דעות

שר הכלכלה: "תרבות האבטלה יכולה להישאר פה לאורך שנים"

עמיר פרץ סבור כי "המודל הגרמני הוא הפתרון המשמעותי ביותר להחזיר מאות אלפי עובדים למעגל העבודה בפרק זמן קצר. חובה לפעול במהירות כדי לצאת מהמשבר ולשקם את הכלכלה"
עמיר פרץ |  16
עמיר פרץ (צילום ויקיפדיה/רווח הפקות)
עם כניסתי למשרד הכלכלה והתעשייה, הכרזתי על כוונתי לקדם אג'נדה של "כלכלה אנושית" ואימוץ מודל חל"ת גמיש (המודל הגרמני), אשר יעמוד במרכז מאמר זה.
משבר הקורונה, החל כמשבר בריאותי, אבל מהר מאוד הסתבר לכולם שהגורם שהוציא עשרות אלפים לרחובות, הוא דווקא הפגיעה הכלכלית. כל יום שעובר ללא מתן פ
תרון מהיר שיחזיר מאות אלפי עובדים בחזרה למעגל העבודה בפרק זמן קצר, עלול להוביל לקריסת מעמד הביניים, גידול משמעותי במשפחות שמתחת לקו העוני, סגירת עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים ומיתון ארוך ומתמשך ללא אפשרות להצמיח מחדש את המשק.
כמיליון מובטלים ועובדים שהוצאו לחל"ת, לא עשו זאת על דעת עצמם. הנחיות הממשלה לסגירת מקומות עבודה וצמצום פעילותם של סקטורים רבים בישראל, יחד עם פגיעה קשה בייצוא הישראלי מאותה סיבה של מגפת הקורונה שתוקפת את כלכלות העולם, הם אלה שהביאו למצב אנו נמצאים בו היום.
נכון, נעשו צעדים של הממשלה בכדי להקטין את הפגיעה הכלכלית. ניתנו הקלות בזכאות לדמי אבטלה/חל"ת שאפשרו למעסיקים להוציא עובדים רבים לחופשה ללא תשלום, כשהמדינה משלמת לעובדים דמי אבטלה עד לחודש יוני 2021, ניתנו מענקים לעצמאים, מענקים לכל משפחה ועוד. אולם, הקלות אלו סייעו לעסקים ולעובדים שכירים לצלוח את תחילת המשבר ולא הביאו לפתרון כולל של הגדלת הצמיחה במשק והחזרת עובדים למעגל העבודה. בהיעדר כלים משלימים, כגון  החל"ת הגמיש- המודל הגרמני, המשק הישראלי יכול להפוך חל"ת זמני לאבטלה המונית קבועה.
המשבר הבריאותי הוא גזירת גורל שאכן חייבה את הצעדים הקשים שננקטו והביאו את המשק למשבר קשה, אך הכלים והפעולות להתמודדות עם המשבר הכלכלי תלויים בנו, וכאן תפקידה של הממשלה להתערב.
טרם המשבר אחוז האבטלה בישראל  עמד על 3.4%, שוק העבודה בישראל היה בתעסוקה מלאה. אך האבטלה נותרה גבוהה, מצב שאנו כמדינה לא נוכל לעמוד לאורך זמן. אסור להשלים עם מצב בו נקבע קרוב למיליון מובטלים לתקופה ארוכה. זהו חלום בלהות שיכול לנפץ את החלום הציוני.
מירב הכלכלנים הבכירים בישראל, נגידי בנק ישראל לשעבר ואנשי אקדמיה אומרים שמדינת ישראל חייבת להחיל את המודל הגרמני באופן מיידי. גם קרן המטבע הבינלאומי קבעה לפני שבועיים שהמודל הגרמני הוא מודל מוצלח להתמודדות עם משברים כלכליים ומיתונים. כיום, 25 מדינות ה-OECD אימצו את המודל הגרמני, והגיע הזמן ללמוד מניסיונם של אחרים לפני שנגיע למצב קריסה כלכלית שגם המודל הגרמני כבר לא יוכל לעזור לנו.
בזמן שבישראל שיעור האבטלה האמיר ל-כ-20% בגרמניה שיעור האבטלה עומד על כ-6%. אז מה ה"סוד" שלהם? איך הם הורידו בתקופת זמן כל כך קצרה את שיעור האבטלה? ההסבר הוא פשוט, בגרמניה יישמו את המודל שהם המציאו - מודל החל"ת הגמיש ותשלום דמי אבטלה בעבור חלקי המשרה שצומצמו בעקבות המשבר – בגרמניה כיום, רשומים 10 מיליון עובדים, ו- 750 אלף מעסיקים במודל החל"ת הגמיש.
בחישוב פשוט, אילו ממשלת גרמניה לא היתה מחילה את המודל הגרמני, שעור האבטלה שלהם היה כ-20% בדיוק כמו שלנו. היתרונות במודל החל"ת הגמיש רבים, כשכולם בעצם מרוויחים. העובד חוזר לקום בבוקר לעבודה ומחזק את בטחונו האישי והכלכלי, הוא שומר על ההפרשות הפנסיוניות שלו, המעסיק מחזיר עובדים בהתאם לצרכיו והמדינה משלמת סכומי חל"ת נמוכים יותר.
החל"ת הגמיש הישראלי,  אותו גיבשתי יחד עם בכירי משרדי ואף הצגתי אותו בוועדת הכלכלה,  מותאם לציבור העובדים בישראל, והוא  הפתרון היעיל והמשמעותי ביותר להחזיר מאות אלפי עובדים בפרק זמן קצר.
אין לנו זמן להמשיך ולהתמהמה עם ההחלטה. כל יום שעובר, מגדיל את מספר המובטלים. רק השבוע שירות התעסוקה, פרסם שבסוף שנת 2020 נעמוד על חצי מיליון מובטלים! אלה מספרים קשים, שאסור לנו להשלים או להתרגל אליהם. רק החל"ת הגמיש יכול להחזיר מאות אלפי עובדים בפרק זמן קצר. מאות אלפים שזקיפות קומתם וביטחונם יחזרו, המשק יצמח ושעור האבטלה יירד משמעותית.
מהו בעצם החל"ת הגמיש הישראלי? כאשר מעסיק הוציא עובד לחל"ת ושניהם מעוניינים לשמור על מערכת יחסי עובד-מעסיק, דמי האבטלה של העובד משולמים ע"י המדינה דרך המעסיק, כך שהעובד יקבל מחדש תנאים סוציאליים. מדובר במשוואה בה הממשלה חוסכת תשלומי דמי אבטלה, המעסיק זוכה בגמישות, והעובד זוכה בהכנסה משופרת. מדובר במהלך לאומי שצריכים לגבש אותו כעסקת חבילה יחד עם הממשלה, המעסיקים וההסתדרות.
יישום המודל הוא אחת הסיבות המרכזיות לכך שגרמניה הייתה בין המדינות הראשונות שיצאו ממשבר 2008 וגם ממשבר הקורונה ב-2020. 
בעוד חודש, חצי שנה, או אולי אפילו שנה, יימצא פתרון לקורונה. אם בחיסון או תרופה, אבל, אם נשאיר כמיליון עובדים מובטלים לאורך זמן ולא נפעל במהירות, תרבות האבטלה יכולה להישאר פה לאורך שנים, שתפגע במשפחות רבות ובכלכלה הישראלית. יישום מיידי של החל"ת- המודל הישראלי שיביא להחזרת הביטחון לאדם העובד ויצמיח את המשק. זאת מהות "כלכלה אנושית" שרואה בני אדם לפני הכל.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    גנב קולות עוף הביתה (ל"ת)
    יותם 09/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    גם החרדים מתקיימים מקיצבאות ללא עבודה (ל"ת)
    ממ 08/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    שר הכלכלה
    חי 08/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מדבר אבטלה.ממשלה מנופחת חק נורבגי בזבזני.
    סגור
  • 13.
    שר הכלכלה או שר הקלקלה תחליטו מה מתאים לאיש פרץ (ל"ת)
    שמיל 08/2020/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    אתם מהדרום
    אזרח 08/2020/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אנשי הדרום חיים על אבטלה לשמוע את זה ממנו זה ממש בדיחה
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    שר הקלקלה
    הנשיא 08/2020/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רוצה להיות נשיא המדינה? תן לדבר עם אורלי לוי שרוצה את האבא שלה לנשיאות,
    סגור
  • 10.
    תרבות אבטלה???
    סתם אחד שתוהה 08/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהיכן בדיוק יעבדו? עסקים קורסים בסביבה הכלכלית בעידן קורונה ומיגבלות אז היכן יעבדו..... אין מה לדבר, "גאון" השר עמיר פרץ
    סגור
  • 9.
    שר הכלכלה
    אור 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אכפת לך אתה בבחירות הבאות בבית תחת מטר של רקטות תחזור לגדל ספם שלא יכירו אותך ברחוב
    סגור
  • 8.
    אבטלה שלו, הוא מתכוון איש האפסיים הזה.
    שיהיו כבר בחירות 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוצים בחירות, שלא נצטרך לראות את אוכלי החינם האלה יותר. הכניס את בור-לי לוי הרמאית, וקפץ לממשלה בלי שפם. אפס מאופס.
    סגור
  • 7.
    לא הבנתי לבסוף, מכל המילים הרבות שנכתבו
    מיקי מאוס 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך זה אמור לעבוד. דווקא לגבי ההסבר הספציפי, יש חיסכון במילים.
    סגור
  • 6.
    תגובתו של שר הכלכלה (ל"ת)
    אסנת 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    תוכניתו של שר הכלכלה (ל"ת)
    אסנת 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    לך קיבינימט יא שקרן מגולח אפס !!
    ג׳ילט 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נכלולים אתה ו שמולי הרכיכה אפסים!! גמרתם לך הביתה תחתום אבטלה
    סגור
  • 3.
    תרבות השרים שלא עושים כלום בטוח תשאר שנים ומגובה בחוק ה
    דורבן 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    12 0
    גם לפי חוק יסוד החדש שקיים אבל לא חוקק
    סגור
  • 2.
    תרבות השרים שלא עושים כלום בטוח תשאר שנים ומגובה בחוק ה (ל"ת)
    שלומי 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    ריד מיי ליפס
    דג שפמנון 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה עם תרבות הזיגזוג
    סגור