דעות

"שימוש בכוח הוא כבר לא האמצעי האחרון בארגז הכלים, אלא התגובה הראשונה"

הסדר המופתי שאפיין את ההפגנות התחלף בכאוס בו שוטרים מתערבבים במפגינים וצעקות נשמעות מכל עבר; מה שמזעזע הוא לא שאני הותקפתי ע"י השוטר שלא הכיר אותי, אלא שהיה עושה זאת לכל אזרח אחר באותה סיטואציה; כשהשיח הציבורי מושתק באלימות, אין דמוקרטיה
עילאי הרסגור-הנדין |  9
עילאי הרסגור הנדין (צילום ליאור פילשטיינר ; דוברות המשטרה)
במוצ"ש לקחתי את בתי התינוקת להפגנה מעוררת השראה לא רחוק מהבית. אין זמן מוקדם מדי לחינוך לדמוקרטיה, גם לא גיל ארבעה חודשים. אם בעבר היה מדובר במשימה מורכבת יותר של נסיעה עד לגשר, עכשיו ניתן לעשות זאת עם כל המשפחה ברגל ותוך כמה דקות. נתניהו רצה לקלל ויצא מברך. מספר המפגינים בהפגנה השכונתית הקטנה שלנו הגיע למאות, בחלוקה לקפסולות, ובנוסף אליה היו עוד עשרה מוקדים בכפר סבא. בכל הזמן הזה ראינו רק ניידת משטרה אחת, שחלפה על פנינו ואפילו לא טרחה לעצור.
חזרנו הביתה לאחר מפגן ההזדהות המרשים של תושבי השכונה, ואז התחילו להגיע ההודעות ממרכז העיר: עזור לנו. שוטרים מפנים מפגינים ליד ביתו של גבי אשכנזי וישנה אלימות במקום. יצאתי שוב, הפעם בתפקידי הרשמי כדי להרגיע את הרוחות, והגעתי לתמונה שונה לחלוטין. ניידות המשטרה שהיו חסרות ברחבי העיר הגיעו כולן כנראה לאותה נקודה, עד כדי כך שהיה ניתן לטעות ולחשוב שמדובר בהפגנה של שוטרים.
הסדר המופתי שאפיין את ההפגנות האחרות, כפי שאנחנו רגילים אליו בכפר סבא אפילו בזמנים מתוחים, התחלף בכאוס בו שוטרים מתערבבים במפגינים וצעקות נשמעות מכל עבר. חניתי וצעדתי לעבר ההפגנה, בדיוק ברגע בו הופל צלם על הקרקע על ידי כמה שוטרי יס"מ שמיהרו להתנפל עליו בחדוות אלימות לא ברורה. ניגשתי לשוטר הראשון שראיתי, שבדיעבד התברר שהגיע מחוץ לעיר ולא זיהה אותי כסגן ראש עיריית כפר סבא, על מנת לבקש הסבר לגבי היחס למפגינים. בקושי הספקתי להוציא מילה עד שהרגשתי חבטה מהירה, שהעיפה אותי לאחור וקרעה ממני את המסכה (כישרון יוצא דופן של אותו שוטר יס"מ שעד עכשיו קשה לי להבין כיצד הצליח להסיר את המסכה באותה הזדמנות).
פעילותי הציבורית נמשכת כבר שנים רבות, ובמהלכה ארגנתי עשרות הפגנות והשתתפתי ברבות אחרות. מעולם לא נקלעתי לסיטואציה בה שוטר הרים עלי יד, ובוודאי שלא בתור נבחר ציבור. למעשה מה שמזעזע באמת הוא לא שאני הותקפתי על ידי השוטר שלא הכיר אותי, אלא שהוא היה עושה זאת לכל אזרח אחר באותה סיטואציה. השימוש של השוטרים בכוח הוא כבר לא האמצעי האחרון בארגז הכלים, אלא התגובה הראשונה.
כפר סבא היא עיר סובלנית. יש בה אווירה קהילתית מאוד מיוחדת. אלימות אינה חלק מחיינו. הדגשתי את הדברים בפני מפקד תחנת המשטרה לאחר שהמפגינים התפזרו. הוא אדם טוב, באמת. אני בטוח שאילו הוא ואנשיו הקבועים היו עומדים שם במקום השוטרים ה"מיובאים" המצב היה טוב בהרבה. ואז, בסיום הדברים, הוא הראה לי דף נייר, אותו דף שאם לא היה בא לעולם גם לא היו מתרחשים המעצרים והאלימות שנלוותה אליהם. על הדף, שחור על גבי לבן, נכתבה הנחיה מגבוה: חל איסור לקיים הפגנות ברחובות הסמוכים לביתו של שר החוץ.
כך, ללא נימוק, החליט השר אוחנה להפוך לא רק את רחובות מגוריהם של השרים במדינת ישראל למרחבים סטריליים, אלא גם את הרחובות הסמוכים. זאת פן אוזנם הרגישה תשמע אי שם מרחוק את מחאתם של אזרחי ישראל אותם הם אמורים לייצג.
אני איש ציבור בעצמי. לפעולות שאני מבצע ישנן השלכות. כשישנה ביקורת אני מקשיב לה ובוחן שוב ושוב את צדקת דרכי. לפעמים אני משתכנע ומתקן. אך כשהשיח הציבורי מושתק באלימות אין כבר משמעות לביקורת ואין דמוקרטיה. ומעולם הדמוקרטיה הישראלית לא היתה פגיעה כמו בימים אלה.
לאחר שנעצר המפגין עם המצלמה, ראיתי בפינת הרחוב ילדה יושבת ובוכה. זוהי היתה הבת, שנאלצה לחזות במעצרו האלים של אביה. היא בוודאי לעולם לא תשכח את המראה. כנראה שגם אני לא.
הכותב הוא עילאי הרסגור-הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אתה דביל!
    תושב העיר 11/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. למה לקחת תינוקת להפגנה שיש סיכוי שתהפוך לאלימה? בשביל לצלם איך הופכים עגלה עם תינוק בפנים?? אתה כולך אדם שמאלן שמחפש פרובוקציות. וזה שאתה "סגן ראש העיר" לא קשור לזה שסטרו לך... (לכאורה). אתה הגעת למקום שאסורה התקהלות בו ולכן סטרו לך.(לכאורה). רשמת משהו גם על שוטרים "מיובאים" (המרכאות במקור), לא נאה לך שוטרים מערים אחרות מאמי?? פעם הבאה ישלחו לך שוטרים ממצריים. נראה איך ההפגנה שלך תראה... לגבי אשכנזי שגר בעיר שלך אני רק יכול לאחל - שיעזוב את העיר האומללה שלך ושימצא לעצמו עיר נורמאלית להתגורר בה.
    סגור
  • 7.
    כמו קודמיו בהיסטוריה הרחוקה
    דניאל 10/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו בעבר הרחוק אוחנה הפך את משטרת ישראל למיליציה שאמונה על טרטור אזרחים ורדיפת מתנגדים פוליטיים של ראש ארגון משפחת נתניהו. סגן בכיר ויעיל. חלק מהמעגל הפנימי שמוביל את המלחמה של הארגון בשלטון החוק ובאזרחי המדינה
    סגור
  • 6.
    נראה שהמשטר הצבאי כבר כאן, רק במעטה של משטרה ולא של צבא
    גל 10/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שאותו נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר ההזוי הציע, וסוקר באתר הזה.
    סגור
  • 5.
    ההוראה היא של היועמ"ש - לא של "השר אוחנה"
    ירחמיאל 10/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההוראה לא להפגין ליד בתים של יועצים משפטיים, שופטים, ח"כים ושרים, (או בקיצור, הקבוצה שהיא "כל אנשי הציבור פרט לראש הממשלה"), יצאה מהיועמ"ש. לא מ-"השר אוחנה". אבל כנראה ששיבוש של העובדות הוא מעשה ראוי (במגזר ההוא) למען קידום ההתנגחות הפוליטית שכותב המאמר לא מסתיר שהוא חלק פעיל ממנה
    סגור
  • מה זה קשור לביתו של שר החוץ?
    גל 10/2020/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא בטוח שיצאה הוראה נגד, אך נאמר שלא להפגין מול בתים של אנשים פרטיים, אלא מול מקום עבודתם. אם הייתה הוראה כזו, לא הייתה מאושרת הפגנה במקום.
    סגור
  • 4.
    בזמן אחר הייתי מסכים איתך, בזמן מגיפה לא. (ל"ת)
    מיקי 10/2020/06
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 3.
    הכי חשוב להפגין ליד מקבלי ההחלטות
    מתי 10/2020/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מי צריך לשמוע את הביקורת? השכנים, הדיירים שבמקרה גרים שם, או השרים ושטר הניבחרים? זו הניייה בלתי חוקית ובלתי סבירה. מעבר לכך, האלימות המשטרתית הופכת את המשטרה לאויב הציבור ומייצרת אובדן אמון. אנו זקוקים למשטרה חזקה שתגן על הציבור אבל שלא תילחם נגדו
    סגור
  • 2.
    חשוב, אבל לא לשכוח..
    איפ 10/2020/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    האלימות ברחוב משרתת פעמיים את מי שבורח ממשפט. גם מסיטה את הדיון וגם עלולה להפחית את המפגינים. בואו נדאג ששניהם לא יתקיימו
    סגור
  • 1.
    פשוט זווע!!!ביביסטים במדים!!! (ל"ת)
    ואל 10/2020/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור