטורקיה. הצוות, בהם הכתב אוהד חמו והמפיק עודד בינו שלום, הוכו על ידי המון בכיכר טקסין תוך קריאות "רוצחים רוצחים", אך לא נזקקו לטיפול רפואי. אירוע מקומם אותה שנה היה תקיפתו של כתב כאן11 איציק זוארץ, שנרגם באבנים והותקף על ידי בדואים כשסיקר את פינוי אום אל חיראן בנגב. 
עיתונאי נוסף שהותקף בעת מילוי תפקידו היה לירן לוי, כיום כתב המשטרה של וואלה ואז כתב ערוץ 20. לוי הותקף באפריל 2018 על ידי קבוצת פעילי שמאל קיצוני, בזמן שדיווח מאזור גינת לוינסקי בדרום תל אביב. "האלימות המילולית אתמול הפכה לאיום מפורש של ממש" כתב אז לוי. "נשבור לכם את העצמות" איימו עליו. לוי נזקק לפינוי משטרתי כדי להימנע מפגיעה בו.
 
עיתונאי נוסף שהותקף היה כתב חדשות 10 דאז מואב ורדי, כשהגיע לסקר ב-2016 את עצירת התמיכה בחייל המואשם בהריגת המחבל מחברון, וחולץ על ידי שוטרים סמויים עת שפעילים מתגודדים סביבו.
 
"הגב שלי היה רטוב מרוב יריקות"
בשנה החולפת התרחשו לא מעט מקרים של תקיפת עיתונאים וצוותי חדשות. באוקטובר 2019, הותקף כתב המשפט של חדשות 13 אביעד גליקמן על ידי עשרות פעילי ליכוד, בעת שדיווח על השימוע של ראש הממשלה מחוץ למשרד המשפטים בירושלים. פעילים קראו לעברו: "נוציא לך את העיניים", "אתה נגד ביבי" ועוד. היו שטענו כי מפגינים אף ניסו לפגוע פיזית בגליקמן.
גם גיא פלג, כתב המשפט של החדשות 12, ספג איומים באותה תקופה על רקע דיווחיו על תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוחלט להצמיד לו מאבטח. לא פעם איומים ואלימות נעשים דרך הרשת החברתית, איומים שלעתים גם מנסים הפעילים לממש במציאות.
שבועות ספורים לאחר מכן הותקף ראש הדסק הפוליטי של כאן11 יואב קרקובסקי, בהפגנת התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו. פעילים התקבצו סביב קרקובסקי וצוות הצילום, ולפי דיווחים ירקו, קיללו ואיחלו למותם. אחד הפעילים אף ניסה להשתלט על המיקרופון של קרקובסקי, שמצדו הדף אותו והמשיך בדיווח. קרקובסקי סיפר אז ברשת ב': "ברגע שנדלקו הפרוז'קטורים שלנו, האווירה פשוט התלהטה. אני לא רוצה לתאר איך הרגשתי בגב. הוא היה רטוב מרוב יריקות. המפגינים נדחפו לפריים, משכו את האוזנייה שלי וקרעו אותה, אנשי הצוות שלנו ניסו לגונן על העמדה שלי. עברתי לא מעט שידורים בחיי, חלקם גם אלימים, אבל זה היה קצת אחר. אירוע אלים ארוך במיוחד שנמשך זמן לא קצר אחרי שהשידור הסתיים".
לפני כחודש הותקף צוות נוסף של כאן 11 - יובל אגסי וארז כהן, כשהגיעו לאתר בנייה ביבנה בו אירעו מספר תאונות, אז הותקפו באלימות על ידי העובדים.
שבועות לאחר מכן הותקף יוסי אלי, כתב אזור ירושלים של חדשות 13, כשהגיע לסקר הדלקת מדורות בל"ג עומר בניגוד להנחיות. קבוצת קיצוניים בבית שמש תקפו את אלי והצלם נאזי חורי: "ברגע שהוצאנו מצלמה, התחילו המהומות. הגיעו בין 20-30 איש והתחילו לקלל אותנו ולזרוק עלינו אבנים" סיפר אז אלי למערכת "אייס", והדגיש כי מדובר בקבוצה המשתייכת לפלגים קיצוניים. "תקפו אותי וניסו לחטוף לי את המיקרופון. הצלם שלנו נאזי חורי גם הותקף אפילו חמור ממני ושברו לו חלק מהמצלמה".
 

נאמר את זה ככה: כפי שאמר הצלם האגדי Nazeeh Khoury שכבר חטפנו גם בעיסאוויה וגם בקלנדיה: מעולם לא הותקפנו ככה כמו היום בבית שמש

Posted by Yossi Eli on Monday, May 11, 2020

אבל לא רק עיתונאים מותקפים בעת מילוי תפקידם, אלא גם הצלמים שמלווים אותם לאורך היום. כך לדוגמה, צלם חדשות 13 נאזי חורי הותקף בבית שמש, וב-2016 הותקף בני דגן, צלם של ערוץ 20, שצילם מספר צעירים בדרום תל אביב והותקף קשות; והם לא היחידים. צוותי החדשות בהם הצלמים והמפיקים בשטח, מסכנים את עצמם פעמים רבות במהלך מילוי תפקידם.
כך לדוגמה, מקרה חריג שהתרחש לאחרונה היה תקיפת צלם הארץ תומר אפלבאום בעת סיקור ההפגנה נגד הסיפוח. הפעם לא היה מדובר במפגינים, אלא שוטרים שהפילו את אפלבאום לאחר שחשדו כי מדובר במפגין. לטענתו השוטרים אף חבטו בו, כשברקע עיתונאים קוראים להם כי מדובר בצלם עיתונות. כך, צוות הצילום וההפקה שמאחורי הקלעים גם הוא מתמודד לא פעם עם אלימות בשטח, כחלק מהסיכון שבסיקור. אולי ענישה מחמירה יותר כלפי תוקפי עיתונאים, תרתיע את התוקפים הבאים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    יאללה אפשר לחשוב מה עשו לאמנון קיללו אותו
    שמוליק 06/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והלכו והוא הביא את זה על עצמו
    סגור
  • 2.
    מה עם כתב "ישראל היום" שהוכה על ידי ימנים?
    גל 06/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האירוניה...
    סגור
  • 1.
    "שכחתם" את בלום וגלסנר שהותקפו ע"י שלח
    רק השבוע ראינו 06/2020/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האמירות והאיומים שם לא פחות גרועים מאשר אצל אמנון, ובמיוחד כשמדובר בנבחר ציבור ועיתונאי לשעבר
    סגור