דעות

משחקי הכס חוזרת: אם הגיבורים היו מותגים - מי הם היו?

לאורך השנים הוגדרה תיאוריית ארכיטיפים המבחינה בין 12 דמויות-על שמותג יכול לאמץ. מבט מהיר על דמויות הסדרה מראה שהן יכולות להיות מזוהות עם אותם ארכטיפים
אבי זיתן |  1
משחקי הכס (צילום iStock)
עם תחילת העונה השמינית והמדוברת של סדרת המופת של HBO - משחקי הכס, אנו חוזרים ונפגשים עם הדמויות המרתקות והייחודיות שמאכלסות את ווסטרוז - או לפחות עם אלו שהצליחו לשרוד את 7 העונות הקודמות. בשלב זה אנו כבר מכירים את הדמויות לעומק - לכל אחת הן יש אישיות ייחודית, אופי ותכונות שגורמים לנו להתחבר אליה בצורה שונה.
מבחינה זו, כל אחת מהדמויות הן סוג של "מותג" - כי הרי גם למותגים טובים יש אופי ואישיות. אישיות מותג הוא מונח חשוב בניהול מערכת היחסים בין המותג לקהל שלו. היא מגדלור שמעצב את הדמות ואת ההתנהגות של המותג - בדיוק כמו של גיבור בסדרת טלוויזיה.
לאורך השנים הוגדרה תיאוריית ארכיטיפים המבחינה בין 12 דמויות-על שכל מותג יכול לאמץ.  זהו כלי נהדר שבאמצעותו ניתן לאפיין מותגים ומהלכים תקשורתיים. מבט מהיר על הדמויות ממשחקי הכס מראה לנו שרבות ביניהן יכולות להיות מזוהות עם אותם ארכטיפים ובהתאם לכך עם כמה מהמותגים המסחריים המובילים והאהובים.

בראן – גוגל: היודע הכל
אם ניקח למשל את דמותו של בראן - אשר ניחן בראיית העבר והעתיד - אותו ניתן לזהות עם מותגי SAGE - "הזקן החכם", "המנטור" שמראה לנו את הדרך. זהו המותג שיש לו את כל התשובות והוא מסביר לנו את המציאות. מותג כזה הוא כמובן גוגל, שתמיד נמצא בשבילנו עם כל תשובה לכל שאלה. אבל גם ויקיפדיה, CNN ,waze, אינטל ו-Zap.
דנירז – קימברלי קלארק, אם המותגים
דנירז לעומת זאת - הידועה גם כחאליסי ואם הדרקונים. מאופיינת אחרת לגמרי. היא משמשת כאימא, לא רק עבור "בניה" הדרקונים, אלא גם עבור העבדים ששחררה וההמונים שהיא מולכת עליהם. דנירז היא ה-Caregiver, האימא של המותגים. מותג אכפתי שאנחנו יודעים שתמיד ידאג לנו וישמור עלינו. ארכיטיפ שמאפיין מותגים כמו מטרנה, שירותי בריאות כללית, פאמפרס או קימברלי קלארק.
ג'ון סונואו – נייק, המותג הגיבור
ישנם מותגים שנולדו על מנת להעניק לנו השראה. להראות לנו את הדרך להישגים ולניצחון. מותגים אלו הם מותגים מסוג "הגיבור" - HERO. יותר מכל דמות אחרת בסדרה, ג'ון סנואו - הגיבור בעל כורחו הוא מותג מסוג זה. ובעולם המסחרי? יש לנו את נייקי כמובן, ואת לאנדרובר וסודה סטרים שאמנם נלחם נגד בקבוקי פלסטיק, ולא נגד זומבים מהצפון - אבל לפעמים אלה גרועים באותה מידה.
ניתן להמשיך כך עוד - טיריון הוא המותג המבדר סקיטלס, מרג'רי טיירל שייכת למותגי האהבה, כמו Dior  וגודייבה ואת סאנסה סטארק ניתן לשייך למותגים התמימים, הטהורים  -  סן פלנגרינו או Dove.
ומי יזכה להיות המותג שליט?
אני מתאר לעצמי שכל מנהל שיווק היה רוצה שהמותג שלו יסחוף אחריו את הקהל, כפי שעושות הדמויות אליהן התחברנו במשחקי הכס. פיתוח אישיות המותג היא כלי עצמתי שמאפשר לנו ליצור את החיבור הרגשי הזה ולגולל סיפור תקשורתי שמרתק את הקהל.
ומה לגבי ה-RULER? המותגים השליטים כגון Rolex או מרצדס? אני מתאר לעצמי שנצטרך לחכות לסוף העונה, בשביל לגלות מי יישב על כס הברזל ויזכה להיות הדמות שעונה על הארכיטיפ הנכסף הזה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    על הכותב
    אני 04/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אבי מותג היה מותג הוא היה משחת שיניים זברה, למה? כי צריך למלא 500 מילה.
    סגור