דעות

תחייתו של ה-SEO: הקרב בין פייסבוק לגוגל יוכרע במגרש המשחקים הזה

כשפייסבוק מדווחת על 69% אחוז הכנסות ממובייל, גוגל חוששת. מנוע החיפוש ישנה את התמונה, ואנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר
אלי אדרי |  7
אלי אדרי (צילום לילך צור; Getty images Israel)
הספידו אותנו, אמרו שאנחנו גמורים, שאנחנו רצים על שאריות האוויר שגוגל השאיר לנו. טענו שבניית קישורים לא עובדת, כי ממילא גוגל יציג רק פרסומות, כלומר נגמר ה-SEO ואנחנו בסכנת הכחדה כמו הפינגווינים והפנדות. אבל הם טעו, ואני אסביר למה.


תעשיית ה-SEO העולמית מגלגלת משהו כמו 1.5 מיליארד דולר. לא מעט, נכון, אבל מלחמת העולמות של גוגל ופייסבוק ב-2015 נסובה על 100 מיליארד דולר. גוגל מנצחת את פייסבוק בכסף. ההערכות מדברות על 80 מיליארד דולר הכנסות מפרסום ב-2015 לעומת 20 מיליארד דולר של פייסבוק. מצד שני, פייסבוק מנצחת באסטרטגיית הצמיחה בפלטפורמות בנכונות (וידאו ומובייל) ובמקומות הנכונים (מדינות מתפתחות).

הרפרוף האגבי שלנו בפייסבוק מדיר שינה מעיניהם של סרגיי ברין ולארי פייג' מגוגל. פייסבוק מדווחת על 69% אחוז מההכנסות המגיעות ממובייל ואצל גוגל ההערכות עומדות על פחות מ- 30%. אין לגוגל את אותה רמת שקיפות בנתוני המובייל כמו שיש לפייסבוק. הסברה הרשמית לשקיפות הנמוכה של גוגל בנושא המובייל היא ההליכים המשפטיים המתנהלים באירופה נגד מדיניות הפרטיות של החברה. פחות נתונים = פחות מידע למחוקק. אך לדעתי החשש מבריחת מפרסמים לפייסבוק הוא הסיבה האמיתית.
גוגל מציגה

אחרי שגוגל זנחה (עדיין לא רשמית) את פלטפורמת גוגל פלוס כמקור הכנסה ממובייל, היא עוברת למגרש החיפוש אותו היא מכירה היטב ובו היא מנצחת את פייסבוק, הן באיכות המוצר והן בנתח הפרסום. דרך מנוע החיפוש גוגל יכולה להניע שינויים וליצור גידול בהכנסות. במגרש החיפוש, אנשי ה-SEO הם שחקני ההפצה הטובים ביותר של גוגל. אנחנו צמאים לאפשריות קידום חדשות ואנחנו ויראליים (גיקים), וככה נגרום ללקוחות שלנו להתאים את עצמם לאלגוריתם של גוגל.
ב-26.2.2014 גוגל הכריזו על מרץ 2015 כחודש ה-mobile madness, על משקל March Madness של ליגת כדורסל המכללות של ארה״ב. המטרה של החודש הזה הוא הכנה לשינוי אלגוריתם מהותי אשר מתוכנן לסוף חודש אפריל. ב-21 לאפריל 2015 גוגל הולכים לעשות שינוי מהותי בדירוג תוצאות המובייל. השינוי הוא בכל השפות ובכל העולם. אם בסוף אפריל תראו צניחה משמעותית מכניסות מובייל אל האתר או האפלקצייה שלכם אל תגידו לא אמרנו! אתרים או אפליקציות אשר לא מותאמים למובייל יפגעו.

אתם בטח כבר מכירים את ה-mobile friendly של דף תוצאות החיפוש של גוגל. פוסט 21.4 זה לא יהיה מספיק. אלמנטים שונים בתוך ההגדרה mobile friendly יקבלו משקל רב יותר וכחלק מההכנה ל-21.4 אתם חייבים לשפר אותם. גוגל מחלק את הדירוג לדירוג לפני ההקלקה וחווית המשתמש לאחר ההקלקה. בחוויה לפני ההקלקה חשוב להקפיד על תגיות מטה, מפת אתר XML וקישורים פנימיים. במידה והשתמשתם באתר מותאם ולא רספונסיבי חשוב ללמד לגוגל את מתי להציג את  גירסת ה-m ומתי להציג את גירסת ה- www. בלא מעט מקרים גוגל מציג את הדף שלא רציתם להציג (לדוגמא דף www כאשר גולשים בטלפון) ולכן יש להקפיד על הפנייה אל הדף בגירסא המתאימה.

השינוי המהותי יותר יקרה בחווית המשתמש לאחר ההקלקה. אם עד היום התייחסנו לגוגל כתחנה מרכזית ממנה יוצאים אוטובוסים ליעדים שונים אז היום הגיע הזמן להתייחס אל גוגל גם כפקח הנסיעה שמנקב לכם את הכרטיס ועל הדרך מצלם ומקליט אתכם על מנת ל״שפר את חווית השירות.״ גוגל בעזרת אנדרואיד, גוגל אנליטקס וכרום מודדת את חווית המשתמש לאחר ההקלקה “after-click” experience. ציון כולל גבוה של חווית משתמש יגביר את כמות התנועה האורגנית לאתר המובייל שלך. אך בעיות כגון פונטים קטנים מידי, מרווח קטן בין כפתורי לחיצה, שימוש בפלאש Flash ותבנית עיצוב מקובעת מידה יגרמו לחווית משתמש שלילית אשר תתורגם לפגיעה בכניסות האורגניות מגוגל לאתר המובייל שלך.

והנה מגיע השוס הגדול. זוכרים את ימי הפלאש ואיך אנשי קידום האתרים ניצחו את המעצבים המוכשרים וגרמו לבעלי האתרים לזנוח את העיצוב לטובת הטקסט מכיוון שגוגל לא ידע (או לא רצה) לאנדקס פלאש. לא עוד. ב-21.4.2015. גוגל משיקה את App Indexing או בעברית ״אינדוקס אפליקציות״. שלא כמו בעידן הפלאש יוכלו בעלי אפליקציות סגורות לשדר את התוכן הפנימי של האפליקציות שלהם אל מנוע החיפוש של גוגל. דפי דילים בגרופון, דפי טיסה באתרי תיירות ודפים פנימיים של אפלקציות תוכן יאונדקסו ע״י גוגל. גולשים אשר התקינו את האפליקציה יכנסו ישירות אל הדף הרלוונטי בתוך האפליקציה ואילו גולשים שלא התקינו את האפליקציה יקבלו הודעה פרסומית על מנת לקדם את הורדת האפליקציה. אתם כבר מדמיינים את מכונת המזומנים של גוגל עובדת? גוגל כבר הטמיעה את הפתרון אצל הגדולים אז קדימה לעבודה.
פה כבר יש פתרון ל-App indexing




ואם כבר אפשר לתת איזה זבנג קטן לשחקן גדול בשם אפל אז הנה לנו אווירת בחירות 2015. מפתחי האפליקציות באפל itunes עושים כסף, הרבה יותר כסף מאשר באנדרואיד. אם גוגל תצליח לייצר יותר הורדות ושימושים באפלקציות באנדרואיד היא תשמח את מפתחי האנדרואיד ועל הדרך תסגור את הפער מאפל. כיום גוגל אינה מציעה את ה-App Indexing לאפליקציות אפל אך לא מן הנמנע ששיתוף הפעולה בין החברות יהיה הכרחי מכיוןן שהוא מועיל לשני הצדדים. האם הכסף ינצח את האגו. הכל תלוי כמה?
מה עושים אתמול?

1. האם האתר שלכם מותאם למובייל?
א. לא, צריך לבנות אתר מותאם או להפוך את האתר שלכם לרספונסיבי.
ב. אם כן, עבורו לשאלה 2.

2. אם יש לכם אתר מותאם למובייל בדקו את הציון שלו בכלי ניהול האתרים של גוגל Google Webmasters.
א. משפרים את הנקודות הבעיתיות.
ב. מוודאים שהגולש מגיע לדף הנכון. מובייל ל-m ונייח ל-www

הכותב, אלי אדרי, הוא מנכ״ל חברת אמבודו (Emboodo) הוא בוגר הנדסת תוכנה מאוניברסיטת קליפורניה, נורת'רידג'. משנת 1999 הוא עוסק בתחום הקידום SEO והינו אחד מהמיסדים של תעשית הקידום בעולם. חברת אמבודו היא חברה בינלאומית עם סניפים בתל אביב, איסטנבול ולוס אנגלס ועוסקת בעיקר בקידום אתרים מבוסס תוצאות תוך ראייה טכנולוגית.
 

תגיות SEO
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לא צריך אתר מובייל
    אני 02/01/2018 12:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך אתר רספונסיבי. בואו נתקדם במקום ללכת אחורה
    סגור
  • 5.
    בכל מקום הענקים מרוויחים על חשבון החלשים
    מיואש 18/03/2015 14:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם ברשתעכשיו כולם צריכים להוציא ים כסף על עבודת SEO נמאס!
    סגור
  • גוגל השתלטה על העולם שלנו
    אני 21/03/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו חייבים לשחק את המשחק שלה, ולנצח.
    סגור
  • 4.
    כתבה חשובה לכל בעל אתר
    א 13/03/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 6
    אפשר גם לעשות בדיקה יותר מעמיקה של כל דף עם pagespeed של גוגל.
    סגור
  • 3.
    אינדוקס אפליקציות
    יניב 12/03/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הכתובת בהחלט הייתה על הקיר. סך הכל דפי אפליקציות נותנים מענה רלוונטי ליוזר אז למה לא לסרוק אותם?! כתבה מצוינת.
    סגור
  • 2.
    מידע חשוב למקדמים ולמקודמים
    נעמה ש 12/03/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כתבה חשובה המעוררת מחשבה בנוגע לאפקטיביות הפרסום בגוגל לעומת פייסבוק ולהיפך. נראה כי השחקנית הגדולה הייתה ונשארה גוגל, שממשיכה לאתגר את מקדמי האתרים בתחום שמתפתח, מתעדכן ומתחדש כל הזמן. תודה אלי, כתיבה נהדרת! עלה והצלח!
    סגור
  • 1.
    קידום אתרים באינטרנט
    ויקי אלקיים 12/03/2015 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כתבה חשובה מאד בתחום אם ברצונך לקדם את העסק שלך ,הפרסום באינטרנט הינו כלי יעיל ,מהיר,וחוסך זמן . באמצעות אמבודו ניתן לקדם עסקים ,ולהרגיש אותם ללקוח בצורה ברורה ויעילה . תודה על הכתבה החשובה
    סגור