דעות

ראש העיר לוד: "אני שמח שהייתי הראשון לדרוש מניעת שירותים מסוימים מסרבני חיסון"

אמנם לא ניתן לכפות על אנשים להתחסן, אך למנוע סיכון של הסובבים אותם – בהחלט כן. כשמספר המתים מקורונה ממשיך לטפס, האחריות שלי היא למנוע מאלו המתעקשים שלא להתחסן, גישה לשירותים מוניציפליים המצריכים אינטראקציה מול עובדי העירייה

יאיר רביבו |  19
ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו (צילום דוברות עיריית לוד)

בשבוע שעבר הצהרתי כי יש להטיל מגבלות על מי שלא יתחסן נגד נגיף הקורונה - ועוררתי סערה. אני שמח שדברי הובילו לדיון ציבורי משמעותי, ובעקבותיו רבים, ובהם בכירים במערכת החינוך ובמערכת הבריאות, מציגם בדיוק את אותה העמדה. כך לדוגמה אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי,  כי בגלל הייחודיות של מגפה צריך למצוא דרך להכריח אנשים להתחסן. דברים ברוח דומה נשמעו גם בקבינט המומחים הלאומי לקורונה, שגיבש המלצות לקראת ישיבת הממשלה והדיונים באשר לפתיחת מערכת החינוך, ובהן איסור על מורים ללמד פרונטלית ללא קבלת חיסון.

בדברי בקשתי להדגיש את החשיבות העצומה הטמונה בהתחסנות בתקופה שבה הנגיף ממשיך להכות בנו ללא רחם. בלוד - בדומה ללא מעט ערים בישראל - שיעור נדבקים גבוה. הממוצע אצלנו עומד על  כ-100 מאומתים ו-2 נפטרים ביום, אך עם 25% אחוז התחסנות בלבד. במודיעין שכנתנו למשל, כבר נחצה רף 60% המתחסנים. למרבה הצער הוכח קשר לפיו ככל שהמצב הסוציו-אקונומי נמוך יותר, כך גם פחות נשמעים להנחיות הבריאות ולקריאות להתחסן.
כעורך דין בהכשרתי אני מכיר היטב את הוראות החוק, ברור לי שכיום לא ניתן לכפות או לחייב אנשים להתחסן. לכן הפתרון שהצעתי הוא שבצד מגבלות על אלו שיסרבו להתחסן, כגון איסור כניסה למקומות ציבוריים, מוסדות תרבות, אירועים, מסעדות וטיסות - יש להעניק תמריצים ולעודד כל ישראלי להתחסן מפני הקורונה. הממשלה מגבשת את תנאי הדרכון הירוק על דרך החיוב, כך שמי שיתחסן יוכל בין היתר להיכנס להצגות תיאטרון, מופעים ואירועי ספורט או לעלות על טיסה. משמע, מי שלא יתחסן לא יורשה - זה אותו דבר.
אין ספק כי ההגנה על זכויות הפרט מחייבת חשיבה אחרת כאשר מדובר בשמירה על שלום הציבור ובריאותו. לפרט אין את הזכות לפגוע בכלל או לסכן את בריאותם של פרטים אחרים. שיהיה ברור: מי שאינו מתחסן מסכן לא רק את עצמו, אלא גם את הסובבים אותו.
כשם שמעשנים מורחקים ממקומות ציבוריים, בשל עשן הסיגריות המסוכן לבריאות האחרים, ובדומה לאיסור שהטיל לפני כשנתיים משרד הבריאות על כניסת ילדים לא מחוסנים לחצבת לגן - כך גם צריך לנהוג גם בעידן הקורונה, מגפה אשר מציבה סכנה גדולה ומיידית. כולנו נמצאים כבר קרוב לשנה במצב חירום, ונאלצים להתנהל תחת מגפה מסוכנת וקטלנית שכבר גבתה למעלה מ-5,000 מתים. מכאן הדרישה לחייב אנשים להתחסן, אין דרך אחרת.
בהתאם לכך, אסרתי על עובדי העירייה שלא התחסנו להגיע ולקבל קהל. כל עובד כזה יוכל לעבוד ולהמשיך לתת שירות מרחוק, מהבית. הנוסחה הזו תקפה גם לציבור: או שתתחסנו או שתציגו בדיקות קורונה שליליות שנעשו ב-24 השעות האחרונות.
לא נעשה שום דבר שהוא מנוגד לחוק ואין לנו כל כוונה להעניש או למנוע שירותים כגון מים ופינוי אשפה, אלא להרחיב את ההגבלות או את תנאי הדרכון הירוק העירוני. באופן הזה מי שלא התחסן, ושוב, זו בהחלט זכותו, לא יוכל להגיע לקבלת שירות פרונטלי - למשל במחלקת הארנונה או במחלקת החינוך, כדי שלא לסכן אחרים או ולייצר שרשרת ההדבקה. אותו תושב יוכל כמובן לקבל את כל השירותים בטלפון, במייל או באתר העירייה באינטרנט.
רק בימים האחרונים איבדה לוד סייעת בעירייה, בת 65 ללא מחלות רקע, לאחר שנדבקה במערכת החינוך. ידועים לנו מספר מקרים בהם הורים עם תסמינים שלחו במודע את הילדים למערכת החינוך, ואלה הדביקו אחרים. מתסריט בלהות כזה אני נחוש להימנע.
בו בזמן, ראיתי במו עיניי חיסונים הנזרקים לפח. אנשים לא תמיד יודעים, אבל לאחר שנפתח מגש חיסונים של 250 מנות, יש 8 שעות בלבד לממש את כולו או להשמיד את המנות התקינות שנותרו מאחר ואנשים לא הגיעו להתחסן. ממשלת ישראל וראש הממשלה עמלו קשה כדי להביא את החיסונים לארץ, כואב הלב לראות אותם מושלכים לפח.
השורה התחתונה היא אחת: כל מהלך, הסברתי או הרתעתי, אשר יכול להביא למיגור נגיף הקורונה בארץ בכלל ובלוד בפרט, הוא מבורך. דבריי נאמרו מתוך כאב נוכח הנתונים הקשים, ומתוך שאיפה  להגביר את המודעות, לעודד התחסנות ולסייע לתושבים לחזור לשגרה בהקדם. על כן תגבש העירייה שורה של הגבלות אשר כאמור אינן סותרות את החוק, למי שלא יציג דרכון ירוק או תעודת התחסנות.

הכותב הוא ראש העיר לוד

תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    זה בסדר, אנו זוכרים אותך בבחירות. חוצפן. (ל"ת)
    יוגב 03/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    טיפש קופץ בראש
    אילן 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא אוסיף מפחד הגשת תביעה, רק אם תתחיב שאתה מתיר לי לכתוב דברים שמהם אתה יכול להיפגע, אני משוכנע שהפרסום לדברים שנאמרו ע"י לא יוסיפו לך ואתה לא תיבחר יותר, שכח מהחיים הציבוריים. דבריך נשמעים כמו של דיקטטור וחבל, אך מה לעשות זה אתה.
    סגור
  • 16.
    שמים בכלוב חיות עם כלבת
    אאא 03/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן לאשפז בכפיה את כל הבולשביקים. כן,גם אני נדהם לראות שיש לא מעט בולשביקים עם כיפה. רוב המרוקאים לובשים כיפה כדי להסתיר את הקרחת או כדי לשכנע את השופט לקצר את תקופת המאסר.
    סגור
  • 15.
    מדהים שיש דבר אחד משותף
    אאא 03/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאלה שהגיעו ממדינות ערב ואלה שהגיעו ממזרח אירופה - הנטייה לבולשביזם ועריצות. אולי זה נובע מהרגע המשותף - תוצר של אלפי שנות עריצות של אצולה רבנית. ה"מורדים" בתנועת ההשכלה פשוט החליפו את הרבנים האצולה אחרת,עוד יותר טוטאליטארית - שופטים,אנשי אקדמיה, רופאים,פקידים,"תקשורת"...
    סגור
  • 14.
    יש חשד לשחיתות
    אזרח מודאג 03/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך משה אוחנונה נהיה קבלן של העיריה -ביזיון .אין לו שום רקע בזה כלל .פשוט מקורב לצלחת. טעון בדיקה מהירה
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    טעון בדיקה לשחיתות
    אזרח מוטרד 03/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך משה אוחנונה נהיה קבלן של העיריה מוזר מאד- חומר למחשבה .
    סגור
  • 12.
    מתגאה בביזיון (ל"ת)
    שולטי 03/2021/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 11.
    מסוכן. תכנסו לתגובה המלאה.
    אסף 03/2021/09
    הגב לתגובה זו
    12 0
    ראש עיר לא נורמלי ומסוכן, לאן אנחנו נגיע? בחיים לא היו הגבלות כאלה גם במגפות יותר חמורות שמתו 40 מיליון. הבדיקות מטושים של הקורונה הם לא נכונות. הממציא של בדיקות הפי סי אר כריס מולר אמר שהבדיקות הללו לא נועדו למציאת ווירוסים ומחלות זיהומיות, ראש הממשלה המנוול יודע את זה וגם מדענים ונירולוגים יודעים את זה. אבל סותמים להם את הפה, לא סתם ראש הממשלה עשה חיסיון ל 30 שנה על כל מה שקורה בוועדות הקורונה, הוא משתיק שם אנשים שאומרים את האמת.
    סגור
  • 10.
    פאשיזם במיטבו
    גולי 03/2021/08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    יאיר רביבו, כתושבת העיר פשוט מרתיח לי את הדם לקרוא את הכתבה המזעזעת הזאת! אתה פאשיסט טהור כמו חברך הטוב ביביהו! לא נורא, תהנה כל עוד אתה יכול. יום הדין קרב ואתה תשלם על פשעים נגד האנושות! רוצח נתעב שכמותך!
    סגור
  • 9.
    יא אפס מטופש (ל"ת)
    טל 02/2021/25
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 8.
    פשיסט (ל"ת)
    שונא פשיסט 02/2021/25
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 7.
    מדובר בחרפה
    אזרח 02/2021/17
    הגב לתגובה זו
    11 0
    כפייה ואפלייה שנוגדת את זכות האדם על גופו
    סגור
  • 6.
    ראש עיר מנותק
    אילן 02/2021/13
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אני בעד ללכת להתחסן. אך אני לא מתפלא על ראש עיר שהוא עו"ד, עו"ד הם מומחים בדיכוי, אדון רביבו אתה לא מבין אפילו איפה אתה טועה אתה מנותק מהמציאות אולי השימוש באיומים תבדוק מי לא התחסן להגיע לאזרח תושב ולשמוע מה יש בפיו אתה תיוכח שאין כאלה שלא רוצים להתחסן ואם יש כאלה אז אני אציע לך לא להתעשק איתם כי הם יוציאו אותך לא טוב וכל זאת בלשון עדינה.
    סגור
  • 5.
    רביבו גם יודח מראשות העירייה (ל"ת)
    דפנה 02/2021/11
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 4.
    חובה להשתחרר מ"זכות האדם" לרצוח אחרים בקורונה .
    מאירה 02/2021/10
    הגב לתגובה זו
    2 6
    הטרוף התחיל כאשר התירו התכנסויות המונים , והדבקות המוניות, אם זה במסגרת "רק לא ביבי". למעשה יש לאסור יציאה מהבית על מי שמסרב להתחסן. יש להפעיל יחידות של מחסנים מרחוק בירי זריקות בדומה לירי מרחוק בחומר הרדמה לחיות.
    סגור
  • 3.
    אין לך במה להתגאות
    חוצפת 02/2021/10
    הגב לתגובה זו
    8 1
    הכוונה היא כמובן למושתתת
    סגור
  • 2.
    אין לך במה להתגאות
    חוצפת 02/2021/10
    הגב לתגובה זו
    11 2
    אם בתור אזרחית שוללים ממני זכויות אז בבקשה שישללו ממני את ה"זכות" לשלם מיסים. אין לי כוונה לשלם מיסים שלא מאפשרת לי להיות "אדם חופשי בארצי" יש אם כך גם לבטל את ההמנון שחדל להיות נכון. אם הופכים אנשים שחוששים להתחסן לאזרחים סוג ז' אז בבקשה שיעשו זאת עד הסוף. ומי שתומך בדעות שמתאימות למשטרים אפלים מאמצע המאה הקודמת מוזמנים ללכת לחיות בדיקטטורה אחרת, הארץ הזו מושטטת על מגילת העצמאות, אדוני העו"ד, צא ולמד. קצת דרך ארץ וקבלת דעות האחר לא תזיק לך, להיפך. בושה של ראש עיר, בושה ללשכת עו"ד ובושה לאדם שמציע לפלג את העם לטור א' מתחסנים טור ב'לא מתחסנים.
    סגור
  • 1.
    יש הצעה יותר מוצלחת
    נמאס 02/2021/09
    הגב לתגובה זו
    11 2
    אותנו אנחנו שלא רצים להיות נסיינים של חיסון שפותח במהירות,בתוך חודשים,שכל השלכותיו לא התבררו עד הסוף. תכניסו לגטאות,תשימו טלאי על הבגד שלנו ותבודדו אותנו משאר הציבור למה לעצור רק בהגבלת שרותים או עבודה,לכו עד הסוף אוי לנו,שאלו נבחרי הציבור שיש לנו במדינה.בגלל זה המדינה שלנו קורסת,מושחתת,ורקובה עד היסוד שלה. צריך להחזיר את המפתחות לבריטים להגיד להם נכשלנו,אנחנו לא ראויים,לא יודעים,לנהל מדינה דמוקרטית מערבית,אנחנו עם רקוב ומושחת,וכנראה עוד לא הגיע הזמן שתקום מדינה עצמאית יהודית קחו חזרה את המנדט,ותנהלו אתם את המדינה
    סגור