תקשורת ומדיה

מגדלי הדבורים נגד השר פורר: "הרס החקלאות בישראל"

לקראת החגים פנה שר החקלאות עודד פורר לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי בבקשה להורדת המכס ואישור יבוא הדבש לישראל, מנגד באיגוד מגדלי הדבורים תקפו את השר והגדירו את צעדיו כהרסניים לענף הדבש בישראל
מערכת ice |  1
אביגדור ליברמן ועודד פורר (צילום פלאש 90)
בעקבות בקשת שר החקלאות עודד פורר לאישור הורדת המכס ויבוא דבש בתקופת החגים, איגוד מגדלי הדבורים פרסם בשעות הצהריים (שני) מכתב חריף בו הם תקפו את השר על הצעד. לטענתם ובניגוד לעמדת השר, בשנה האחרונה נרשמו כמויות שיא ביצור הדבש ואין שום צורך ביבוא דבש מחוץ לארץ. מנגד במכתב ששלח השר פורר לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי הוא טוען כי אישור הורדת המכס והייבוא יוזילו באופן משמעותי את עלויות הדבש עבור הצרכן.
 
עוד הוסיף השר כי גם אם במשק הדבש הישראלי יש את הכמות המספקת עבור הצרכן בתקופת החגים, מחירי הדבש עדיין גבוהים והליך הייבוא לא יפגע בחקלאים. באיגוד מגדלי הדבורים לא משתכנעים ומחריפים את הטון: "שר החקלאות עודד פורר עוסק בהמשך הרס החקלאות בישראל, מסיבותיו הוא, ומבקש כעת, ערב ראש השנה, לייבא דבש פטור ממכס, ומעביר את האחריות על מחדל זה, שיביא להרס ענף הדבוראות, לידיה של מפלגת 'יש עתיד', ולשם כך שלח בקשה לאישורה של שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי".
יש לציין כי על פי נתוני הלמ"ס שפרסם איגוד מגדלי הדבורים - חרף עליית מחירי התשומות לכל רוחב המשק ועליית מחיר הדבש ברחבי העולם, הדבש הישראלי משווק לרשתות השיווק השונות במחירים זהים בשנים האחרונות ועל כן לא צפויה עליה במחירי הדבש לצרכן לקראת חגי תשרי ומחירי הדבש לצרכן נמצאים במגמת ירידה.
  
מנתוני מועצת הדבש בישראל 120 אלף כוורות, מתוכן כ- 80 אלף כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות. הכוורות המייצרות דבש "הממתיק הטבעי" העומד על כ-6,200 טון בשנה. ישראלי צורך בממוצע, בחודש תשרי כ- 250 גרם דבש, מתוך צריכה שנתית של כ- 650 גרם לנפש. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה.  
זה לשון התגובה: 
משרד החקלאות ושר החקלאות פועלים  להפחתת יוקר המחייה ולהנגשת התוצרת החקלאית לכלל אזרחי מדינת ישראל באמצעות הגברת התחרות בשוק. במסגרת זו, שר החקלאות פנה אל שרת הכלכלה לבצע הליך תחרותי לייבוא מכסה פטורה ממכס בסך של 560 טון דבש, המהווים פחות מ-10% מסך השוק המקומי. מטרת המכסה היא לייצר תחרות בשוק ולהוזיל את המחירים לכלל הצרכנים. על-ידי כך לאפשר ליותר משפחות בישראל ליהנות מדבש במהלך חגי תשרי ולאחריהם ולהעלות את צריכת הדבש מייצור מקומי.  
יוזכר, כי במהלך השנים האחרונות יבאו כמויות דומות של דבש באותה התקופה של השנה. הפעם, מטרת המכסה להוביל להורדת יוקר המחיה לצרכן ולכן היא תהיה תחרותית עם מחיר יעודי. 
בנוסף, מדובר במכסה בהיקף מזערי בלבד שלא יערער את היציבות של היצרנים המקומיים. ולראייה, לאחרונה הוחלט על פתיחת מכסה פטורה ממכס בסך של כרבע משוק שמן הזית המקומי (סך הגבוה מהיקף המכסה המדוברת בענף הדבש) אשר לא נחשבת ככזו שפוגעת או מערערת את השוק המקומי.
ראוי לציין כי, במסגרת הסיכום עם החקלאים בענף הצומח, ביקשו נציגי החקלאים להוריד את המכס על דבש ל-10% מהמכס הנוכחי, תוך מתן תמיכה ישירה וזאת הוסכם על דעת כולם ובפרט על ידי המגדלים. 
בהקשר זה יודגש, כי הממשלה מתכוונת לעמוד בכל הסיכומים מול החקלאים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פורר חושב שעדיין הוא ברוסיה
    שמאלני 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פורר אתה לא ברוסיה אתה וליברקוף מושחתים
    סגור