דעות

מנכ"ל הבימה: "קבינט הקורונה דואג לכלכלה ולבריאות, אבל מה עם הרוח?"

מקבלי ההחלטות ממשיכים בשלהם, ומתעלמים מכך שנפש האזרחים מייחלת למפגש עם התרבות הישראלית. בהליך גיבוש הפתרונות לבלימת המגפה, הגיע הזמן לטפל גם בנפש האדם
נעם סמל |  9
על רקע משבר הקורונה המציאות איתה נאלץ להתמודד בחודשים האחרונים התיאטרון הלאומי הבימה דומה לזו של כל מוסדות התרבות בישראל - חוסר ודאות וסימני שאלה רבים המסרבים להתפוגג. כל פעם שנראה היה שניתן בכל זאת לתמרן בין שלל ההגבלות והאיסורים, מגיעה הנחייה/הנחתה חדשה ומחזירה את כולנו לאחור.
אחרי הכנות מרובות, שינויים והתאמות, התחושה הייתה שהנה אוטוטו אנחנו חוזרים לפעילות. נערכנו לפתיחת התיאטרון הלאומי בהתאם להוראות משרד הבריאות, הקפדנו על ריחוק חברתי וצמצום החיכוך למינימום האפשרי, אפילו הכנסו לשימוש מכונה מיוחדת למדידת חום ללא מגע יד אדם, אלא שהעלייה במספר הנדבקים בתקופה האחרונה שוב הביאה לסגירת התיאטרון.  
וכך, מאז פרוץ המגפה, כ-450 שחקנים, יוצרים ועובדי הבימה, נמצאים בחל"ת, ואיתם גם מעגל רחב יותר. מעגל זה כולל בין היתר סופרים, מחזאים, מתרגמים, מעצבי תפאורות, מעצבי תלבושות ופאות, אנשי תאורה, מאפרים, פרסומאים, קבלנים, ספקים ונותני שירות נוספים שפרנסתם הופסקה באחת, ומתקשים מאז לשמור את הראש מעל המים.
הקורונה מהתלת בכולנו, מי שחשב כי היא בדרכה להיעלם מעולמנו, מבין היום שנצטרך להתנהל יחד איתה לפחות עד למציאת חיסון לנגיף. מצב העניינים המורכב מחייב חשיבה מחודשת ומציאת פתרונות יצירתיים, כן,  גם לתחום התרבות.
אני מודה, קצת קשה לי להבין את הרציונל שעומד מאחורי ההגבלות האחרונות. אם למסעדות מותר לפעול בהיקף של כמה עשרות סועדים ללא מסכות, מדוע התיאטראות נשארים סגורים? השתתפתי כנציג התרבות במפגש עם ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ, ושר התרבות והספורט חילי טרופר, וחזרתי על הצעתי לקיים הצגות, סרטים, מופעי בידור, אופרה, מחול ומוזיקה – במקומות פתוחים תחת כיפת השמיים, כולל אמפיתיאטרונים. אין לי ספק, אם רק רוצים, זה אפשרי. במיוחד בעידן הקורונה החוויה של שבירת השגרה ויציאה לאירוע תרבותי מקבלת משמעות עוצמתית יותר, ומהערך המוסף של המפגש הבלתי אמצעי עם תרבות ישראלית אסור להתעלם.
הממשלה/משרד הבריאות/ קבינט הקורונה עסוקים בבלימת ההתפרצות המחודשת, אלא שהתחושה היא שההחלטות מתקבלות רק על בסיס ההיבט הרפואי-כלכלי, תוך זניחת תחומים רוחניים חשובים. אני גדלתי על האמרה "נפש בריאה בגוף בריא", ונראה לי שהגורמים הרלוונטיים מפספסים את המסר - לשמירה על בריאות הגוף בהחלט הם דואגים, אבל מה עם הנפש? גם היא זקוקה למזור.
קבינט הקורונה ודומיו הפכו לקברט הקורונה, ועם כל אהבתי למחזמר (כמנכ"ל התיאטרון הקאמרי לשעבר, אף העליתי בעשור הקודם הפקה בכיכובו של איתי טיראן ובבימויו של עומרי ניצן), מצער שזה המצב. מאותו מחזמר נודע זכור לי במיוחד השיר "כסף מגלגל את העולם" (Money makes the world go around”"), והרושם הוא שגם אצלנו הכסף מרחף מעל כל החלטה שמתקבלת. הגיע הזמן לתת גם לתרבות הישראלית את תשומת הלב הראויה. נפש האזרחים זקוקה לתרבות, על כל פניה. תרבות זה לא רק סדרות בטלוויזיה, ודווקא עכשיו בצוק העיתים נוכחותה נדרשת במיוחד.
אנחנו בישראל צריכים ליישר קו עם ארה"ב ואירופה, שבהן גם בימי הקורונה, תחום התרבות מקבל יחס הולם, כשהאומנים ומוסדות התרבות זוכים לתמיכה כלכלית מאסיבית ולא ניצבים בפני שוקת שבורה. גם פה מתחייב שינוי בגישה וסיוע כלכלי, ועכשיו.
הסופר והמחזאי אנטון צ'כוב בחר לסיים את יצירת המופת "גן הדובדבנים" במשפט "ואת האדם שכחו...", וזוהי בדיוק המהות. קבינט/קברט הקורונה, לטיפולכם המיידי.
*הכותב הוא מנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה מטעם נאמני בית המשפט המחוזי, יו"ר ומייסד המכון למחזאות ישראלית ע"ש חנוך לוין, והמנהל האמנותי שלJaffa Fest  - פסטיבל יפו הבינלאומי לתיאטרון מטעם תיאטרון גשר
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    לכלכלה ולבריאות
    באמת 07/2020/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של מי
    סגור
  • 6.
    נועם סמל
    קלייר 07/2020/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה עכשיו? התלוננתם על הכלכלה, זה תפקיד הממשלה. את הרוח אתם תעשו, כמו שאתם רגילים. זה לא התפקיד שלה.
    סגור
  • 5.
    צר עולמך כעולם נמלה
    רוני 07/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנפש? ולימוד תורה אינו עבור הנפש? אותך ודומך נממן ואת לומדי התורה לא ? לא רוצה לממן אותך ולא רוצה לממן אותם. מוכן לפשרה -1000 מהם ו 1000 ממכם. השאר שינהגו על פי רווחתם האישית, משלפמי הכרטיסים ופילנטרופים. רק אתה תזכור, נימוקיך מתאימים לכל אברך.
    סגור
  • 4.
    הרבה מילים ואפס מעשים ופתרונות,קשקשן
    אני 07/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה שטויות,לקיים במקומות פתוחים תאטרון
    סגור
  • עד שסמל יזיז משהו יהיה חורף, הוא מדבר למען הדיבור (ל"ת)
    אלינור 07/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    פיתרון בעולם התרבות בצל הקורונה
    ורד 07/2020/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אשמח ועוד רבים ישמחו לצפות בהצגה בסלון הבית תמורת תשלום.
    סגור
  • 2.
    מה עם הרוח
    זליג 07/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לרוח אין דאגה מנה אחת יפה של מרק שעועית היא תידאג לרוח נעם סמל לרוח שאתה מדבר עליה אין בה צורך
    סגור
  • 1.
    חכם ציון , התרבות לא נפתחה בעולם אתה פוגע בתרבות.
    יובל שגיא 07/2020/09
    הגב לתגובה זו
    4 1
    נועם מחפש סידור עבודה, אף מקום בעולם לא פתח תרבות ומי יפתח יסגור ומהר. מה שהוא שכח שעוד חודש וחצי מגיע הסתיו והחורף . איך עושים בחוץ תרבות עם גשם, שפעת, קורנה . היום במחצית יולי עד שאפשר להרים מופע אחד מבחינה שיווקית זה עלול לקחת יותר מחודש וחצי. הוא פשוט טועה בגדול.
    סגור
  • אתה צודק אני לא מבינה על מה הוא מדבר. (ל"ת)
    ענת 07/2020/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור