דעות

מקצוע עם אחוזי נטישה גבוהים: למה שוק הפרסום לא פועל בנושא?

אלה שנכנסים לעולם הפרסום, מאמינים שמדובר בעולם של זוהר, סקס ורוקנ'רול. ואז מתחיל הייאוש והעזיבה. ומה עושה התעשייה? גינגי פרידמן פסימי
באתר אייס התפרסמה ידיעה מרעישה שעל פי נתוני משרד הפרסום האמריקני דויטש ל.א., שליש מהמועסקים במשרדי הפרסום נוטשים את הענף . הנתון הזה עורר את חרדתם של מנהלי אותו המשרד שאפילו יזמו פאנל מיוחד לדיון בנושא במסגרת פסטיבל קאן. הידיעה באייס מציינת שיש להניח שהמצב בארץ אינו שונה. הייתי מת.
הלוואי ובארץ שיעור הנטישה היה עומד על 33%. הבעיה היא שבארץ המצב הוא הפוך בדיוק. בארץ רק שליש מהעוסקים מעוניין להישאר. שני שליש נוטשים או חולמים על נטישה כבר בשנה-שנתיים הראשונות שלהם בענף.
גם הסיבות לנטישה בארה\"ב ובישראל שונות בתכלית.
בארה\"ב, כך נטען על פי נתוני דויטש ל.א., הסיבות אצל התקציבאים הן היעדר קרדיט מהלקוחות, אצל אנשי הקריאייטיב בגלל לחצי הלקוחות ל\"יציאות\".
בארץ עיקר הסיבות הן: עבודה מסביב לשעון, תגמול נמוך (למי שאיננו טאלנט), לקוחות שמכתיבים עבודה בינונית ובטוחים שהם יודעים פרסום טוב יותר מהפרסומאים שלהם, ומעל לכל - היעדר אופק קריירה מעבר לגיל 40.
עד כאן, אני מניח שלא חידשתי דבר. אלה הן הסיבות האובייקטיביות הידועות לכל. אבל אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לדון בסיבות הסובייקטיביות שלדעתי הן הגורם המרכזי לנטישה ההמונית.
לאורך כל שנותיי הרבות בפרסום, עלו אליי לרגל צעירים רבים שבאו להתייעץ עמי האם כדאי ללמוד פרסום והיכן. ולכולם הייתי אומר וממשיך לומר: אם אש הפרסום לא בוערת בעצמותיך, חפש לך עיסוק אחר. העיסוק בפרסום הוא עיסוק נוראי, שוחק, תובעני ובעיקר כפוי טובה (מצד הלקוחות). ואז הייתה מגיעה תמיד השאלה המתבקשת: \"אז למה אתה עובד בזה?\", ותשובתי המוכנה מראש היא: \"כי לא הכל שחור\". מקצוע הפרסום מציע גם טובות הנאה גדולות. זהו מקצוע עם סיפוקים מהירים ובקני מידה שאינני מכיר בשום מקצוע אחר (מלבד אולי רפואה).
אתה קם בבוקר ורואה שבמו ידיך השפעת על הנוף הסביבתי, על השפה, על התנהגות האנשים, על אורחות חייהם ועל העדפותיהם בכל תחומי החיים. יש לך חלק, לפעמים מכריע, בהקמת אימפריות עסקיות ובבניית מותגים מצליחים. וגם אם הלקוחות לעולם לא יכירו לך טובה או יודו בחלקך בהצלחותיהם (והם אף פעם לא מודים), זה לא כל כך משנה, כי מה שחשוב באמת הוא שאתה בתוך לבך, יודע שהקרדיט מגיע לך, שההישג הוא שלך ואתה רשאי לעמוד מול הראי ולטפוח לעצמך על השכם בגאווה.
ואם אש הפרסום בוערת בעצמותיך, התגמול הכספי הוא אף פעם לא המטרה, כי אם התוצאה. איש פרסום אמיתי עובד קודם כל עבור התלהבות היצירה, עבור הסיפוק הבא בעקבות ההישגים, עבור ההכרה וההערכה מצד עמיתיך למקצוע, ורק במקום הרביעי בדירוג עומד הכסף. ואם אתה מצוין במה שאתה עושה ומפיק מזה הנאה וסיפוק, התוצאה היא שאתה גם זוכה לתגמול כספי יפה מאוד.
הבעיה היא שהרוב הגדול של הנכנסים לעולם הפרסום, עושים זאת מהסיבות הלא נכונות. נדמה להם שהם נכנסים לעולם שכולו זוהר, תהילה, סקס ורוקנ\'רול, וקידום מהיר, ואז הם לומדים מהר מאוד את עובדות החיים. הם מגלים לאכזבתם המרה שהעולם הזה חף מכל זוהר, התהילה ריקה מתוכן, ולעומת זאת - יש בו מנות גדושות של עבודה, יזע ודמעות. כתוצאה מכך, עוד טרם שהספיקו לטעום מהפירות האמיתיים של הענף, הם כבר מגששים את דרכם החוצה.
2 מכל 3 אנשי פרסום צעירים המגיעים אלי לריאיון, מכריזים מיד שהם רוצים לעבור \"לצד של הלקוח\". הם מיצו - בפרסום אין חיים והם בכלל רוצים לעבוד בשיווק. הם בטוחים ש\"אצל הלקוח\" יהיו להם חיים קלים יותר, השפעה רבה יותר ושכר גבוה יותר. אבל אחרי שהם השיגו עבודה אצל הלקוח, הם כבר ממהרים לגלות ששוב טעו.
אני לא מכיר אף מקצוע אחר שאחוזי הנטישה שלו גבוהים כמו מקצוע הפרסום. אפילו בעריכת דין, האחוזים אינם כאלה. מה שמפתיע בכל הסיפור הזה הוא שחברי האיגוד הישראלי לפרסום - בעלי משרדי הפרסום, הנפגעים העיקריים מנטישת העובדים ההמונית, לא עשו ולא חושבים לעשות דבר כדי לטפל בבעיה, אפילו לא יזמו דיון אחד כדוגמת דויטש ל.א. - הרי כולם מבינים כמה כסף עולה להם תופעת הנטישה ואיזה שם רע היא יוצרת לענף, ולמרות זאת הם מעדיפים להתעלם, ולי לא ברור למה, זו ממש תעלומה.
הם יכולים לשנות את פני הדברים או לפחות לנסות. אבל איש מראשי האיגוד הישראלי לפרסום עמו דיברתי (ודיברתי עם כולם, מלבד הנוכחי), לא הרים את הכפפה.
נ.ב.
ויש לי סיבה נוספת להתקנא באמריקנים. בארה\"ב פרסום זה מקצוע שאפשר להתבגר בו.
גינגי פרידמן הוא מנכ\"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    מבאס
    אלכסנדר 06/2012/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה גורמת לי עצב רב...אני מסיים לימודי תקשורת במסלול תקשורת שיווקית , תואר ראשון...לאחר הדברים שנאמרו בכתבה אין כל כך מוטיבציה להיכנס לענף...מישהו חושב שהמצב ישתנה בעתיה?? שכר, שעות עבודה, יחס לעובדים???
    סגור
  • 14.
    אף אחד לא רוצה פרסומאי בן 38 אבל זה מה שיש (ל"ת)
    אא 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    כל כך מדוייק...
    ליאון 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "לקוחות שמכתיבים עבודה בינונית ובטוחים שהם יודעים פרסום טוב יותר מהפרסומאים שלהם", כל כך מדוייק ! (סוף כל סוף קונצנזוס בכל התגובות???- סחתיין) אבל... ניקח בחשבון שמנהל השיווק בצד הלקוח ,היה תקציבאי/ת בכיר/ה במשרד פרסום, רגש ה"נקם" חזק - פרגון , לא יהיה...
    סגור
  • 12.
    לסיכום : פרספקטיבה ופרופורציה
    לאה גרינשפן 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גינגי יקירי, כרגיל כל מילה בסלע! ולענין הגיל - הניסיון והזמן הם בונוס פרוגרסיבי - מחדדים את הפרופורציה והפרספקטיבה, הן בהיבט המקצועי(כמה הצלחנו לברוא מותג חדש)והן השירותי (יחסינו עם לקוחותינו, לאן?) אך הבונוס הזה הוא שלנו בלבד! כאמור, הבינוניות...
    סגור
  • 11.
    איגוד עובדים/ועד.
    בני קרת 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מקרה קלאסי להקמת ועד שישמור וילחם על זכויות העובדים. הבעיה היא שברגע שעובד רק יזוז בכיוון של הקמת ועד הוא יפוטר, לא ממשרד זה או אחר - אלא מהתעשיה כולה. אף משרד לא יעסיק אותו.
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    כתבה יפה ונכונה (ל"ת)
    דניאל 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    הסיבה האמיתית
    טאלנט 06/2012/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיטת התמחור - פר מדיה - היא זאת שהפכה את המשרדים למה שהם היום. לדעתי משרדי הפרסום צריכים ליישר קו ביחד ולהחליט שמתחת לסכום מסויים לא יורדים.כדי לאפשר לעצמם להרוויח יותר,לשכור יותר אנשים ולהוריד את כמות העבודה פר עובד. בנוסף בהעדר הלחץ שמשרד אחר יקח להם את הלקוח עם תעריף נמוך יותר הם יכלו לעמוד מול הלקוח באופן בטוח יותר מול דרישות לא הגיוניות שלקוחות מצטיינים בהם
    סגור
  • 8.
    היי, גם בתחום הקד"מ! טרגט ופרו מרקט מתעללות
    נפתלי 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שוק עבדים. יורקים דם מסביב לשעון והעובדים לא גומרים את החודש ומקבלים יחס של אסירים. אבל מה זה חשוב העיקר שלמירי, ניר והמשנה למנכ"ל נפתלי יהיה טעים בסדנת שף להנהלה. ירים את ידו העובד הלא בכיר שלא מקבל תמיכה מההורים או משלים הכנסה בשבת...
    סגור
  • 7.
    לבעלי המשרדים אין אינטרס
    אא 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעדיפים עובדים פחות מנוסים, צעירים שאפשר לנצל אותם. אז לוקחים איזה טאלנט שידחוף ומקיפים אותו בעושי דברו. ומה לדבי איכות העבודה... עזבו, לא בשבילנו.
    סגור
  • 6.
    כל שאלה שאני..
    נכון מאוד!! 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל שאלה שאני שואל את התקציבאיות .. כמה זמן את עובדת כאן ? היא עונה לי אני עובדת פה 3 חודשים וזה נראה כמו 9 חודשים הבעיה במשרדי פרסום זה השעות המטורפות והמשכורת הגלובלית ללא שעות נוספות בתשלום!!! ואז אנשים מתייאשים ועוזבים
    סגור
  • 5.
    צודק במיליון אחוז!
    יניב 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמרוויחים מכל הסיפור זה בתי ספר לפרסום שמוכרים חלומות.
    סגור
  • 4.
    טוב, ככה זה כשמפטרים אותך אחת לחצי שנה
    גיא 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קדנציה ממוצעת במשרד פרסום - חצי שנה לפי הראיון של יונית לוי עם יאיר לפיד אתמול, מעמד הביניים מרוויח משכורת של עשרת אלפים ש"ח בחודש. ירים את ידו הקופירייטר שמרוויח כך.
    סגור
  • 3.
    === פני הפרסום כפני החברה ===
    מישהו 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל שבויה בגרסה הקיצונית ביותר של ההוויה הקפיטליסטית: פער בלתי נתפס בין מעמדות, ריכוזיות המעניקה לכמה בודדים בחברה הון וכוח ללא הגבלה, תרבות צריכה בזבזנית וחסרת רסן, היחלשות מוסדות המדינה ואובדן האמון במנהיגים ובשיטה הדמוקרטית כולה. אנחנו חיים בחברה שבה אין ערך לנכסי רוח ותרבות, אין ערך למסורות ומיומנויות, רק כסף מהיר ואקזיטים. עובדים הם רק חומר גלם, לא בני אדם, ניתן להשתמש ולזרוק, ואם השוק מאפשר זאת ויש המון היצע: מחליפים עובדים כמו גרביים וחוסכים בגדול. הפרסום הוא מיקרו-קוסמוס. כל מה שחולה בחברה שלנו, נמצא גם בענף הפרסום.
    סגור
  • 2.
    אם יתנו תנאים שפויים יותר פחות אנשים יעזבו
    אלי 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חושב שדוגמה מעולה לעניין היא אדלר חומסקי ששוחקת את העובדים שלה עד העצם עם אחוזי נטישה לא שפויים. בדיוק החודש כל מחלקת הדיגיטל שלהם נטשה אותם. אין להם טיפת הערכה לעובדים שלהם והם עובדים על שיטת המפעל. עובדים ללא הערכה או מילה טובה. ומי שנשחק בדרך, "שיעזוב". הם לא מאמינים במתן מילה טובה או חלילה בבונוסים. אבל אדלר זו דוגמה קיצונית. אני חושב שבלי קשר, משרדי הפרסום צריכים לעשות חושבים ולהרגיע עם השעות או פשוט לשלם שעות נוספות במקום לרמות ולפרק את השכר שלך לבסיס ושעות נוספות מראש. אני מתפלא איך מס הכנסה או כל גוף אחר שאחרי על כך שלא ינצלו את העובדים, עדיין לא אסר את הקומבינה המרושעת הזו. יש לא מעט תקציבאים שמרוויחים פחות מעובד זר. זאת בגלל שהן טוחנות שעות ומקבלים 5,000 שזה פשוט בלתי נתפס!
    סגור
  • כל מילה נכונה
    גלית 06/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מילה נכונה. זה שוק עבדים מהדרגה הנמוכה ביותר,שעות נוספות נחשב כמושג מעולם האשליות. זכויות בסיסיות אין לעובדי משרד פרסום, בעלי המשרדים יודעים שאם תעזוב מיד יגיע מישהו חדש שיהיה מוכן לתזז בעבור משכורת רעב עד שעות הלילה עד שזה יתעייף והבא אחריו יבוא. אתה נותן את נשמתך למקצוע אבל המשרדים מוציאים לך את נשמתך. הם בינתיים מחליפים גיפים ווילות. אבל לאף אחד בתחום אין ביצים לשנות את המצב. כי זה פשוט נוח לכל בעלי המשרדים כמו בקפיטליזם טהור.
    סגור
  • הנה עוד כמה מטחנות בשר
    שמענו 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקאן, יהושוע, באומן, גיתם, בעצם רוב העשירייה הראשונה אונסת את עובדיה להיות זומבים.
    סגור
  • 1.
    כתבה יפה
    אפי 06/2012/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חידוד קטן - הסיבה שזה לא באמת אכפת לאיש היא שעדיף "דם חדש" וזול, מאנשים מנוסים איכותיים ויקרים. זו הסיבה מאחוריי הרצון לנטוש, ומאי הרצון לשמר.
    סגור