דעות

בלי פייסבוק, אבל חזקים בוואטסאפ: כך השתלט ה"העתק-הדבק" על החרדים

מדור חדש של הפרסומאית נעמה עידן יעסוק במאחורי הקלעים של הסערות החרדיות, והכוח שהוואסטאפ צבר במגזר, על חשבון התקשורת הממוסדת שלא חושפת את כל המידע
נעמה עידן | 
נעמה עידן (צילום יח"צ)
הודעות ויראליות הן תופעה נפוצה במיוחד במגזר החרדי והדתי. הן מצליחות לייצר מהומה ולהגיע לציבור גדול כיון שהן מתבססות על אמת חלקית. רובנו מקבלים אותן בחיוך או ב"דפדוף הלאה" ופוגשים בהן מספר פעמים בקבוצות שונות, עד שהן מפסיקות לאחר שכולם כבר נחשפו אליהן. גם כאן, זה בדיוק מה שקרה. הכל התחיל לפני כשבועיים עם ההודעה הזו:


נכון, זה נראה כמו הודעה תמימה, לכאורה. אך בעיניים חרדיות, מדובר בהודעת אזהרה באותיות בולטות עם יללת סירנות. על פי התורה, אסור ללבוש "שעטנז" - בגד שקיימים בו חוטי צמר יחד עם חוטי פשתן, ולכן חרדים רבים יזהרו ברכישת בגדי צמר. מספר מועט של אנשים חשבו לתומם שחשוב לעדכן את כלל הציבור בידיעה המרעישה והעתביקו (העתק-הדבק) את הידיעה באין ספור קבוצות, כשבדרך הם עשו שירות רע (או טוב?) למותג אופנה.
תוך שבועיים פגשתי בהודעה זו לא פחות מ-12 פעמים (!!!) בקבוצות וואטסאפ ובמייל גם גיסתי, אישה חרדית שגרה בקרית ספר, ויש לה אינטרנט כשר, חשבה שחשוב לעדכן אותי כדי שחלילה לא אכשל בלבישת "שעטנז".
אז מה גרם להודעה להפוך לוויראלית, ולהדביק עשרות אלפי חרדים במידע שהם לא חפשו? הציבור החרדי (וגם הדתי) מתמודדים עם רצון וצורך שנוגדים אחד את השני. הרצון להיפתח לעולם וליהנות מהמותר (בגדים מתאימים, אוכל כשר, טיולים, בתי מלון, מכשירי חשמל, קריירה ועוד), ומאידך הצורך לשמור על צביון דתי/חרדי (מסיבות שונות: משפחתיות, קהילתיות, ערכיות ועוד) מייצרים את הקונפליקט שקיים במגזר. אנחנו, שחיים את הקונפליקט לא מרגישים בו, אך מבחוץ – הוא בולט.
כאשר חרדי ישמע על בעיית שעטנז ברשת מסוימת, ויש לו יכולת ועניין בהפצת מידע בקבוצות, הוא יעשה זאת ויעביר את המידע לעשרות הקבוצות בהן הוא חבר. במילים פשוטות: הוא "יעתביק" (יעתיק-ידביק) את הידיעה ויחשוב שהוא מציל עשרות, מאות ואלפי אנשים מעבירה, אבל לא יזכור שאין לו מידע עליו הוא יכול בפועל להתבסס.
"העתבקה" היא פעולה פופולרית בעידן הנוכחי. היא פופולרית עוד יותר במגזר שבמשך שנים ניזון מ"נייעס" - news  באידיש. בעשורים האחרונים הביטוי "נייעס" הפך לפופולרי גם בקרב חרדים שאינם דוברי יידיש. ומצד שני, גופי המדיה החרדים לא חושפים את כל המידע מטעמי צנזורה רבנית ושיקולים נוספים. הצורך במידע ובצריכת אקטואליה טבוע בדמנו, ואם לא יתנו את כל המידע בדרכים הקלאסיות – בעיתונות וברדיו המגזרי, הציבור משיג באמצעות הרשתות החברתיות-החרדיות ובפורומים. כנראה שזו הסיבה לעובדה שידיעות שרצות במגזר, מתגלות תוך שעות ספורות כנכונות או כניסיון לפגוע בשם הטוב של גורם שלישי.
נעמה עידן היא מנכ"ל סוכנות 'עידן 2020' לאסטרטגיה שיווקית-פרסומית מהדור החדש, מומחיות בטרנספורמציה וקריאייטיב. ניתן להפנות שאלות במייל 8884046@gmail.com
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה