דעות

השתלטות של הממשלה על הרשות השופטת היא קו אדום

מאות האלפים שיוצאים להפגין בחודשיים האחרונים הם פטריוטים גדולים של החברה הישראלית. לא אנרכיסטים ולא פריווילגיים. אנחנו נמצאים במאבק של אין ברירה על החברה הישראלית והעתיד המשותף של כולנו. אל תבנו על הממלכתיות, אל תבנו על האחריות ועל תבנו על הנכונות להיכנס מתחת לאלונקה כשתקדמו את תהליך החקיקה ותנסו להשתלט על הרשות השופטת
ח"כ גדי איזנקוט |  17
גדי איזנקוט (צילום Yonatan Sindel/Flash90)
יכולתי לחשוב על דרך הרבה יותר נכונה ונבונה להוביל תהליך עמוק ומכונן בחברה הישראלית ואנחנו רואים מה מתרחש בתקופה האחרונה ומה להערכתי יתרחש בתקופה שלפנינו. חציו של העם יאמין שהאיזון בין הרשויות והדמוקרטיה הישראלית נקברו אנושות ומחצית ופחות ירגישו בצד החזק והמנצח. נראה לי שהתרחקנו, שאין מפגש בין קואליציה לאופוזיציה אבל עדיין אני רוצה להאמין שהמטרה המשותפת לרובנו היא מדינה יהודית, דמוקרטית, שוויונית, וחזקה ברוח מגילת העצמאות. 
אנחנו צריכים להפנים כי מאות האלפים שיוצאים להפגין בחודשיים האחרונים הם פטריוטים גדולים של החברה הישראלית. לא אנרכיסטים ולא פריוולגיים. אנחנו נמצאים במאבק של אין ברירה על החברה הישראלית והעתיד המשותף של כולנו. השתלטות של הממשלה על הרשות השופטת היא קו אדום. אל תבנו על הממלכתיות, אל תבנו על האחריות ועל תבנו על הנכונות להיכנס מתחת לאלונקה כשתקדמו את תהליך החקיקה ותנסו להשתלט על הרשות השופטת. 
פיגועי טרור לדאבוננו, מלווים את מדינת ישראל מיומה הראשון ועוד הרבה לפני. פיגוע הטרור הראשון המתועד בארץ ירושלים, מתרחש ב-1851 פה בירושלים. הרב שלמה זלמן צורף ז"ל בדרך לבית כנסת חורבת ציון, הותקף על ידי חוליית מחבלים. ומאז אנחנו מתמודדים במשך עשרות שנים בהצלחה רבה מול הטרור. לדאבוננו זה מביא למחיר דמים לא פשוט.
שורת צעדים וכשלים של הממשלה הובילו ומובילים למדרון החלקלק שבו אנו נמצאים – בהתלכדות איומים שאני לא זוכר שנים רבות. הייתי שותף בוועדה שחוקקה את חוק פקודת המשטרה - חוק שיצר כאוס באחריות ובסמכות. אנחנו רואים את זה יום יום, בצורך של מפקדים בכירים, מפכ"ל, ניצבים להתעסק בנושאים שוליים, בזוטות במקום להתעסק במשימה. חוק שהיה אמור להסדיר את זה נגע במשטרה, נגע בשר ורק שכח שיש גורם רציני שקוראים לו המפכ"ל והסיר את המקום שלו מהפקודה. ונאמר שזה יתוקן בעתיד – כבר עברו חודשים, שום דבר לא תוקן והמחיר הוא יום יום באופן שבו גורמי משטרה בכירים צריכים להתעסק חלק גדול מזמנם באירועים שוליים.  
 
הבעיה היותר גדולה היא שורה של החלטות טקטיות שגויות, ברמת השר, שהיה אמור לעסוק במדיניות. במקום זה הוא עוסק בנושאים טקטיים, מגביר את המציאות הכאוטית, שובר את שדרת הפיקוד מעל הראש של המפכ"ל ומכריז הכרזה מגוחכת על מבצע "חומת מגן 2". נדרשנו לחומת מגן ב-2002, בעקבות מציאות מאוד בעייתית, לכיבוש מחדש של שטחי A. שטחי ירושלים, כולם באחריות וסמכות מדינת ישראל, וכולם אזרחים עם תעודה כחולה. מי שמבין דבר או שתיים בלחימה בטרור ובמציאות במזרח ירושלים מבין שזו אמירה לא רצינית.  
מעבר לזה אנחנו רואים ערעור של שדרת הפיקוד ביהודה ושומרון. אני מילאתי כל תפקיד פיקודי ביהודה ושומרון – ממ"פ ועד מפקד יהודה ושומרון בשנים קשות מאוד ותקופה מורכבת מאוד של טרור הבודדים שהצלחנו להביס אותו בזכות מדיניות ברורה. בזכות מנהיגות מדינית שאני משבח אותה בחלקה הגדול הייתה ממשלת ליכוד, ולפתע רואים שמערכת הביטחון נדרשת לעסוק בנושאיים שוליים. החלטת ראש הממשלה בשל מצוקה פוליטית, להעביר את המנהל האזרחי תחת אחריות שר האוצר והעברת מג"ב איו"ש לאחריות השר לביטחון לאומי, מצביעים על גודל האיוולת. דבר שיוצר ויצור בעתיד שיבוש עמוק באחריות ובסמכות ובאופן שבו מפקד כוחות צה"ל ביו"ש שהוא אלוף הפיקוד יכול לממש את המשימה שלו.
 
המיקוד המרכזי צריך להיות בתוכנית הגרעין האיראנית – פוטנציאל לאיום קיומי. אנחנו כבר נמצאים במקום שצריך לתת תשובות, נגמרו הדיבורים והיכולת להרים שקפים ולעשות פרזנטציות. ובסוגיה אחרת, באופן שבו מתיישבים, משתלטים על המנהל האזרחי, השלב הבא הוא לפרק את הרשות הפלסטינית, להחיל ממשל צבאי, לדחוק את האוכלוסייה ולצפות שהם יתפנו מרצון. ובסוף אמירה הזויה – שהייתי צריך לקרוא פעמיים לראות שאני קורא נכון - לתת אזרחות לאלו שנשארים ולגייס אותם לצה"ל.
אובדן השליטה וחוסר המיקוד באתגרים הביטחוניים של מדינת ישראל ויותר מזה - פגיעה במרכיב החשוב ביותר ביכולתנו להתמודד עם איומים ואתגרים, נעוצה בסולידריות והערבות ההדדית בחברה הישראלית.
הכותב: גדי איזנקוט - חבר הכנסת מטעם סיעת המחנה הממלכתי, שכיהן כרמטכ"ל ה-21 בין השנים 2015–2019
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    אייזנקוט הקשקושים שלך.. עברו קו אדום !!
    רני 03/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפוליטיקה שלך עשתה ממך סמרטוט פוליטי.
    סגור
  • 16.
    אייזנקוט מה עובר עליך ?..הפכת סמרטוט/תעמולן פוליטי.
    רני 03/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפוליטיקה לא בשבילך !!
    סגור
  • 15.
    בדיחה
    נו באמת 03/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אדם שכל חייו היה במערכת דיקטטורית בצבא והיום בקושי מבקר בכנסת לכוס קפה, הוא שיטיף לנו על דמוקרטיה?
    סגור
  • 14.
    רמטכלים
    מרשמלו 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם אתה פורש ויש לך מקום ברכב קח איתך את גנץ וסעו הכי רחוק שאתם יכולים דלק עלי
    סגור
  • 13.
    צבא
    מרשמלו 03/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תחזור לצבא יהיה יותר טוב בשבילך אתה לא בנוי להיות פוליטקאי
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    בהצלחה רבה לנתניהו והממשלה
    אזרח 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איזנקוט אל תהיה טיפש, אין פה שום השתלטות זאת ממשלה שאנחנו חלק ניכר בעם ישראל בחר בבחירות דמוקרטיות כדי לעשות איזון צודק בבתי המשפט בישראל .
    סגור
  • 11.
    אם כך צריך לבטל בכל העולם את החוקים ביחס לבית המשפט
    יהושפט 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כי הפרלמנטים,הממשלות, הנשיאים חוקקו אותם
    סגור
  • 10.
    היית חייל טוב . חכם גדול אתה כנראה , לא (ל"ת)
    קיבוצניק 03/2023/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    ואיזה קו זה השתלטות הרשות השופטת על שתי האחרות?
    מיכאל 03/2023/07
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא ניתן ל0מול שהפסיד בבחירות לשלוט.
    סגור
  • 8.
    כל הכבוד לרמטכל איזונקוט. אחריך...כל הדרך עד לניצחון (ל"ת)
    אזרח 03/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 7.
    צריך איזון וחייבים שינוי ועדיף שיעשו בהסכמה
    אתה יודע שיש 2 צדדים 03/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    וכמובן שראשי המחאה שמובילים את הכל הם מי שמנסים כבר שנים להפיל ראש ממשלה מכהן, עכשיו הגלגל מתחיל להסתובב ואם יש שופטים הוגנים אז הם יבקשו לחקור איך כל זה קורה..והם אחרי שלא הצליחו בדרך אחת כבר חשים בסכנה שיבינו איך שיטת הפלת אנשים בבת פסי אישום מנופחים עובדת כבר שנים.
    סגור
  • 6.
    לא קראתי הכותרת הספיקה
    ארק 03/2023/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הבנתי, עדיף שהשופטות הצעירות יעברו בחינות מוקדמות במיטותיהם של ראשי לשכת עורכי הדין. לא לחינם לא הצליחו היהודים לשמור על מדינתם בעבר, לא לחינם ישבו בגלות 1800 שנה - עם חרא. שהולך ברחובות ומכריז כי אלוהים בחר בו מכל העמים, אחר כך מתפלאים על אנטישמיות
    סגור
  • 5.
    אייזנקוט היקר..הפוליטיקה הרסה אותך..עשית ממך סמרטוט
    רני 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אני ממש מובך מהשטויות הדיביליות שאתה מפריח לאוויר !!
    סגור
  • 4.
    תנהיג - במקום לבכות מילים....
    אהרון רודף שלום 03/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תקבע (בשקט אם יש לך צורך כזה), עם ביבי ולוין.... תהיה מנהיג! מתסכל לראות איש שהוביל בקרב.... משתין במכנסיים כשעומדת שאלת מנהיגות לפיתחו
    סגור
  • 3.
    איזנקוט
    דוד 02/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מי אתה אדון הכאוס ? שאומר חצי עם מ30 אלף סמולנים אנרכיסטים לא יעזור לך יהיה שינוי איתך או בילעדך כי 2500000 מליון רוצים ואני מציע לך להירגע ולחזור לחור השחור שמימנו יצאתה כי אדון נכבד בימין יש יותר משוגעים תפסיק להתסיס אל תדליק אש שבסוף תעלה ביוקר היו בחרות ותכבד
    סגור
  • 2.
    מה קרה לך, גדי אייזנקוט? פשטת את המדים ואת השכל?
    חד גדיא 02/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הרשות השופטת היא זו שהשתלטה על הממשלה באדיבות המהפכן המטורלל אהרון ברק. מה שיש עכשיו הוא תנועת תיקון הכרחית, מהפכת נגד להצלת המדינה מהדיקטטורה של ברק וחבריו. והמפגינים הם אנרכיסטים פריבילגים כי אין שם אחר למי שחוסם כבישים ודוגל בדמוקרטיה רק כשהיא מתאימה לו. תעשה טובה לעצמך, גדי אייזנקוט ואל תדבר שטויות שב שנתיים במקרר ותבין את הפוליטיקה, החברה והכלכלה הישראלית. מה שעשית עד היום עם מדים הוא חממה סטרילית ולא מייצג את המצב האמיתי. א זה יוכיח כשלונם של כל הגנרלים והרמטכ"לים שניסו להכנס לפוליטיקה לפניך.
    סגור
  • 1.
    והישתלטות בית המשפט על השלטון זה בסדר?וחבר מביא חבר זה (ל"ת)
    בני 02/2023/27
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור