דעות

מתכוננים לספינים הבאים: צה"ל הפנים שכללי המשחק השתנו

לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. אופיר שפיגל על תרגיל ההונאה של צה"ל נגד חיזבאללה
אופיר שפיגל | 
יום הקרבות בצפון בין צה"ל לחיזבאללה (צילום מסך: חדשות 12)
אירועי אתמול ותרגיל ההונאה הצה"לי הבהירו את העלייה בחשיבות של התודעה בהיבטים ביטחוניים. צה"ל, בחוכמה רבה, עשה שימוש בחסרון על מנת ליצור יתרון. בעוד שבעבר דובר על רב סרן שמועתי שהעביר מידע (לא בהכרח מדויק), הרי שבשנים האחרונות רס"ן שמועתי עלה לדרגת אלוף. אפליקציית הוואטסאפ הפכה להיות מקור מידע (לא) מהימן וכולנו קיבלנו תמונות וסרטונים שהבהירו את חומרת המצב, תוסיפו לכך את רוני דניאל ב"פרצוף מוטרד" באולפן מדבר על מה "שלא ניתן להרחיב עליו את המילים" - וכולנו הבנו את מה שרצו שנבין.
החיזבאללה השתתף במשחק ועל בסיס התמונות גם הוא הבין את מה שאנשי צה"ל רצו שהוא יבין. הוא חשב שניצח והשיג את יעדיו ויש לו תמונת ניצחון ונקמה, ולכן מיהר (בינתיים) להירגע. בהמשך נחשפה ההונאה (אם כי יש מצב שהחשיפה נעשתה מהר מדי).
זהו מקרה מובהק שממחיש כיצד לשיקולים תודעתיים יש השפעה הולכת וגדלה על שדה הקרב. התמונות של המסוק הנוחת ברמב"ם והלוחמים שנלקחים ממנו על אלונקות, חבושים בתחבושות ומועברים בבהילות למיון, היה תרגיל שעובדתית בכלי התקשורת המסורתיים וכלי הניו מדיה עבד, אבל ספק אם יהיה ניתן לעשות בו שימוש נוסף בדרך זו. ספינים כאלו יכולים לעבוד רק פעם אחת, אך אין ספק שאנשי המקצוע ביחידת דובר צה"ל מתכננים כבר את הספינים הבאים.
מבלי שאכיר את המערכות הצבאיות העוסקות בהסברה (אם כי ידוע שהמערכות הולכות וגדלות), נראה כי באתגרים הצבאיים הבאים, לתקשורת הפורמאלית ובעיקר הבלתי פורמאלית יהיה מקום הולך וגדל בצריבת התודעה ויצירת הלך רוח המשרת את האינטרסים הצבאיים. התקשורת וההסברה כבר בן לא עוד שופר או  כלי ש"נחמד שיהיה". התקשורת - המסורתית והניו מדיה – הפכה להיות שחקן (יש שיגידו משמעותי) בשדה הקרב וביצירת התודעה הופכת להיות גורם טאקטי שיכול לשנות מהלכים צבאיים (כפי שהיה אתמול), והחשיבות של ניהול נכון ויצירתי של מהלכים כאלו  בצורה מסונכרנת עם המהלכים הצבאיים הולך ותופס מקום הולך וגדל בשדה הקרב העתידי. הכלים הטכנולוגיים חשובים מאד, אבל חשוב מכך היצירתיות והתוכן וכאן יאלצו אנשי התקשורת והדוברים  להיות יצירתיים ולהמציא את הספינים כל פעם מחדש.
אופיר שפיגל הוא יועץ תקשורת
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה