תקשורת ומדיה

רועי כהן: "אין אכיפה במגזרים הערבי והחרדי ומי שמשלמים הם בעלי החנויות"

לאחר שש שנים כנשיא ל.ה.ב, רועי כהן מאמין שישב בכנסת ה-24 מטעם מפלגת תנופה שבינתיים מתחת לאחוז החסימה: "אני מאמין בחיבורים", על ראש מחאת השולמנים שחבר לבנט: "יש ביננו פערים אידאולוגים", ומבטיח כי לא ישב עם נתניהו | ראיון  
אורן שטרנברג |  1
רועי כהן (צילום אופיר אייב)
נשיא ל.ה.ב, עו"ד רועי כהן, שהכריז לפני יותר מחודש על חבירתו לח"כ עפר שלח, תחת רשימה משותפת בפלטפורמה של מפלגת העצמאים, בטוח כי יהיה בכנסת ה-24. מתוך שש השנים בהן מכהן כנשיא לשכת ארגוני העצמאיים (ל.ה.ב), השנה האחרונה הייתה הדרמטית ביותר, עם שלושה סגרים שהביאו מכה קשה למשק בכלל, והעצמאיים בפרט.
קולו של עו"ד כהן היה בין הבולטים שנשמעו בתוך מחאתם של העצמאיים. כעת, בראיון מיוחד ל-ice, הוא מכריז: "התחייבתי שתוך חצי שנה אעביר חקיקה שתיצור שינוי מקצה לקצה עבור העצמאיים".
כהן עבר בחייו מספר תחנות: בהיותו בן 24 נבחר לתפקידו הציבורי הראשון כיו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית למשפטים ברמת גן, ובהמשך כמזכיר ארגון הסטודנטים הארצי. בשנת 2005 הוסמך כעורך דין, ומאז מילא תפקידים במגזר הציבורי. במשך 15 שנים כיהן כחבר מועצת העיר חולון. כמו כן, היה מנכ"ל ארגון שח"ם, ושימש כיועץ בכיר לשר לביטחון פנים, ח"כ אבי דיכטר. כיום כהן משמש כעורך דין בעל משרד עצמאי הפועל שנים רבות במגזר הציבורי והשלישי. בשנת 2015 מונה לנשיא ל.ה.ב.

רועי כהן בהפגנה. טל קירשנבאום ​
למה דווקא עכשיו אתה רץ לכנסת?
"אני קיבלתי החלטה שניתן לשנות רק מבפנים. בחמש השנים האחרונות, כששימשתי כנשיא ל.ה.ב בהתנדבות, עבדתי מול ועדות הכנסת ומשרדי הממשלה, ראיתי שבסופו של דבר את המדיניות קובעות הכנסת והממשלה, וכדי להשפיע צריך להיות בפנים"
"כדי להיות הגורם שיביא את השינוי ביחס לעצמאיים והעסקים הקטנים, אתה חייב לשנות מבפנים. ככה עשו החרדים, אנשי המגזר הערבי והקיבוצים. כי ברגע שאתה מביא את הקול האמיתי שלך אל שולחן הדיונים, אתה יכול להשפיע. כשאתה בא אחרי שקיבלו את ההחלטה ואתה מנסה לשפר אותה זה טלאי על טלאי. לכן למעלה מ-30 הצעות חוק לדמי אבטלה לעצמאיים נפלו. כי אף אחד לא מבין את המטרה ולא באמת מנסה לשנות את זה מבפנים".
"לכן, השאיפה שלי היא לגרום לכך שאנשים שקיבלו את אותה התוצאה שלוש פעמים, בפעם הרביעית, כדאי להם לבחור באנשים שיעבדו עבורם ביום שאחרי. הפעם העצמאים לוקחים את גורלם בידם, תרתי משמע. אחד כמוני יודע שמהיום הראשון לא תהיה לי שניה חסד . יש לי ארגז של הצעות חוק, שמהרגע שאושבע, אני אגיש אותן. אני יודע איך בתוך חצי שנה להביא שינוי מקצה לקצה בחקיקה למען ציבור העצמאיים. אני מגיע להיות חבר כנסת שרץ בין הוועדות. תראו אותי רץ בוועדת כספים, חוקה וכלכלה. התחייבתי שתוך חצי שנה אעביר חקיקה שתיצור שינוי מקצה לקצה עבור העצמאיים. לא ניתן להם להרגיש שהם סוג ב'".
אז למה לרוץ דווקא דרך מפלגתו של עפר שלח, שכלל לא עוברת את אחוז החסימה?
"עם עפר שלח יש לי קשר שנוצר עוד בכנסת ה-20, כשהוא עמד בראש השדולה למען העצמאיים. עבדנו ביחד עם מירב מיכאלי, שגם איתה יש לי קשר אדוק. קידמנו מספר צעדים עבור העצמאיים. במשבר הקורונה, כיו"ר ועדת הקורונה, הוא אפשר לי לשדר את ההפגנות של העצמאיים בתוך דיוני הוועדה, ונתן לנו את הרוח הגבית בחודשים הראשונים כדי שהממשלה תתעורר ותבין שיש פה מגזר שלם שנשכח מאחור, והיא נתפסה עם המכנסיים למטה בטיפול אליו. נוצר ביננו קשר הדוק וכיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, הוא טיפל בתחלואים הקיימים כלפי ציבור העצמאיים, אם מדובר, בבנקים ובצ'קים החוזרים. הוא הבין את הצרכים של היום שאחרי שצריך לטפל בהם".
"אני חושב שמצאתי פרטנר שאני מאמין בו, בערכים וביכולת שלו להעביר את השינוי. הריצה תחת הפלטפורמה של מפלגת העצמאיים, היא הייתה השיקול המרכזי לעצם החבירה אל עפר שלח, כי בסופו של דבר, זו מפלגת העצמאים שנכנסת אל כנסת ישראל, כחלק מרשימה גדולה שבאה לשנות את השלטון והניהול של משבר הקורונה. אני חושב שזו הדרך הנכונה ביותר ולשם אני חותר- לשנות מבפנים".
ובכל זאת, בלי חיבורים, כנראה שהדבר הזה יישאר בגדר חלום.
"פוליטיקה היא בסופו של דבר מערך של אינטרסים של המון אנשים שמנסים לשנות מציאות. לכן אני מאמין בחיבורים. כפי שעפר שלח קרא לפני שלושה שבועות, למפלגת העבודה ולמפלגת הישראלים, להקים יחד עם מפלגת התנופה גוף שיוכל להביא מספר דו ספרתי של מנדטים, שיוכל להביא אלטרנטיבה של אנשים שרוצים לשנות ודואגים לאזרחים עצמם. אנחנו כבר במערכת בחירות רביעית. זה אומר שחברי הכנסת שמו את האינטרסים של עצמם לפני האזרחים. אני רוצה לשנות את זה, עפר שלח רוצה לשנות את זה. החיבורים האלה יהיו חיבורים אידאולוגיים ששמים קודם כל את טובת האזרח, להביא תרבות שלטונית אחרת. להביא ערכים של דמוקרטיה שהאזרח הוא במרכז ולא הנבחרים".
מה אתה חושב על החיבור של מייסד מחאת השולמנים, אביר קרא, לנפתלי בנט?
"בסופו של דבר, כל אחד עושה את הבחירות שלו. יש ביני ובין קרא פערים אידיאולוגיים. הוא מתנגד לדמי אבטלה לעצמאיים ומאמין באידיאולוגיה של נאו ליברליזציה של שוק חופשי. הוא הלך ל'ימינה' ואני מאחל לכל אחד בהצלחה. אבל הוכח שבשעת משבר, מי שיכולה לסייע, היא רק המדינה שהפכה את העצמאיים לסוג ב', ובעצם יצאה כאן מדינה אחת לשני עמים. השכירים שיש להם רשת ביטחון סוציאלית עם חל"ת ודמי אבטלה, והעצמאיים שהופקרו לגורלם. בסוף צריכים להבין שמי שצריכה לקחת אחריות פה זו המדינה. אי אפשר לתקן אותה ולומר 'שוק חופשי, שהמדינה לא תתערב'".

נפתלי בנט. פלאש90
עו"ד כהן לא חוסך בביקורת על הממשלה ועל האופן שבו ניהלה את הסגר הנוכחי. בין היתר, תוקף כהן את הממשלה על כך שלא מיהרה לסגור את נמל התעופה בן גוריון, וטוען כי הדבר קרה כתוצאה ממניעים פוליטיים ולא ענייניים. "זו תעודת עניות של הממשלה". אומר כהן ומוסיף, "נכנסנו לסגר שהוארך בשבועיים ועוד שבועיים, כשנתב"ג נשאר פתוח. הביאו קורונה מדובאי בגלל שראש הממשלה רצה לחגוג את ההסכם איתם. מה זה חוסר הניהול הזה"? לדבריו של כהן הממשלה נכשלה בניהול המשבר גם בכל הקשור לנושא האכיפה במגזרים הערבי והחרדי: "אין אכיפה במגזרים הערבי והחרדי ומי שמשלמים בסוף את המחיר הם בעלי חנויות בחולון ובראשון לציון, שצריכים להילחם מול החברים שלהם כי הצ'קים שלהם חוזרים".
מה דעתך על האירועים האחרונים בבני ברק?
"ברגע שהממשלה משדרת חולשה, אין אכיפה. ברגע שלא מעלים קנסות למוסדות חינוך והם מרגישים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים, נוצרת פה אנרכיה של מדינה בתוך מדינה. אלה לא כל החרדים", ממהר להדגיש כהן, "מדובר בפלגים קיצוניים שעושים את זה. "רק ברגע שהסגר יהיה אמיתי ויוריד את התחלואה נוכל לחזור לשגרה. לא יכול להיות שפלגים כאלה ואחרים פוגעים במגזר החרדי. אני שומע קולות מתוך המגזר החרדי שקוראים לאכיפה. אתה רואה את אזלת ידה של הממשלה בגלל מניעים פוליטיים".
"אני עובד בשיתוף פעולה מלא מול חבר הכנסת גפני וחבר הכנסת יעקב אשר". ממהר להדגיש כהן, "אני עובד עם המגזר החרדי שגם סובל ממשבר הקורונה. יש להם תחום קשה שסובל, תחום ההיסעים. יש עשרות חברות היסעים ללא עבודה וגם להן צריך לתת מענה. ההנהגה החרדית צריכה להבין שחוסר האכיפה פוגעת גם במגזר עצמו. לכן, הורדת התחלואה, צריך להיות אינטרס שלה".  
עו"ד כהן מתייחס למתווה הגדלת הקנסות שכבר עבר בצעת חוק טרומית, אולם מאחוריו התגלתה מחלוקת בין חלקי הקואליציה. המפלגות החרדיות בקשו שהקנסות יעלו בהדרגה ושרק שוטר בדרגה בכירה יכול לתת אותם. מנגד, שרי 'כחול לבן' דרשו שהצעת חוק תעבור בצורתה המקורית והתנו זאת בהמשך הסגר.  
"כל ניסיון להגדלת ההרתעה באמצעות הקנסות הוא פסול." אומר כהן, "צריך לייצר הרתעה ואכיפה אמיתית. מוסד לימודי שנפתח חייב להיסגר באותו רגע. אני לא מבין את הניסיון של ראש ממשלה למצוא חן בעיני החרדים, זה לא קיים במדינה מתוקנת. זה לא קיים במדינה שרוצה לפעול למען האזרחים שלה והמגזר העסקי. מדינה לא יכולה להפקיר את המגזר העסקי בגלל זה".  
תשבו בממשלת אחדות עם נתניהו?
"אני אמרתי, ועפר שלח אמר בקולו: אנחנו לא נשב עם נתניהו. אני חושב שראש ממשלה עם כתבי אישום צריך לטפל בענייניו. צריך להביא לפה הנהגה אחרת וממשלה מתפקדת. אנחנו נהיה שותפים לכל ממשלה ולא מחרימים אף אחד. נעבוד עם כולם. בסופו של דבר המטרה שלי היא לעשות את הכל שתהיה כאן רשימה חזקה שתהיה חלק ממשלת ישראל. אם גדעון סער, בנט, או מישהו אחר, יהיו המועמדים לראשות הממשלה, אנחנו נוכל לשתף פעולה כאשר כמובן נהיה דבקים בעקרונות שלנו. אני אדאג שהנושא של העצמאים יעמוד בסדר העדיפויות בכל הסכם קואליציוני כזה או אחר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תרבות או למות
    פלונית 01/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סיסמת ההפגנות בתל אביב, מסיבות טבע אלכוהול אין שם ערבים וחרדים. תפסיק לבלבל את הצח. המדיה מוכרת שנאה בשביל זה היא טובה לפלג. עדיין אחרי הקורונה תצטרכו את המתנדבים של המגזר הערבי והחרדי.
    סגור