דעות

ממקימי מערך הסייבר בשב"כ: "חקיקה שתחייב איכון עלולה להיות מסוכנת"

מערך החקירה האפידמיולוגית קרס כי המדינה לא נערכה כראוי, והתוצאה הנדרשת היא איכון אזרחים. הייתי שמח לו שב"כ לא היה נדרש למטלה הזו, שעלולה לסכן את יכולותיו בהיבטי חשיפה ו"מסגור"
ד"ר הראל מנשרי |  2
ד"ר הראל מנשרי (צילום אליאור רווה, freepik)
ממשלת ישראל הטילה שוב על השב"כ לאכן את מיקומי הטלפונים הסלולריים של חולי הקורונה המאובחנים, ושל האנשים שהיו בסביבתם במשך 14 ימים טרם אבחונם של החולים, במטרה ליידע את אותם אנשים בצורך להיכנס לבידוד.
במהלך הימים האחרונים מתברר, כי אנשים שונים מקבלים ממערכת הבריאות הודעה כי שהו ליד חולה קורונה, והמידע לטענתם, אינו נכון.
צריך לומר בהקשר זה שלושה דברים חשובים: הראשון הוא שמדובר ביכולות שנבנו במטרה לאפשר לשב"כ לבצע את תפקידיו בסיכול טרור, ריגול וחתרנות, והן אינן עומדות בפני עצמן, כי אם קשורות ליכולות ומערכות נוספות ומשלימות. יכולות אלו לא נבנו למטרות מערכת הבריאות. שנית, בגל הקודם בוצעו איכונים כאשר מרבית המדינה הייתה בסגר, כך שמספר המפגשים של כל אדם הייתה קטנה יחסית, ואילו כיום כאשר המדינה פתוחה, אנשים נמצאים בקרבתם של אנשים נוספים רבים מאוד.
שלישית, האיכון אינו עומד בפני עצמו. הוא אמור לתת כלים לגורמי הבריאות. השב"כ מעביר את הנתונים הנקלטים במערכותיו בהקשר הקורונה, למערכת הבריאות, והיא אמורה לצאת לחקירה אפידמיולוגית, שתוצאותיה יאפשרו להחליט האם המאותר צריך להכנס באמת לבידוד או לא.  מערך החקירה האפידמיולוגית למעשה קרס וזוהי התוצאה שאנו רואים..."
היעדרן של המערכות המשלימות, ובעיקר יכולות התחקור האנושי וניתוח המידע, אינו מאפשר למערכת הבריאות לדעת האם יתכן כי האדם המאותר שהה ברכבו לבדו בצומת, וברכב לידו שהה חולה מאומת, דבר שנקלט ביכולות השב"כ, אבל כל חקירה נכונה הייתה פוטרת מיידית מהצורך בבידוד...
המערכת גם אינה יודעת בהכרח להבדיל בין קירות ותקרות. יתכן מצב בו אדם שהה בביתו, ובקומה אחרת בבניין שהה חולה... אם לא תבוצע חקירה אפידמיולוגית, עלולה להיות טעות בהחלטה על בידוד.
מבלי להיכנס לפוליטיקה מיותרת, לצערנו הרב, מדינת ישראל לא השכילה לנצל את התקופה הטובה יחסית עם תום הגל הראשון של המגיפה, על מנת להכין יכולות לחקירה אפידמיולוגית ראויה וכלים טכנולוגיים אזרחיים שייתרו את הצורך בשימוש ביכולות השב"כ.
המצב הקיים מחייב לדעתי סיוע דחוף למערכת הבריאות בשיקום וייצוב מהירים של מערך החקירות האפידמיולוגיות.
אישית, הייתי שמח לו שב"כ לא היה נדרש למטלה של איכון אזרחי, ולדעתי גם חקיקה בתחום זה עלולה לסכן את יכולותיו של השירות (הן בהיבטי חשיפה והן בהיבטי "מסגור" של יכולותיו), אולם משהוטלה המשימה על השירות, אין ספק שעובדיו, שהם מיטב האנשים במדינת ישראל יבצעו אותה היטב, שכן בלי ערכי יסוד דמוקרטיים וציונות לא ניתן לעבוד בגוף כזה, וחזקה עליהם שהם יפעלו בנושא אך ורק במטרה להציל חיים. לא יאושר ולא יבוצע כל שימוש בנתונים שיעלו במסגרת פעילות זו לצרכים אחרים.
הכותב הוא ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון HIT, בעבר אחד ממקימי מערך הסייבר בשב"כ.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כישלון מהדהד של ביבי
    משקיף צפוני 07/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא נכשל בכל האמור במללמה בקורונה,ומטיל על גופים אחרים שזה לא מומחיותם ,לזהות את איכון התושבים. הם כשלו בכך אבל הכשלון כולו של ביבי שלא דאג להכנת המערכת והמלחמה בקורונה. ביבי לך הביתה ותן לטובים ממך להוביל את המערכה. נכשלת !!!!
    סגור
  • 1.
    המדינה...
    קול 07/2020/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה זה אני אתה הם ולכן צריך להגיד הממשלה נכון הממשלה לא נערכה כמו שצריך ולכן אין כלכלה ואנשים מתים.
    סגור