דעות

"החרם על פייסבוק נראה למפרסמים הישראלים כמו מלחמה של עשירים"

הרשת החברתית תתגבר על החרם בקלות. לעסקים הקטנים אין פתרון אחר באופק: "כשהעסקים בישראל לא גומרים את החודש למי יש כוח להניף דגל נגד חברה מסחרית כזו או אחרת?"
אילון זרמון |  2
אילון זרמון (צילום ויקיפדיה, pixabay)
חברות גדולות במשק מחרימות את פייסבוק ומפסיקות לפרסם אצלה. קוקה קולה, יונילוור, וריזון, סטארבקס ועוד. הן לא מוכנות שהפלטפורמה החברתית הגדולה בעולם תמשיך להתנהג כאילו כל מה שמופיע אצלה אינו מעניינה. פוסטים של שנאה, גזענות ואנטישמיות מתפרסמות חדשות לבקרים ולא מסוננים כראוי, ולפעמים אף בכלל. וזה מוזר כי לפייסבוק יש חוקי קהילה, איסורי פרסום של הימורים וסקס, אפילו איסור לפרסם דיאטה. אז איך זה, שואלים כולם, היא מאפשרת דווקא את שיח השנאה? המניה צוללת, הרעש סביב החרם מתגבר, הסנטימנט השלילי מתחזק וכולם מתרגשים. 
למעט פייסבוק.
פייסבוק, שכבר עברה משברים גדולים מאלה, כמו משבר דליפת המידע עם חברת קיימברידג' אנליטיקה, שם היא נקנסה ב5 מיליארד דולר, מה שנתפס בעיני רבים כמו עונש מצחיק לחברה בסדר גודל כזה, תצלח את הבעיה הזאת בקלות, מכיוון שהחברות הגדולות בעולם מהוות חלק מזערי מהיקף הפרסום שלה. הפלטפורמה החברתית הענקית הזאת בנויה מהעסקים הקטנים, מהזנב הארוך של האינטרנט, מחנות הרהיטים הקטנה שיושבת ברח' 23 פינת השדרה הראשונה בניו יורק, מהגלריה הקטנה בג'קסון מיסיסיפי, או מחברת הסייבר הקטנה מרחוב דובנוב בתל אביב, והיא דוגמא טובה למהפך שרשת האינטרנט עשתה בעולם.
האינטרנט נולד בדיוק לאותם עסקים אילמים שידם אינה משגת את הזכות לפרסם במדיות הגדולות והיקרות. הענקיות יכולות לפרסם - בלי להרגיש את זה במאזן - במיליוני דולרים בסופרבול, ואילו העסקים הפרטיים והקטנים הללו יחשבו פעמיים לפני שישקיעו אלפי דולרים בודדים בפוסט ממומן אחד. וכל עוד הפוסט הממומן הזה יניב להם תוצאות ויביא להם מכירות ופרנסה הם ימשיכו לפרסם אותו.
הדאגה היחידה של פייסבוק היא מה יקרה אם אותם עסקים קטנים יצטרפו לסחף. וזוהי דאגה קטנה מאוד. התלות של העסקים הללו בפלטפורמה היא כה גדולה שקשה להאמין שמישהו יעמיד את העסק הקטן שלו בסכנה רק כדי לתמוך באידיאולוגיה מוסרית ויפה כל כך. המוסר הוא זכות השמורה לעשירים. עניי העיר נלחמים על לחמם לפני הכל.
זאת הסיבה שהמסר היפה הזה לא מחלחל לעסקים כאן בישראל. במדינה עם משבר כלכלי אימתני, מיליון המובטלים, ממשלה ענקית ומסורבלת, ועסקים שלא גומרים את החודש, למי יש כוח להניף דגל נגד חברה מסחרית כזו או אחרת? עמוק למטה זה נראה לישראלים כמו מלחמה של עשירים, מלחמה מנותקת מקשיי היום יום, מניסיון נוסף להפיל ענק דורסני שהשתלט על העולם, וכל עוד המלחמה הזאת לא מפריעה לנו ולעסק הצנוע שלנו אז מה יש לנו להתערב? שיריבו.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קמפיין נגד טראמפ. שום שנאה ושום בטיח
    אסף 07/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראינו כל כך הרבה פוסטים אנטישמים בפייסבוק ואנטי-יהודיים-דתיים לא נחסמים או מטופלים. פתאום שזה נשיא ימני בארה״ב מנהלי החברות הליברלים מצאו דרך על חשבון החברות שהן עובדים בהן לפגוע בפייסבוק ולנסות להוריד את מחירי הפרסום. מקווה שאף עסק ישראלי נורמלי לא יצטרף לטרנד השמאלני.
    סגור
  • 1.
    זרמון
    דוד פוגל 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה הוא קשור לסיפור הזה ומה הוא נדחף?
    סגור