תקשורת ומדיה

"אנימציה בעלת גוון גזעני": ח"כ מישראל ביתנו דורש סנקציות כלפי רביב דרוקר

ח"כ אלכס קושניר דורש מרשת 13 התנצלות וסנקציות נגד מגיש תכנית "המקור", לאחר שידור תחקיר בו הופיעו אלמנטים ויזואליים שלטענת הח"כ יוצרים "סטיגמה גזענית וחד משמעית על ציבור העולים". רביב דרוקר: "ח"כ קושניר מפליג בדמיונו"
שרון טל |  6
אלכס קושניר, רביב דרוקר (צילום מתוך פייסבוק)
ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו דורש מרשת 13 התנצלות וסנקציות נגד העיתונאי רביב דרוקר, בגין אלמנטים "רוסיים" שהופיעו בתחקיר שהעלתה תכנית המקור בהגשתו.
במכתב ששלח הח"כ מישראל ביתנו למנכ"ל רשת 13, אבי בן טל, לשר התקשורת יועז הנדל וליו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ', מביא קושניר מספר דוגמאות שלדבריו יוצרות לצופה "סטיגמה גזענית וחד משמעית על ציבור העולים, כמיושן, סובייטי, שבא במטרה 'למצוץ דם', לציבור הישראלי הכללי". 
בין הדוגמאות שגולל קושניר היו: "אנימציה המציגה קשיש עם החכה היורדת אל הביוב, לבוש בלויים וסביבו חגים זבובים המתארים, כביכול, ריח צחנה שעולה ממנו. אנימציה מסוג זה מעוררת קונוטציה בעלת גוון גזעני חריף ומזכירה את כינוי הגנאי "רוסי מסריח", מוקצה בלתי ראוי להימצא במדינת ישראל. 
לדברי קושניר, בכתבה נעשה "שימוש מקומם ומכליל באופן גס בכינוי "רוסים" כאשר המנחה מתייחס אל העולים דוברי השפה  הרוסית. כמדומני, לא הוזכרו ולו פעם אחת המילים "יהודים יוצאי ברה"מ לשעבר", "ישראלים  דוברי רוסית", "יהודים", "אזרחי ישראל" וכל תיאור אחר אשר היה נכון להשתמש בו כלפי ציבור העולים". 
לדברי קושניר, בלשכתו התקבלו פניות רבות מציבור העולים דובר הרוסית ומאזרחים אחרים, שראו באלמנטים בתחקיר עלבון עמוק. בגין דברים אלו, ביקש מערוץ 13 לנקוט בהליכים משמעתיים נגד יוצרי תכנית המקור ובראשם רביב דרוקר בגין "הלהטת שיח גזעני כנגד ציבור עולים דוברי הרוסית בישראל". 
מרביב דרוקר נמסר בתגובה: "כתבת התחקיר שלנו מתחה ביקורת, בין השאר, על חוק שיזמה המפלגה בה חבר ח"כ קושניר, מפלגת "ישראל ביתנו". היא הראתה והדגימה בנתונים ובמקרים את הנזקים הקשים שגורם אותו חוק לישראל. לדעתנו, לא היה ניחוח גזעני קל שבקלים בשפה הגרפית שליוותה את הכתבה. בובות המטריושקה ליוו את כל הדמויות בכתבה, לא רק את עולי רוסיה ועולי חבר העמים, אלא גם את נציגי משרדי הממשלה, משרדי הקליטה, החוץ, השב"כ והמוסד. גם הם נראו בצורות של מטריושקה. התבוננתי שוב בדמות המטריושקה אליה מתייחס ח"כ קושניר ואני לא מוצא בה שיני ערפדים. לגבי הקשיש - גם כאן ח"כ קושניר מפליג בדמיונו ובורא עולם שלא היה כלל על המסך". 
"תיארנו מספר מקרים אמיתיים בהם קשישים מאוקראינה ומרוסיה נשלחו לישראל על ידי משפחותיהם, לבד, הוטסו ישירות מנתב"ג לבית חולים ומתחנו ביקורת על העובדה שכך מנוצלים משאבי המדינה. אחת הדמויות צויירה בתור אדם מבוגר במצב לא טוב. לא עלה על דעתנו כלל הביטוי "רוסי מסריח", לא הייתה שום כוונה לרמוז לו ואנחנו גם משוכנעים שאף אחד מצופינו לא חשב כך".
"לגבי השימוש במילה 'רוסים'. ספרנו. פעם אחת הוזכר המונח "עולי רוסיה", פעמיים הוזכר המונח "עולי ארצות חבר העמים" ופעמים נאמרה המילה 'רוסים'. הסיבה לכך היא שבשני המקרים הללו דובר על אזרחים רוסים שלא באמת עולים לארץ, אלא מרמים את מדינת ישראל. הנה המשפטים המלאים: 1. "בזמן שליברמן, פורר ולנדבר בראו עולים שצריך להקל עליהם, קמה תעשיה שלמה שנועדה ללמד רוסים איך להשיג דרכונים ישראלים". 2. "בשנת 2019 מתוך כלל העולים מארצות חבר העמים 45.9% יצאו לחו"ל תוך פחות מחודש. מתוך עולי רוסיה 49.9% יצאו לחו"ל תוך פחות מחודש. מדהים. אחד מכל שני רוסים ש'עלו' לפה, נעלם תוך חודש. אנחנו מבינים כי ח"כ קושניר מאוד לא אהב את ממצאי התחקיר ואת כוונת הממשלה לשנות את המציאות הקלוקלת, לדעתנו, אותה יצרה מפלגתו, אבל נדמה לי שלא הוגן לתקוף את התחקיר דרך הדבקה מיותרת ולא הוגנת של "גזענות" לתחקיר".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    העולים מרוסיה
    רות 10/2020/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    באמת חבל שהיהודים מרוסיה הגיעי לגור בישראל. אם כל היהודים מרוסיה יעזבו את ישראל, ישראל תפסיק להתקיים
    סגור
  • 5.
    יש לשלול אזרחות לכל הקומבינאטורים שגרמו לכאוס בישראל
    שאפו לאביב דרוקר 10/2020/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נזק אסטרטגי למדינה לעם היהודי ולמסורת ישראל, לא צריך אוייבים, גם כיפת ברזל לא תעזור שוחד בחירות ופרוטקשן של קבלני קולות מטעם ישראל ביתנו -יש לשלול אזרחות באופן מיידי וללא דיחוי לכל אלו שלא חיים כאן ושיחזירו את סל הקליטה ששימש למארגני הקומבינה המדינה גם שותפה לפשע שגם העניקה להם סל קליטה לחבילת נופש וכרטיסי טיסה לחו"ל
    סגור
  • 4.
    אנשים שלא גרים פה ולא שותפים לכלום, יכולים עם הדרכון
    סבוראי 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אנשים שלא גרים פה ולא שותפים בכלום, יכולים עם הדרכון-ברגע להגיע בטיסה (אולי מסובסדת...) ביום הבחירות להצביע ולהשפיע. כך אזרחי ישראל רוצים?? ויש גם עניין השייכות לעם היהודי. לא כולם ואפילו ייתכן שלא רובם נחשבים יהודים לפי ההלכה. אם כך יוצא שחלק מהעולים הבאים לרגע אפילו לא שייכים (חוץ מהדרכון) לאומה. אז למי הוקמה מדינת היהודים? אולי אפשר לקרוא לה מדינת היהודים וכל האחרים. ואז אם לכל האחרים גם לפליטים הפלסתינים ואפילו לסודנים? אם זה מה שאזרחי ישראל, שגרים וסובלים ונהנים פה רוצים אז סבבה
    סגור
  • 3.
    כולם מרגלים של פוטין
    דאגן 10/2020/28
    הגב לתגובה זו
    3 2
    רוסיה שלחה מרגלים מאמין שעוד נשמע עליהם
    סגור
  • 2.
    אני מבין היטב שהמאפיונר נמצא בלחץ כבד במיוחד.
    7. 10/2020/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני מבין היטב שאביגדור מאפיונר ליברמן נמצא לו בלחץ כבד במיוחד לאור הפרסומים האחרונים ברבים על מעלליו שאף עלולים להחזירו ממש בקרוב אל חדרי החקירות של משטרת פח ישראל.
    סגור
  • 1.
    עשו מישראל זונה כל מי שבא ליום ויש לו קשר לסבא יהוד
    טוני 10/2020/28
    הגב לתגובה זו
    6 6
    מקבל תעודתאזרח ובורח עד שנזקק לשירותי מערכת הבריאות והקבורה פשוט צוח על המדינה כן מה לעשות כמעט כל המנצים את המדינה בדרך הזו הם יוצאי חבר העמים ועורכי דין שמשתינים מהמקפצה הרחבת החוק - נוצרה תעשייה לעבודה בעיניים על המדינה בחסות פוליטיקאים אינטרסנטיים
    סגור