דעות

מאכזב ומביך - הפרסומת לעידוד 5 יחידות מתמטיקה מטיפה מוסר, מפלה ומטפחת דעות קדומות

הזדמנויות גדולות לא תמיד מתחילות בחמש יחידות. הן מתחילות בכל מיני מקומות אחרים שחשוב לא להחטיא אותם ולהיות נוכחים כל הזמן כדי לקחת את מה שהחיים מציעים לנו. עטרה בילר מאוכזבת ממשרד החינוך וגם מהנוכחות האגבית של טראמפ
עטרה בילר |  22
עטרה בילר (צילום צילום מסך: מאקו)
ארבעה מצליחנים מצהירים כי חמש יחידות במתמטיקה היה מה שסלל להם את הדרך. מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, רואה במתמטיקה כרטיס כניסה לעולם החדשנות וכלי עבודה שעושה דמוקרטיזציה לכשרון ולהצלחה, כי בסופו של יום נשיא ארצות הברית ואנחנו משתמשים באותו מנוע חיפוש. קרן פלס לא יכלה לשאת את זה שהיא תלמד ארבע כשאפשר חמש. זאת - למרות שהיא במקצוע שאין בו נכון או לא נכון, ובכל זאת גם מי שעוסק במוזיקה צריך להתמודד עם מקצב ומבנה של פרטיטורה.
את המילה פרטיטורה הוסיפה כותבת שורות אלו בכוחות עצמה כדי להיראות אינטליגנטית כי סיימה בגרות של 4 יחידות מתמטיקה בלבד, ולכן, כנראה, אינה עורכת את Vogue אלא רק כותבת במגזין אייס.

 
 
מקסין פרברג, סגנית נשיא אינטל העולמית ומנכ"לית אינטל ישראל חושבת שחמש יחידות מתמטיקה זה כרטיס כניסה לעולם המצליחנות דוגמת התפקיד שהיא ממלאת.  חמש יחידות יפתח לילד דלתות בהמשך אותן הוא לא רואה עכשיו. נעה ידלין, זוכת פרס ספיר לספרות טוענת שבחרה ללמוד חמש יחידות מתמטיקה מרצונה החופשי. מתמטיקה זה דיוק. אין בה מספרים סתם. גם בספרות אין מקום למלים סתם. כלומר - כדי לכתוב ספר מדויק צריך ללמוד חמש יחידות מתמטיקה...התפיסה שאמנים לא צריכים להבין במספרים היא, לדעתה של ידלין, תפיסה אווילית. חמש יחידות, מסכמת ידלין, זה משהו שמחזק אותך כאדם בוגר בחיים. סוג של תחושת כוח שמלווה אותך כל החיים.
הקמפיין מעודד, מלבד בידי נפתלי בנט, בידי עמותת קרן טראמפ ובשיתוף קשת. אבל אם נניח לטראמפ שמשום מה צורמנית לי נוכחותו האגבית בקמפיין הזה, ונחזור לעיקר, נשאלת השאלה - לא האם הקמפיין טוב או רע - אלא האם לגיטימי למכור את ה'מוצר' הזה, הלא הוא התנאי להצליח בחיים, שמגיע בדמות חמש יחידות מתמטיקה.
איני מערערת על הסוגיה שמתמטיקה היא מדע קסום. בעזרתו נבין מדוע יש 24 שעות ביממה וששים דקות בשעה. מה מסתתר מאחורי מספרים ראשוניים וכיצד נוצרות סדרות הנדסיות מרתקות שיש להן מקבילה בטבע החי, הדומם וביקום. אבל להכריז בשנת 2016, במדינה שהדמוקרטיה שלה תלויה על בלימה, שעדיף להיות עשיר, יפה וחכם מאשר פחות מזה - אינו לגיטימי בעליל. להתנות הצלחה בחיים במגמה בתיכון  - עוד פחות לגיטימי.
לדעתי אנחנו מדינה לא פשוטה עם הרבה מאד אתגרים פוליטיים וחברתיים אולם הדבר שבו אני עדיין רוצה לחוש גאה זה הפלורליזם שלנו והרשות לקבל את האחר כמות שהוא. לפעמים עדיין נדמה לי שחלק מה-Start Up Nation שאנחנו, מגיע דווקא ממקום של כבוד ליצירתיות באשר היא, ולא להליכה בתלם הממסדי.
 

 
עברנו מהפיכות בהגדרת מושג ההצלחה שנותקה מסטנדרטים מערביים נוקשים וכאלה שתלויים באתניות ובמעמד כלכלי. בנינו עולם שבו הצלחה יכולה להיות מושתתת על אומץ, התמדה ובעיקר - נאמנות ליכולות הליבה האישיות. והנה מגיע מהלך שמתחשק לו לבעוט בקערה שהתמלאה בעמל רב ולרוקן אותה.
מערכת החינוך עשתה ועודה עושה מאמצים עילאיים לראות את התלמיד כשחלומו במרכז וכשרונו האישי משמש כוכב צפון. הפוקוס עבר, במאמצים,  מהתיישרות קרה אל מול סקאלת דרישות חיצונית - אל מיקוד ב"אלמנט" של התלמיד אליו יועד. לא מכבר אמר קן רובינסון, שלא בכדי הפך פופולארי בעידן הנוכחי, כי על התלמיד למצוא את האלמנט שלו, דבר המצריך התעלמות מנורמות ומוסכמות של המערכת, וכי הנורמות שנשענות על ציונים חיצוניים במקצועות הקלאסיים עלולת לפגוע במערכת יותר מאשר בתלמיד... רובינסון מערער על המודל האנכרוניסטי של חינוך והשכלה הרתום לדעות קדומות כגון "אנשים מוכשרים ואנשים לא מוכשרים". במקום להתאים עצמינו לתלם יש לחרוש מחדש את התלם.

 

באחת מהרצאותיו הוא מספר על ילדה שכמעט אובחנה כהיפר אקטיבית עד שמורה חכם הבחין בכך שהיא קופצת וזזה רק כי למעשה נועדה להיות רקדנית, ועד שלא תמצא את עצמה במסגרת שמלמדת מחול - תמשיך להיות מאובחנת כמועדת לכשלון. בדיעבד הפכה הילדה לאחת הכוראוגרפיות המובילות בתקופתה.
מצליחנים רבים בתחומים רבים לא סיימו חמש יחידות מתמטיקה אבל הם הצליחו למרות זאת, כי העולם כיום אפשרי ומשתנה ומתפתח לקלוט את הניצוץ האינדיבידואלי באשר הוא. מערכת שמתנה הצלחה בחיים במסלול של חמש יחידות מתמטיקה ועושה שימוש באנשים מצליחים כדי לבסס אמירה זו, לוקה בבוטות והעדר חמלה ואמפטיה כלפי הפרט, ואף מציגה עצמה כאנכרוניסטית ברמה התרבותית. במקום שבו מערכת החינוך אמורה לקבל ולעזור לפרט למצוא את דרכו, היא מפצירה בו ללכת בדרכה ומשמיעה קול דק של הטפת מוסר מאיימת תוך כדי.
מילא מנכל"ית אינטל שמדברת במבטא אנגלו-סכסי וברור שנועדה למצקועות הריאליים, אבל קרן פלס ונעה ידלין? לא ברור לכן שמנצלים אתכן? על כל אחת כמותכן שאהבה מתמטיקה בתיכון יש אלפי אנשים שהצליחו למרות ולא בזכות המתמטיקה?
הקמפיין יגרום לתלמידים והורים רבים להרגיש רע עם עצמם ולא, הוא לא דש באופן אובייקטיבי ביופיה של האלגברה והמשוואה המאוזנת. הוא קמפיין מפלה ומטפח דעות קדומות. הוא מיועד להזכיר לנו שיש מוכשרים ומוכשרים פחות – עובדה שלקח לנו הרבה זמן להניח אותה בצד כדי לקבל את עצמינו כפי שהננו ולהאמין ביכולת שלנו למרות שאנחנו לומדים או למדנו ארבע או שלש יחידות חשבון.
לסיכום, חושבת שהקמפיין הוא על גבול פוליטיקלי אינקורקט, מאכזב ומביך. הזדמנויות גדולות לא תמיד מתחילות בחמש יחידות. הן מתחילות בכל מיני מקומות אחרים שחשוב לא להחטיא אותם ולהיות נוכחים כל הזמן כדי לקחת את מה שהחיים מציעים לנו. זה מאד רחוק מלהתעקש על מגמה ריאלית. אבל ממש.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    מתמטיקה זה מקצוע יפהפה, למה להרוס?
    Math beauty 05/2016/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקמפיין הזה הוא לא יותר מדריכה והשפלה של כל מי שלא נמצא בחמש יחידות. במקום להלל את המתמטיקה אני חושבת שחשוב קודם כל לשים דגש על החשיבות במקצועות ההומאניים שמלמדים על היחס שבין אדם לחברו ולא על כמות הילדים במדינה שיצאו עם חמש יחידות כדי שיהיה למדינה במה להתגאות. הדבר המתפרש מהקמפיין הוא שכל מי שאינו עושה חמש יחידות הוא חסר עתיד, נמוך במעמדו. במקום לעודד תלמידים לעלות לחמש יחידות כדאי לחזור לבסיס ולראות מה שורש הבעיה- במקום ללמד מהר כדי להספיק כמה שיותר, יש ללמד בדרך שתאפשר להנות מהמתמטיקה(כן זה אפשרי) ולראות את היופי שעומד מאחוריה. יש תלמידים שלא ריאליים ולא משנה כמה ישקיעו לא יצליחו בחמש יחידות. מה זה אומר עליהם? שאין להם עתיד? שכדאי להם לוותר כבר עכשיו? התלמידים האלו הרבה פעמים חכמים יותר מכל חמש יחידות שיהיה, ולא חסר אנשים עם כוח רצון שהצליחו גם בלי לעשות חמש יחידות, אז למה לא מראים אותם? אני לא חושבת שילד צריך לסבול את שנותיו בתיכון רק מרוב פחד שהעתיד לא יהיה מזהיר. כדאי למשרד החינוך להתחיל לעודד תלמידים להצלחה וכוח רצון בכל התחומים ולעודד במיוחד את אלו שמתקשים בלימודים. דרך אגב, יש המון מורות למתמטיקה
    סגור
  • 12.
    קודם תכיני שיעורי בית, זה טראמפ אחר (ל"ת)
    מיכל 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 11.
    ניתוח הקפיין "חמש יחידות"
    שמואל 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לדעתי כדי לנתח קמפיין רצוי לחשוב מה מטרת הקמפיין ומטרת הקמפיין שיותר תלמידים יעברו בגרויות ברמה של חמש יחדות במקצועות הראליים. אם המטרה תושג הקמפיין הצליח ואם המטרה לא תושג הקמפיין נכשל בתנאי שהקמפיין לא פוגע ולא גורם לנזק. לדעתי הקמפיין לא פוגע ולא גורם לנזק ועשוי לשכנע תלמדי תיכון לפנות למסלול לימודים בכיתות בהם המטרה להבחן ברמה של חמש יחדות במקצועות הראליים בבחינות הבגרות.
    סגור
  • תגובה לשמואל
    עטרה בילר 05/2016/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא מסכימה. למלים יש כוח ולקמפיין הנוכחי יש נוכחות וכוח לגרום לאוכלוסיות שלמות לחוש רע שהן לא משוייכות (והילדים שלהם לא משוייכים) לקבוצת האליתיסטית של חמש יחידות. ההתיחסות שלך מאד קרה ומתעלמת מהעובדה שמסרים כשהם יוצאים משליטה - מייצרים רגשות ופוגעים בתדמית
    סגור
  • 10.
    מתמטיקה זה לא עגבניות
    יהודה. קונפורטס 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ניתוח קמפיין לחמש יחידות במושגים של קמפיין שיווקי כאילו שמוכרים פה עגבניות הוא מכשה שגוי. את תוצאות הקמפיין צריך לבחון בעוד שנה כדי לראות בכמה גדל מספר התל מידים שהחכו ללמוד חמש יחידות. היי טק הוא מקצוע שסף הכניסה אליו גבוה ולכן הוא נועד למוכשרים. כדי להכנס אליו תריך להתאמץ ולהשקיע בלימודי חמש יחידות. התוצאה אחכ יכולה להיות שער כניסה לעתיד טוב לילדינו.מה רע בזה? כל אמא יהודיה שניה חולמת שבנה יעבוד בהייטק. תעשיית ההיטק היא הצנוע הצמיחה המרכזי של המשק ןמכניסה כמעט חמישים אחוז מהייצוא.אסל התעשיה היא בסכנה כי חסרים אלפי מהנדסים שיעבדו פה. נקודת המוצא של הקמפיין היא שיש בארץ מאות ילדים. וכשרים שיכולים ללמוד חמש יחידות אבל מתעצלים.בין היתר כי ההורים שלהן לא צעודדים אותם מתוך ראייה קצרתטווח. הקמפיין נועד לאותם ילדים שיכולים אבל. לא רוצים או שאינם מודעים לחשיבות הנושא. לא כל מי שישתכנע מהקמפיין שלדעתי הוא. מוצלח. יילך ללמוד מתמטיקה אבל אם בעוד עשר שנים יהיו למדינת ישרטל עוד. 10 אתפים מהנדסים שיצעידו את הכלכלה קדימה שום דבר לא יקרה.
    סגור
  • טען עוד
  • לא חסרים אלפי מהנדסים
    רלי 04/2016/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בעלי החברות היו שמחים לו היו מתווספים לשוק העבודה עוד אלפי מהנדסים אך זאת רק כדי שיוכלו לקלם שכר נמוך בהרבה מהנהוג כיום
    סגור
  • לעשות הגהה לפני שליחת תגובה (ל"ת)
    שני 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כמה שטויות
    אנגלית זה יותר חשוב! 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחי נכשל במתמטיקה בתיכון אבל למד מחשבים, בלי קשר למתמטיקה. היום הוא ראש צוות ב IBM. לא אומרת שהוא לא יודע מתמטיקה, הוא אח"כ השלים, לא יודעת לכמה יחידות, אבל הוא השלים רק *אחרי* שהוא כבר התחיל לעבוד בהיי טק והוא התקדם מחברה לחברה ומתפקיד לתפקיד ממש לא כי הוא למד או לא למד 5 יח"ל מתמטיקה. ילמד תלמיד 5 יח"ל אם הוא מרגיש שהוא יכול אבל להגיד שזה הדבר היחיד החשוב בחיים?? בולשיט! להגיד שזה הדבר היחיד שיעזור להיכנס לעולם ההיי טק? בולשיט. ולמה ההיי טק זה משאת נפשם של אנשים? אם כולם יעבדו בהיי טק, מי יעשה את הדברים האחרים? כמו למשל, ללמד את 5 יח"ל מתמטיקה האלה? אגב, הרבה מאוד מורים למתמטיקה הם מאוכזבי היי טק...
    סגור
  • 9.
    ניסיון לדיון רציני
    פלנר קריאייטיב 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    היי עטרה, אני חושב שהביקורת האם יש מקום לקמפיין כזה או לא היא לא רלוונטית משום שזה הבריף. אני כן נותן ליוצרים נקודות על כך שלא הלכו לגמרי על קמפיין מובן מאליו וכן ניסו להביא זווית ייחודית של מצליחנים הומניים. האם לאור הבריף הנתון, זו החלטה אסטרטגית נכונה בעינייך או לא ולמה? זה מה שמעניין אותי לשמוע. חג שמח
    סגור
  • תגובה לפלנר קריאטיב
    עטרה 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הקמפיין עלוב הגם שנניח שהבריף במקום. הוא ברמה של השתמשנו במשחת שיניים ועכשיו יש לנו שיניים לבנות...
    סגור
  • ומה עם עובדות
    נועם 05/2016/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איני זוכר מספרים מדוייקים אבל בגרות 5 יחידות אובחנה כמדד מצוינות מובהק בכל התחומים, כולל ההומניים והאומנויות למיניהן. איני מבין על מה הקצף. אולי מלבד תחושת נחיתות! כדי להבהיר, תגובה זו היא מאחד שלא עשה ולו בגרות אחת
    סגור
  • תשובה לפלנר קריאטיב
    עטרה 04/2016/27
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לדעתי הקמפיין עצמו מרובע וצפוי הגם שנניח שהבריף במקום. ברמה של טסטמוניאלס של ניסינו את משחת השיניים ועכשיו יש לנו שיניים לבנות והיי אנחנו מפורסמים.
    סגור
  • 8.
    הורים תתעוררו ותתחילו לעודד את הילדים שלכם להצטיין!!!
    מיכל 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    7 5
    הקמפיין מצוין. מדגיש להורים את המסר שחשוב להצטיין בכל דבר. וש5 יחידות מתמטיקה יפתחו את הדלתות להמון תחומים. ההורים שלי לא עודדו אותי ואמרו שעדיף 90 ב4 יחידות. אם אנחנו רוצים להמשיך להיות אומה משגשגת - צריך להמשיך ולדחוף להישגים טובים!
    סגור
  • גם בגרמניה הנאצית
    רות 05/2016/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עודדו למצוינות והישגים...אחרת היו מוצאים את עצמם בלי מהנדסים שיודעים לבנות תאי גזים. #קמפיין#מכעיסומעליב
    סגור
  • 7.
    הקמפיין אינו של משרד החינוך
    בוגרת חמש יחידות 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלא של קרן טראמפ
    סגור
  • 6.
    ל 3 - חשוב שתביני
    סולי 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    5 6
    מתמטיקה מעודדת מחקבה אצל מי שנמשך לעולם הריאלי. פילוסופיה, דיבייט (שעדיין כמעט ולא מלמדים) וספרות מעודדים אחרים לחשוב ולחלום. אף דלת לא תיסגר אם לא ילמדו 5 יחידות ולא לכולם יש שאיפות להיות הפקיד הבכיר באינטל, אותו אחד שלבד מהאחריות המשפטית הכבדה, המחוייבות להתנהל תחת הנחיות מפורשות שבאות מהמטה בחו"ל, ישיבות החופרות, השעות הבלתי נגמרות שבאות לרוב על חשבון שהות עם האהובים והפנאי והצורך לפטר מאות אנשים בקרוב. דלתות תמיד אפשר לפתוח. אפשר לתקן. להשלים. ואפשר גם בלי. אני מצליחה כשאני תופסת את מה שאני עושה כהצלחה. גם אם זה לשבת 8 שעות מול עץ ולראות אותו צומח. יש לי חמש יחידות במתמטיקה. 95 סופי. אני בת 49. אני סוגרת יובל על כדור הארץ ומבטיחה לך שהתרומה של לימודי המתמטיקה בתיכון זניחה בחיי עד נעדרת כליל. לחבר את המתמטיקה להצלחה? אפשר לעשות קמפיין שיעודד לימודי מתמטיקה באופן אפקטיבי יותר וזאת מבלי ליפול למקום שהעיתונאית כרן הצביעה עליו כה יפה ובאמצעוץ כתיבה משובחת, אינטליגנטית ואפילו בעלת הומור עצמי. הייתי מציעה לך לקחת את עצמך הרבה יותר בקלות. אתה נחרץ מידי, על גבול האלים. לא נעים לקרוא דווקא את מה שאתה כתבת.
    סגור
  • 5.
    תגובה לכתבה
    אביבית 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    3 4
    גם אני חשתי אי נוחות למראה הקמפיין הזה, ומסכימה עם כל דברי הביקורת שהושמעו כאן. זהו קמפיין המעליב את יוצריו, המתכחש למציאות וליצירתיות באשר היא.
    סגור
  • 4.
    קמפיין מצוין
    עומר 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    13 2
    פונה בדיוק לילדים שמתלבטים ונותן טיפים להורים איך לסייע להורים
    סגור
  • 3.
    כתיבה גרועה
    ניסן 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    10 5
    כזה טקסט גרוע לא קראתי המון זמן. הניסיון להראות כאילו הקמפיין אומר- מי שלא עושה חמש יחידות לא יצליח בחיים, הוא פשוט עלוב. לא הבנת בכל את הקונספט. אני אפילו אנחש ואומר שכל זה בא ממרמור אישי של מישהי שלא הצליחה מי יודע מה בתיכון. כן. חשוב שכמה שיותר יעשו חמש יחידות. למה? כי אם חובה ללמוד מתמטיקה, אז ברור שאנחנו רוצים שתלמידים ידחפו את עצמם קדימה. כי זה מעודד חשיבה. כי זה יפה. ומי שלא מצליח - לא נורא. אבל הוא צריך להבין שמנכל אינטל הוא כנראה לא יהיה. וזה באמת סוגר לו אופציות בחיים.
    סגור
  • תגובה גרועה
    אייר 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    4 5
    לדעתי התגובה באה ממרמור אישי של מישהו שלא החמיאו לו על הקמפיין העלוב
    סגור
  • 2.
    את מתכחשת למציאות
    דני 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    12 3
    הקמפיין דווקא מראה ש5 יח' מתמטיקה פותח דלתות לכל תחום בחיים לא רק להיי-טק
    סגור
  • 1.
    קמפיין חשוב ומצוין
    רם 04/2016/26
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אמלק
    סגור