דעות

טור// אימפריות נופלות לאט: לקח זמן עד שהאינטרנט עקף את הפרינט, ועכשיו תור ה-TV

תמיר יולביץ' חושב שהמעבר של נתח הפרסום בדיגיטל את הפרינט אינו סיבה למסיבה, והדרך עוד ארוכה וכואבת
תמיר יולביץ' |  3
תמיר יולביץ (צילום יח"צ)
כשראיתי לראשונה את הנתון שבישראל נתח השוק של הדיגיטל עקף את הפרינט לא ידעתי אם לבכות או לצחוק. באמת? אלו החדשות שלנו באומת הסטארט אפ? רק כדי לסבר את אוזניכם: באנגליה, שמהווה סמן ימני מבחינת מגמות הפרסום, נתח השוק של הדיגיטל הוא כבר יותר ממחצית (!) מעוגת הפרסום, ובשנת 2016 נתח הפרסום של הדיגיטל יהיה פי 2.5 מהנתח של הטלוויזיה וכמעט פי 4 מהנתח של הפרינט. (כאן).
למה זה לוקח לנו כל כך הרבה זמן? בניגוד לאינטואיציה ולמה שמקובל לחשוב, לא מדובר בשמרנות. אנו לא אומה שמרנית אלא להיפך, חדשנות היא נשמת אפנו. הסיבה האמיתית היא הרבה יותר פרוזאית: כסף. ובעברית פשוטה: עמלות. משרדי הפרסום התקשו ועדיין מתקשים להרוויח מעולמות הדיגיטל, והשילוב של שוק קטן שמבוסס על קשרים אישיים הוליד את האנומליה שרק לאחרונה מתחילה להתיישר.
הסיבה לשינוי שחל אצלנו לאחרונה אינם רק מארק צוקרברג או לארי פייג'. הסיבה היא דור חדש של מנהלי ומנהלות שיווק שהיגרו לעולם הדיגיטלי, תפסו את המושכות והחלו לנענע את ענפי העץ. הדור הזה מבין היטב שדיגיטל וטכנולוגיה אינם רק עניין לגיקים אלא כלים שיווקיים ראשונים במעלה, ושלא ניתן לספר את סיפור המותג בלי נוכחות דיגיטלית מגובשת ואינטנסיבית.
אין ספק שהמעבר של הדיגיטל את הפרינט הוא הדרך הנכונה, אך האנומליה בעינה עומדת ותגיע לאיזון רק כאשר הדיגיטל יעקוף את הטלוויזיה ויוביל את עולם הפרסום.
קצת עתידות לשנים הקרובות
המסכים הדיגיטליים (לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים) יפסיקו להיות המסך השני ויהפכו להיות המסך הראשון של המשתמשים. רכישת המדיה תהיה פרוגרמטית לחלוטין כולל במסך הטלוויזיה שבסלון. בעולם ובמיוחד בארה"ב רכישת מדיה פרוגרמטית לטלוויזיה תופסת תאוצה ולא ירחק היום שבקשת, רשת וערוץ 10 יאלצו לשחות עם הזרם ויאפשרו רכישה פרוגרמטית גם בפלטפורמות שלהן.
תופעה זו תקטין או תמחק לחלוטין את הפרמיה שגובים על וידאו בטלוויזיה לעומת הפלטפורמות הדיגיטליות. הירידה של 2-3% במחיר הממוצע לנקודת רייטינג היא רק תחילתה של מגמה זו, וגם בעולם הזה מי שישלוט הם ענקי הטכנולוגיה האמריקאים ולא השחקנים המקומיים. אלו יאלצו להתיישר לפי המגמות שמוכתבות בעמק הסיליקון ולא ברמת החייל.
אמנם נכונה הקלישאה שמבחינת רייטינג אצלנו כל ערב הוא סופרבול, אבל הכניסה של נטפליקס (גם אם היא כרגע מגומגמת)  היא קו פרשת המים של המעבר מצפייה ליניארית לצפייה בפלטפורמות החדשות, ומגמה זו תלך ותתחזק בשנים הקרובות.
מבחינת ענף הפרסום המקומי החדשות אינן מעודדות. פועל יוצא של מגמות אלו יביא להתחזקות משמעותית עוד יותר של הלקוחות מול משרדי הפרסום. כבר כיום בחלק הולך וגדל של המפרסמים מקימים מחלקות דיגיטל פנימיות שמכירות את העולמות הדיגיטליים יותר ממשרדי הפרסום שלהן, שיגלו שלא רק שהגבינה זזה להם אלא כל המחלבה עברה דירה.

הכותב הוא מבכירי פרסום הדיגיטל בישראל, מייסד dsay אינטראקטיב ואחד מבעליו

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מאמין יותר ליולביץ מאשר לבראון (ל"ת)
    עיתונאיש 01/2016/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    סוף עידן האינטרסים בביצה המקומית (ל"ת)
    שי 01/2016/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רק חבל שהוא הרס את האינטרנט (ל"ת)
    חיימון 01/2016/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור