דעות

רוצים צמיחה? עודדו אנשים עם מוגבלות לעבוד!

הכלכלה הישראלית מפסידה כתוצאה מכך שאנשים עם מוגבלות לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה 5 מיליארד שקלים כל שנה. ויש גם חדשות טובות!
 
אורן הלמן |  1
אורן הלמן (צילום יוסי וייס)
ל-15% מאזרחי ישראל בני 20 ומעלה, כ- 815,000 אנשים יש מוגבלות תפקודית חמורה, ובסה"כ יותר מ- 1,000,000 אנשים עם מוגבלות חיים בישראל – לפי נתונים רשמיים!
שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות חמורה עומד על 47%, כלומר – לפני משבר הקורונה 53% מהאנשים שיש להם מוגבלות לא עבדו! רק 35% מהם עבדו במשרה מלאה. וכל זה – לפני משבר הקורונה והאבטלה העצומה. להערכתי, כיום בערך 80% מהאנשים עם מוגבלות בישראל מובטלים.
במשבר הקורונה, עובדים עם מוגבלות הם הראשונים שפוטרו מעבודה או הוצאו לחל"ת, לעיתים אף תוך ניצול של המצב. הם גם צפויים להיות האחרונים שיחזרו למעגל העבודה. גם בגלל שחלקם משתייכים לקבוצות סיכון וגם בגלל שמפלים אותם, גם בשגרה, בקבלה לעבודה.
הסיבות לאבטלה הגבוהה של אנשים עם מוגבלות הן סטיגמות ודעות קדומות, אפלייה, הדרה וחוסר אמון של מעסיקים בכך שאנשים עם מוגבלות הם עובדים מצויינים.
אבל, אנשים עם מוגבלות הם אלה שהכי נפגעו ממשבר הקורונה. הם הראשונים שפוטרו או הוצאו לחל"ת – והם גם האחרונים שיחזירו לעבודה (גם בגלל שרובם נמצאים בקבוצת סיכון וגם בגלל שמפלים אותם בשגרה). זו האוכלוסייה הכי חלשה שעשויה להיפגע מאוד עקב משבר כלכלי.
עוד לפני הקורונה עסקים שמו בעדיפות אחרונה את האפשרות של קליטת עובדים עם מוגבלות שזקוקים בין היתר להנגשות ותווך וברור שעכשיו, הדבר האחרון שירצו להשקיע בו זה נגישות, כי העלות הכספית גבוהה – ולכן אנשים עם מוגבלות ייפגעו גם מזה!
אנשים עם מוגבלות לצערי לא מוגנים מפני פיטורים, וחלק מהארגונים והחברות ישימו בעדיפות אחרונה את האפשרות של קליטת עובדים עם מוגבלות שזקוקים בין היתר להנגשות ותווך.
דבר מטריד נוסף היא העובדה שתוכניות ממשלתיות שונות שאמורות לתמוך בתעסוקה של אנשים עם מוגבלות - יפגעו עקב המצב.
אגב, בעבודה מהבית, צריך לוודא שיש להם אמצעים נגישים על מנת לבצע את העבודה שלהם מהבית (למשל – האם הטכנולוגיות שהמעסיק משתמש בהן לצורך עבודה מהבית נגישות, ובמקרה של עיוורים זה קריטי).
הסיבה המרכזית לאבטלה של אנשים עם מוגבלות היא "חוק לרון", שקובע "דיסריגארד" - סכום שעד אליו אנשים עם מוגבלות יכולים להרוויח כסף מעבודה ולשמור על הקיצבה שלהם. עד לפני חודש בערך, הסכום היה נמוך מאוד: 3,800 ₪. משכורת נמוכה מאוד, שמעליה התחילה המדינה לקחת לאנשים עם מוגבלות את הקיצבה. אגב, בשכר נמוך יחסית של כ- 8,000 ₪ הם מאבדים את כל הקיצבה!
המצב הזה יצר עיוות. כשאנחנו מתחילים לעבוד, אנחנו שואלים: "כמה נרוויח?". לעומת זאת, אדם עם מוגבלות שואל: "כמה אני מפסיד כשאני מתחיל לעבוד?" - אבסורד. חלם. לא הגיוני.
החוק הזה הוא חסם שפוגע במוטיבציה של אנשים עם מוגבלות לצאת לעבוד ובעצם אומר להם: שבו בבית, אחרת תפסידו כסף. אי שילוב של בעלי מוגבלויות בשוק העבודה – הפסד של 5 מיליארד שקל בשנה.
לפני כחודש יזמו של שר הרווחה, איציק שמולי ושר האוצר, ישראל כץ, שינוי חקיקה שהביאה להעלאת הסכום שממנו המדינה מתחילה לקחת את קיצבת הנכות ל- 5,300 ₪.
נכון, גם זה סכום נמוך ואנחנו דורשים העלאה של הדיסריגארד ל- 15,000 ₪ (פי 1.5 מהשכר הממוצע במשק) - אבל גם הפשרה הזו היא התחלה טובה, מכיוון שהסכום הזה זהה לשכר המינימום ולמעשה יאפשר לעובדים עם מוגבלות לעבוד במשרות מלאות בשכר מינימום ללא חשש לפגיעה בהכנסה שלהם ובלי לאבד את הקיצבה שלהם.
הבעיה העיקרית היא שבישראל בוחנים אנשים עם מוגבלות לפי כושר ההשתכרות שלהם, במקום להתייחס למוגבלות שלהם. וזה מעוות: הרי הקיצבאות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם מוגבלות בגלל מצבם הבריאותי: טיפולים, מיכשור, תרופות ועוד.
לא נכון לקשור בין הגובה של הקיצבה לכושר ההשתכרות של אנשים עם מוגבלות, לפחות עד לשכר הגיוני של 15,000 ₪.אנשים עם מוגבלות נמנעים לצאת לעבוד כי הם מפסידים כסף כשהם עובדים וזה מעודד אותם להישאר בבית!
אם יבטלו את ההפסד הכספי שלהם – נראה את רובם משתלבים בשוק העבודה. והצעד הזה הוא מצויין! זו פעולה שתתרום לצמיחה כלכלית, כי לפי משרד הכלכלה ומבקר המדינה, הכלכלה הישראלית מפסידה כתוצאה מכך שאנשים עם מוגבלות לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה 5 מיליארד שקלים כל שנה. המון!
אורן הלמן הוא מייסד "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה ואבא לילדה בחינוך המיוחד.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אני אדם עם מוגבלות
    פלוני 11/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכה נכון להיום עם 73% נכות רפואית ועד לפני כשבועיים עם 65% אי כושר מה שנתן לי קצבה חודשית של 2027 שקלים וקיום כלום וכל זאת מכיוון שחברה מסויימת הסכימה לקלוט אותי בחצי משרה כעובד עם מוגבלות לעבודה שיקומית בשכר של כ 2600 שקלים. אז במקום שהמדינה תעזור לצערי היא פוגעת בנו.
    סגור