דעות

הזמת שמועות ברשת, פניה לעולם הערבי: יממה מוצלחת לדו"צ

היה זה העימות הצבאי הראשון לדובר צה"ל החדש רונן מנליס, והוא צלח אותו בהצלחה. נדב שטראוכלר, איש דו"צ לשעבר, על התנהלות יחידת דובר צה"ל ביום הסוער אתמול בעזה
נדב שטראוכלר |  1
דובר צה"ל רונן מנליס בתדרוך עיתונאים על האירועים בגבול עזה (צילום חדשות 2)
לשמחתי הרבה, אני מזוהה עם מערכת ההסברה הישראלית. כקצין במילואים בדובר צה"ל וכמי שייצג בגאווה רבה את מערכת הביטחון במשך שנים בישראל ובמשלחות הומניטאריות בחו"ל, שואלים אותי לא אחת את השאלה שחוזרת מדי סבב ביטחוני - "למה ההסברה שלנו כל כך גרועה?"
גרועה? הפוך כריסטיאן אמנפור, ההסברה שלנו מעולה. טוב, אולי לא מעולה, אבל בהתחשב בכך שחלק ניכר מהעולם נגדנו ולעולם יתמוך בנראטיב הפלסטיני, ההסברה שלנו טובה מאד. דוגמה נפלאה לכך ניתן לראות מהיממה האחרונה שהוכיחה בכמה חזיתות במקביל כיצד דובר צה"ל, גוף ההסברה המוביל בישראל, משדר "מוצרים" מדויקים בזמן קצר ובאיכות גבוהה.
בחזית הבינ"ל: לראשונה בהיסטוריה תערך היום (יום ד') ישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון באו"ם שמטרתה לגנות את חמאס. מלבד ניקי היילי חברתנו, תתייצב גם צרפת שהודיעה על תמיכה חד משמעית בישראל ומתן גינוי מוחלט לארגון הטרור.
מעל לכל, הדיון הזה הוא תוצאה של ייזום חכם, חד ומהיר ומינוף תקשורתי של תמונת הפצמ"ר שירה בשעות הבוקר חמאס ונחת בגן הילדים בעוטף. יחידת התקשורת הבינ"ל של דו"צ בהובלתו של סא"ל יונתן קורניקוס, ממשיכה את דרכו של סא"ל פיטר לרנר, ראש היחידה הקודם, שהוביל קו של זיהוי מהיר של הזדמנות ודחיפה חזקה וחדה של הפריימים ישר לאולפנים בחו"ל, מה שמוביל ללחץ בינ"ל, ולשם שינוי, לא עלינו.
גם הזירה המקומית אינה תמיד פשוטה. התקשורת הישראלית אינה "מתגייסת על אוטומט" ואמש ראינו טבילת אש תקשורתית איכותית ביותר בפריים טיים מול מיליוני אזרחים ישראלים של דובר צה"ל החדש תא"ל רונן מנליס, שהעביר את מסרי צה"ל בנועם, בגובה העיניים ובאחריות, כאילו שהוא מנוסה בכך במשך שנים ועושה זאת באופן עיתי.
לעניות דעתי (הנושא טרם נמדד אמפירית) המסרים שהעביר תא"ל מנליס לציבור הישראלי עברו במדויק, בעיקר בזכות הנוחות ששידר ומכיוון שלא התיימר להיכנס לזירות לא לו. הוא לא איים ולא היה כוחני, אלא דווקא בחר ללכת בקו מרגיע, אך אסרטיבי. וכל זה אחרי יום לא פשוט של "לחימה תקשורתית".
לצד הופעתו של מנליס בלטו 2 אלמנטים נוספים שניכר שחטיבת דובר צה"ל לוקחת עליהם מובילות, האחד הוא "הזמת שמועות". בשלב מוקדם מאד זיהו אנשי הדיגיטל של החטיבה שרצות בקבוצות וואצאפ שונות שמועות זדוניות על נפגעים ואירועים ביטחוניים שלא התקיימו במציאות. בתוך זמן בזמן קצר, ממש כמו ביחידת חוד מטכ"לית – סגרו אנשי הדיגיטל של החטיבה מעגל והפיצו בכלל הפלטפורמות הדיגיטליות – בטוויטר, בפייסבוק ובקבוצות הכתבים השונות ברשת הודעה המבקשת מהציבור לא להפיץ מידע שגוי, לסמוך רק על צה"ל כמקור נאמן ולהפיץ דווקא את הודעת דו"צ שמטרתה להזים שמועות. לבקשת דו"צ הודעה זו רצה באינספור קבוצות והורידה את מפלס החרדה, עוד בטרם הוא נוצר.


השמועה נגדה נלחמו בדובר צה"ל אתמול
האלמנט הנוסף הוא הזירה הערבית. כאן אנחנו רואים מופע בלתי רגיל של אדם אחד, רב סרן בצה"ל, שבעיני חייב לקבל מעמד ודרגה בהקדם, אביחי אדרעי, ראש דסק ערבית של החטיבה. אדרעי הוא אשף בכל הקשור לתקשורת הערבית. הוא אחד הישראלים עם הכי הרבה עוקבים בעולם הערבי והוא אורח קבע באולפני אלג'יזרה ובמרבית הרשתות הערביות. לצד כל אלה בשנה האחרונה, נישא על גלי ההדים של הרשתות החברתיות, אדרעי מוביל שידורים חיים מהגבול ומאתרים שונים, ובשונה ממפקדו, בכל זאת מדובר בקהל אחר, הוא מעביר מסרים עוצמתיים ואגרסיביים ביותר, בין היתר באמצעות הטוויטר ועמוד הפייסבוק שלו ובו מיליוני עוקבים מהעולם הערבי, רבים מהם גרים ממש כאן מעבר לגדר. תושבי עזה רואים באדרעי כמקור רציני ואמין, וגם כאשר מלגלגים עליו באמצעות קריקטורות שונות, האקט נעשה ממקום של הבנה שמדובר ביישות מובילה בישראל, ללא קשר לדרגתו.
אז אפשר לבכות על מר גורלנו ולטנף על מסבירנו, ואפשר גם לפרגן כשצריך על הטיפול החד והמהיר של חטיבת דובר צה"ל ביממה האחרונה בכלל הזירות הללו - ברשתות החברתיות, בתקשורת הבינ"ל, בתקשורת הישראלית ובשפה הערבית. פעילות מקצועית שהובילה נכון לזמן זה לתוצאות חיוביות מאוד הן בפן המוראלי והן במאמץ שלנו לנהל שגרת חיים נורמאלית ככל שניתן במצב של עימות ביטחוני מורכב.
נדב שטראוכלר הוא מנכ"ל-שותף במשרד 'לניאדו-שטראוכלר תקשורת', ולשעבר ראש דסק רדיו ואינטרנט בדובר צה"ל
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל אזרח ישראלי שמסוגל עדיין לחשוב
    הדס 05/2018/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באופן עצמאי וביקורתי יודע שהודעות דו״צ הן שקר אלא אם הוכח אחרת.
    סגור