דעות

ישראל יושבת על מכרה זהב, שבינה מלאכותית יכולה להפוך ליהלומים

שלום עם סודאן טומן בחובו פוטנציאל כלכלי נרחב, בשל עושרה של המדינה במשאבי טבע ובעיקר זהב. הטכנולוגיה הישראלית יכולה להזניק את תפוקת הזהב באופן משמעותי ולשמש מכפיל כוח עבור התעשייה והכלכלה
רז רודיטי |  2
רז רודיטי מנכ"ל Razor Labs (צילום ישראל פררה)
לאחר הכרזת השלום עם סודאן, רבים תהו מהו הפוטנציאל הכלכלי העומד מאחורי הסכם השלום עם המדינה.
סודאן היא מדינה ענייה, אשר 80% מכוח העבודה בה מועסק בחקלאות. עם זאת, המדינה עשירה במשאבי טבע, ובעיקרם זהב, מה שהוביל אותה בשנים האחרונות להשקיע משאבים בהגדלת התפוקה במכרות הזהב הקיימים. סודאן וישראל יכולות לתרום רבות אחת לשנייה, על ידי שילוב טכנולוגיות ישראליות חדישות במכרות הזהב והנחושת בסודאן, על מנת להגדיל את התפוקה. הטמעת טכנולוגיות ישראליות, ובפרט בינה מלאכותית (AI) שלא קיימת כלל בסודאן, תסייע להקפיץ את כמות הזהב שהיא מפיקה מהאדמה בחודש נתון, ולקדם את המדינה לעידן המהפכה התעשייתית הרביעית (industry 4.0).
בסודאן מעל 40,000 אתרי כריית זהב, אך רק מעטים הם מכרות מוסדרים ויעילים. רוב רובם של מכרות הזהב הם למעשה אתרים לא מוסדרים באזורי ספר עניים שבהם האוכלוסייה המקומית מנסה לכרות זהב באמצעים דלים ומיושנים. כתוצאה מכך הם חשופים לסיכונים בטיחותיים ואינם מנצלים בצורה יעילה את משאבי הטבע. אף המכרות המוסדרים, שהם מתקדמים ובטוחים יותר, אינם נהנים מפירות המהפכה הטכנולוגית של השנים האחרונות, ובראשה מהפכת הבינה המלאכותית. לדוגמה, מכרה הזהב הגדול בסודאן מפיק בין עשרות למאות טונות בשנה. לשם השוואה, המכרות באוסטרליה, שבהם הותקנו טכנולוגיות ה-AI המתקדמות שיש לישראל להציע ובין היתר של חברת רייזור לאבס, מפיקים 10-20 מיליון טונות בשנה. מדובר בפוטנציאל גידול עצום בתפוקת הזהב, שבשנה האחרונה מכירה לאונקיה נסק בכ-40% ל-1,900 דולר.
זה המקום שבו הטכנולוגיה הישראלית יכולה להוות מכפיל כוח עבור הכלכלה הסודנית, מכפיל כוח ששווה זהב אמיתי עבור הכלכלה. חברות ישראליות משתתפות בעשרות פרויקטים טכנולוגיים במכרות בארה"ב, אוסטרליה וארצות נוספות. באוסטרליה, למשל, מיושמים פרויקטי AI לשיפור התפוקה במכרות, על ידי שימוש ברשתות נוירונים, טכנולוגיה הנועדה לדמות את המוח האנושי, כדי ליצור מודל דיגיטלי של תהליך הפקת הזהב במכרה ולזהות את צווארי הבקבוק בייצור. הטכנולוגיה הזו, בשילוב עם הידע של האנשים שמפעילים את המכונה, מאפשרת לקבוע את הגדרות המכונה האופטימליים בכל רגע נתון ובכך להגדיל את תפוקת הזהב באחוזים ניכרים. יישומים נוספים נועדו לחזות מראש תקלות המשביתות את תהליך הפקת הזהב במכרות. השבתות שעולות לחברות הכרייה עשרות מיליוני דולרים בשנה של אובדן הכנסה. באמצעות חיזוי התקלות מראש, החברות יכולות לבצע טיפול מניעתי במכונות ולהיערך בהתאם על מנת לצמצם משמעותית את זמני ההשבתה, ובכך להגדיל את תפוקת המכרות.
תחום נוסף שבו חוללה בינה מלאכותית מהפכה בעולם הכרייה הוא תחום הבטיחות. לאחרונה הושלם פרויקט במסגרתו נעשה שימוש ראשון בטכנולוגיה המשלבת בין רשתות נוירונים לבין טכנולוגיית לידאר (LiDAR) מתקדמת, אשר מאפשרת ליצור דגם תלת מימדי ממוחשב של המכרה. על הדגם התלת מימדי מתבצעים חישובים אוטומטיים, באמצעות שימוש ברשתות נוירונים, המסייעים לאנשי המכרה לזהות נקודות תורפה בטיחותיות, ולטפל מבעוד מועד באזורים שבהם עשויות להתרחש התמוטטות, ובכך להציל חיי אדם.
שימוש בטכנולוגיה זו מצטרפת להטמעת כלים אוטונומיים נוספים שיכולים לפעול בסביבות מסוכנות ללא מעורבות אנושית ישירה כגון ביצוע פעולות הכרייה באמצעות רכבים אוטונומיים, ואפילו לשלוט באמצעות שלט של קונסולת המשחקים Xbox בזרוע מכנית המשמשת לשבירת סלעים גדולים המשבשים את פעילות המכונות בתהליך הפקת הזהב.
השלום עם סודאן יכול לשמש כמכפיל כח ומקפצה כלכלית עבור התעשייה והכלכלה.
שילוב טכנולוגיות ישראליות בתעשייה הכרייה יכולים לקדם את סודאן לעבר תור הזהב.
הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת Razor Labs, המפתחת טכנולוגיית בינה מלאכותית. החברה פעילה בשוק המחצבים, בין היתר באוסטרליה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סייבר
    שגב פרץ 12/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לשבוע הקרוב - 30 שיעורים חינם! אם עדיין לא החלטתם, או אם אתם רוצים לדעת יותר - אתם מוזמנים להירשם למערכת ולצפות ב-3 שיעורים מכל קורס. מהרו לנצל את ההזדמנות - רק לשבוע בלבד https://platform.itsafe.co.il/registe
    סגור
  • 1.
    הישראלים מומחים לכל דבר ועניין
    אלכימאי 12/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חופרים וחופרים בעיקר במוח
    סגור