דעות

רוב הלוחמים בצה"ל מגיעים מהפריפריה, העשירונים העליונים מתגייסים למודיעין

עיקר המתגייסים ליחידות הקרביות מגיעים מהפריפריה הגאוגרפית והכלכלית ואילו המתגייסים מהעשירונים העליונים מבחינה כלכלית וחברתית עושים כל מאמץ להגיע ליחידות מודיעין ודומיה - כאשר השאלה מה יצא לי מזה ולא מה אני יכול לתרום למדינה היא השאלה הדומיננטית | טור דעה ליום העצמאות של האלוף במיל' יצחק בריק
יצחק בריק |  120
יצחק בריק (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, מיכאל גלעדי, Magma Images)
הסרבנות היא סדק עמוק שפוגע בלכידות ובמוטיבציית הלחימה. היום זה הם ומחר מישהו אחר. רק לאחרונה היינו עדים לתופעה של יציאת טכנאי חיל האוויר כנגד הטייסים הסרבנים. הטענה כי מדובר "רק" באיומים על סרבנות שלא יתממשו אלא "במקרה שתהיה פה דיקטטורה", אינם מצדיקים את השיח על סרבנות, כי עצם הכנסת השיח הזה לצבא פוגע בו.
רבים ממהרים להרגיע ש"ברגע האמת, אם תפרוץ מלחמה – כולם ילחמו". "אין קלישאה גדולה מזו!" זאת מפני שבחודשים האחרונים רבים מכינים את הקרקע לעזוב את הארץ לחו״ל. אנשים – חלקם אנשי מילואים – קונים בתים בחו"ל "וברגע האמת", הם לא יבואו להתגייס. הדבר נכון גם לגבי כאלו שנמצאים כעת בחו"ל ואינם מתכוונים לחזור לארץ. בניגוד למה שקרה במלחמת יום הכיפורים שלוחמים עמדו בתור בשדות התעופה לחזור לישראל ולקחת חלק במלחמה, יש להניח שמראות אלה לא יחזרו על עצמן במלחמה הבאה משום אובדן אמון במנהיגות.
 
הדור הצעיר היום שונה ואי אפשר לצפות ממנו להתגייסות דומה לזו שהייתה בעבר: יש היום בעיה אקוטית של השתמטות מגיוס לצבא, כמו כן הורים רבים משכנעים את ילדיהם  לא ללכת לקרבי. אנחנו עדים בשנים האחרונות לכך שעיקר המתגייסים ליחידות קרביות מגיעים מהפריפריה הגאוגרפית והכלכלית ואילו המתגייסים מהעשירונים העליונים מבחינה כלכלית וחברתית עושים כל מאמץ להגיע ליחידות מודיעין ודומיה - כאשר השאלה מה יצא לי מזה ולא מה אני יכול לתרום למדינה היא השאלה הדומיננטית. המוטיבציה לשרת בקרבי פחתה באופן ניכר בשנים האחרונות, ההשתמטות מהצבא הולכת וגוברת. גם הפטור הגורף לגיוס חרדים לצבא יגביר את השתמטות החילוניים מגיוס לצבא, כאשר הם יראו את עצמם פראיירים משום  שבני גילם החרדים לא לוקחים חלק בהגנת המולדת.
בצבא המילואים משרתים אחוז אחד בלבד מכלל האוכלוסייה. כמו כן, קיימות בעיות נוספות בצבא טרם המשבר של הרפורמה המשפטית: לעיתים 50 אחוז מהלוחמים והמפקדים בגדודי מילואים אינם מצייתים לצו הקריאה למילואים ואינם מגיעים לאימונים ותעסוקות בהעדר תחושת כשירות, וחוסר אמון בפיקוד הבכיר של צה״ל. גם השיח על הסרבנות פגע בלכידות, הרעות, הערבות ההדדית איש לרעהו והאמונה בצדקת הדרך ולא הוסיף ליציבותו של הצבא. כלי רכב ואמצעי לחימה בימ״חים אינם מטופלים כתוצאה ממחסור משווע בכוח אדם מקצועי עקב הקיצוצים הבלתי אחראים בכ״א בשנים האחרונות שלא מאפשר את ביצוע תכניות העבודה וביצוע משימות כראוי בכל התחומים. אנו עדים לירידת הסטנדרטים מתחת לקווים האדומים הפוגעים קשות במוכנות הצבא למלחמה.
הכותב: יצחק בריק, אלוף בצה"ל. שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז, כיהן במשך כעשור בתפקיד נציב קבילות החיילים. לאחר פרישתו מתפקיד זה בשנת 2018 נודע בריק כמבקר חריף של היערכות צה"ל ומשרד הביטחון.
תגובות לכתבה(120):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 84.
    בריק צריך להירגע
    אני 06/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בסיירות יש רב לקיבוצים ולמעמד הבינוני גבוה. הבן שלי ורב חבריו התגייסו לקרבי ואולי קוראים לנו פריפריה, אבל אנחנו אשכנזים מהשפלה. לעומת זאת המוסכניק שלי מזרחי ימני, שלח את בניו להיות ג'ובניקים כ י"קרבי זה פראייר". יש מהפריפריה שמתגייסים לקרבי כדי לשפר את מעמדם ולהרגיש חלק מהחברה, כמו אתיופים ודרוזים. בני הישיבות קיבלו הוראה להשתלט על הצבא וגם זה משפיע. למג"ב, גולני (לא הסיירת) כפיר גבעתי מתגייסים הרבה מהפריפריה. הממשלה הקיצונית הנוכחית לא עוזרת למוטיבציה לשרת בקרבי
    סגור
  • 83.
    נביא ההגזמות.
    ברוך 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בדקתי עם הקרובה אלי ביותר אף חיל אחד/ת בקורס העלית של המודיעין . לא הגיע ברכב פרטי. או מכוניות עם נהגים. אלה כולם באוטובוסים ורכבות. ונגררו עם התיקים כמו כל החילים. ולכולם היו מטבעות למכונות שתיה.
    סגור
  • 82.
    בארור
    עוד לבנה בקיר 05/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשמחצית מבני 18 פטורים בהגדרה בגלל דת ומוצא אתני משרות בטחוני ולאומי ואלו שמתגייסים חייבים למלא בפקודה מצוות דתיות קיצוניות זה פלא שהם בכלל מוכנים להתגייס. וחוצמיזה לשרת ביחידות מיוחדות ומודיעין יכולים רק בעלי יכולות שכליות גבוהות לעומת שרות כבשר תותחים שלהם סרגלי הקבאות יותר ליברלים.
    סגור
  • 81.
    כה
    ר 05/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת היהודים = עסק נדל"ן + עבודה פלשתינית זולה תמורת הכרה
    סגור
  • 80.
    שקרן
    אנונימי 05/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אם תסתכל על נתוני הגיוס לפי ערים שצהל פרסם רק לאחרונה אפשר לראות בבירור שלמרות השקר המתמסכן מסתבר שהמובילים בטבלאות הגיוס הן ערים מהמרכז ולא מהפריפריה גם בטבלאת הערים הגדולות וגם בטבלאות הערים הבינוניות. אז תבדוק את הנתונים ואל תצעק שקרים.
    סגור
  • טען עוד
  • 79.
    כשמו כן ראשו - ריק (ל"ת)
    ניקי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 78.
    הגיע הזמן להכניס אותו לנפטלין (ל"ת)
    אלוף 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 77.
    קשקושים
    ללל 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    נכון מהפריפריה הולכים לקרבי ואחר כך לסטרט אפ במיוחד מישובי יהודה ושומרון.מהנדסי מחשבים .ובעלי מקצועות חופשיים אחרים.אלה גם אינם משתמטים ממילואים. אינם יוצאים לחו"ל ולא קונים דירות בחו"ל.הגיע הזמן שתכירו את הדור החלוצי החדש .וזה לא ילדי השמנת כפי שאתם קוראים להם.אפשר להרגע מיטב הצעירים שלנו לא יסרבו פקודה .כל ההפגנות השמאל הן צל הרים.כדאי להפסיק להתיחס לקומץ המפגין כאילו הם רב העם .לא לשכוח אנחנו נושקים ל עשרה מליון אזרחים. מספר המפגינים קטן ולא משמעותי.
    סגור
  • 76.
    מדהלה יעקב 11 רחובות
    יצחק 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יישר כוח לאלוף בריק שמציב לפני החברה הישראלית מראה ללא התקינות הפוליטית הכוזבת התהליך החברתי הנ"ל בצבא ומחוצה לו לא החל אמש ולא עם "הרפורמה המשפטית" שוויון ההזדמנויות בדמוקרטיה שבה אנו מתפארים זקוק לשידוד מערכות לאורכו ורוחבו למען חברה בריאה חסונה ומגובשת יותר ואילו גיוס החרדים לצבא הוא עוד אחד מכזבי האליטות מימין ומשמאל כשלמעשה הצבא עצמו מגביל את הגיוסים ולא מעוניין בהמוני חרדים בצבא מטעמיו ואם לחיילי ישיבות ההסדר והמגזר הציוני דתי שכן מתגייסים סופרים כיפות במטכ"ל על כל קצין בכיר שמקודם מתוכם עאכ"ו כשמדובר בחרדים השינויים הדמוגרפים בישראל אינם באים לביטוי מאוזן בצבא ובכל יתר המערכות הביטחוניות והמנהל הציבורי
    סגור
  • 75.
    בריק אדם הגון ובקי בנושא. כדאי להקשיב לו ולהפיק לקחים. (ל"ת)
    אביב 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 74.
    בריק
    אורן 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לעיתים מספר לאוייב את המינוסים בצהל .פעם הייתה צנזורה וחבל
    סגור
  • 73.
    בריק ממורמר מאי קידומו ויורק לבאר (ל"ת)
    משה 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 72.
    ספק אם קיימים נתונים הבאים לאשש את הטענה (ל"ת)
    דן 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 71.
    שומעים פריפריה, חושבים "המזרחיים".
    קור 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 6
    פריפריה כוללת גם קיבוצים ומושבים ויישובים בגליל ובנגב שיש בהם המון אשכנזים או חצי אשכנזים ממעמד גלכלי גבוה מהממוצע והערים כוללות חרדים שלא משרתים בכלל.
    סגור
  • הליכוד מכנה אתכם ישראל השניה (ל"ת)
    חי 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • קישקוש
    עופר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    את המזרחים מפא"י זרקה לפריפרייה. כנראה מעולם לא יצאת מאזור המרכז
    סגור
  • 70.
    זה מורכב יותר
    טליה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    4 5
    מקום המדינה, לאורך עשרות שנים מרבית משרתי הקרבי היו הקיבוצים וה”איליטה”, אז עכשיו מתחלף, לא קרה כלום. וחוץ מזה, כל עוד נדרש שירות בשטחים הכבושים תלך ותרד המוטיבציה לשרת
    סגור
  • אתה צודק
    מאיר 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 3
    והפריפריה שהיא ברוב הגדול הם מזרחים וספרדים הם היו הטייסת ו8200.נכון או לא?
    סגור
  • קישקוש
    עופר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל המדינה היא שטח כבוש. תל אביב זה חלק מפלסטין השלמה.
    סגור
  • 69.
    בלי נתונים, אפשר לטעון הכל. כולל שסיירת מטכ"ל חרדית
    מאכזב 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אני מחסידיו של בריק בד"כ, אבל כאן הוא כתב מאמר נטול נתונים שיכול היה בקלות להציג, העניין שזה לא נכון לגמרי סטטיסטית. יש תחושה שזה המצב. צריך נתונים שיגבו את הטענה הזאת.
    סגור
  • Copium (ל"ת)
    עופר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 68.
    צהל ממין את הלוחמים ליחדות וזה לא החלטה פרטית
    אחד 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 3
    בריק שכח את העובדות והסתכל יוצר מדי זמן בדף המסרים של ביבי רגב ואמסלם. מי שממין את החיילים ליחידות זה הצבא. זו שטות להגיד שיש הפרדה בין הפריפריה למרכז. יש הפרדה בגין כעשורים וכן בזה יש בעיה רצינית מאוד כי המשך עשרות שנים הליכוד החרדים והמפלגות הדתיות לאומיות דאגו לשמורנאת קהל המצביעים שלהם בור דתי ושונא את הצד השני. ואז הם משובצים בהתאם, מה לעשות שאי אפשר להיות קצין ב 8200 אם למדת בישיבה בעיקר הסתה לאומנית?
    סגור
  • 67.
    פשוט לא נכון
    שי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 4
    כל הבנים של מי שאני מכיר הולכים ליחידות קרביות, טיס וכו'. אלו שהולכים למודיעין הם אלו שהמודיעיןמאיתר ולא מוכן לוותר עליהם.
    סגור
  • טיס
    עופר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוב הלוחמים הם חי"ר. טייס זה פריבילגיה ואנשים שלא נלחמים פנים מול פנים.
    סגור
  • 66.
    סיכום בריק
    שיבלוק 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין ערכים לחברה החילונית. העתיד הוא בחברה החרדית מי שיהפיך לחרדי ישרוד ומי שלא יכחד.
    סגור
  • 65.
    בריק צודק
    שי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    8 1
    הייתי ממנה אותו לרמטכ"ל היום. מאמין לכול מילה שלו. אלוף שכול כולו דאגה למדינה ולא כמו הרבה אלופים ורבי אלופים שכול מה שמעניין אותם זה התפקיד הבא
    סגור
  • 64.
    בריק
    שמעון 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אדון בריק בגרו ך מבישת את צעירותך אתה מבלבל את המוח רוב הטיסים רוב שיטצ 13 ורוב הסירות לא מגעים מהפרפריה האמת לגולני וגבעתי מגעים הרבה מהפרפריה
    סגור
  • הוא צודק בהחלט.מידיעה אישית (ל"ת)
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 63.
    כמה הוא צודק
    שפי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כמה מכסים את האמת.
    סגור
  • 62.
    כל הסרבנות התחילה מבוגי יעלון
    אזרח מודאג 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 4
    אבי אבות הטומאה של הסרבנות והפגיעה במוטיבציה לקרבי הינו בוגי יעלון בהתנהגותו המטופשת על סף החוקיות בה שפט את אליאור עזריה חייל קרבי מהפריפריה שבעת פעילוץ מבצעית טעה והפך אותו לסוג של רוצח
    סגור
  • אלאור עזריה צדק (ל"ת)
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 61.
    לחייב שרות צבאי ולאומי .שיוויון בנטל. מוסרי וכלכלי
    ממי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לחייב שרות צבאי ולאומי .שיוויון בנטל. מוסרי וכלכלי אין כאן ולא יהיו אוכלוסיות פריולגיות ווהחרדים כעת הם הם הפריולגים ואנו חוטבי העצים עבורם 75 שנה. די. נמאס !!!!!!!!
    סגור
  • 60.
    ...מה שמשתמע , אין עתיד ורוד לישראל.. (ל"ת)
    מיקי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 59.
    נביא זעם
    בוני 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 6
    פעם תגיד משהו טוב על צהל אתה נביא זעם מלא נבואות רוע על צהל והחיילים. דפוק ללא תקנה.
    סגור
  • 58.
    כמות החילונים שלא מתגייסים גבוהה יותר מהחרדים
    אחד שמבין 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 5
    רק משתדלים לא לפרסם את זה.
    סגור
  • למד ליספור.... (ל"ת)
    חי 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • יום אחד זה יקרה (ל"ת)
    חילוני 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 57.
    בריק באיטלקית השם שלך אמר בלוק ,כלומר לבנה , שב בשקט
    שלומו 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 7
    תנשום , תעשן חשיש , זה יעשה לך טוב,רמטכ״ל ,כבר לא תיהנה !!!!
    סגור
  • גסות רוח איננה מעידה על תבונה יתרה שלך (ל"ת)
    אבי 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • שלומו, השם שלך אומר שאתה אירני (ל"ת)
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • Copium (ל"ת)
    עופר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 56.
    בריק צודק חלקית
    אורי ביטון 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בריק צודק חלקית בניתוחו. האמת המרה היא שצבא היבשה - סדיר ומילואים, שאכן מרבית כח האדם שבו מיוצאי פריפריה נמצא ברמת כשירות מבצעית ירודה מאוד. הן ברמת הציוד והאמל"ח והן ברמת יכולת הלחימה. המזל הגדול של ישראל שאין אויב עם צבאות סדירים גדולים שמאיים עליה. גם בצבא מודעים לאמת המרה. מתי בוצע בהצלחה תמרון קרקעי משמעותי ? לכן בעימותים המוגבלים התקופתיים ובמב"מ שבאמצע מי שעושה את העבודה זה חיל האוויר הנתמך ביחידות מודיעין וסייבר. והם עושים עבודה טובה בהחלט - מעל חצי תקציב הבטחון אצלם ויש גם תרבות ארגונית ניהולית טובה וגם כח אדם איכותי ("האשכנזים הפריבילגיים הלבנים מהמרכז"). הצבא הירוק חלש ומנוון וטוב לפעולות שיטור וענישה בשטחים המשוחררים/מוחזקים/כבושים (כל אחד שיבחר לפי תפיסת עולמו).
    סגור
  • אתה צודק
    מאיר 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טייסים עושים את העבודה.יושבים במטוס יורים מ80 קמ.והרוסים שומרים עלהם.הם גם עושים עבודות של מסתערים פנים אל פנים הם אלה שני כנסים בשטחים ונלחמים המחבלים.עושים סיורים בגבול לבנון.חמוד שלי טייסים מאז מלחמת הכיפור לא יצא להם קרב אמיתי.כל המלצות בעזה מי אכל אותה?
    סגור
  • 55.
    אכן אם נדייק אלה מהקליקה עושים איזה יחידה שרוצים (ל"ת)
    צבא קומבינה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 54.
    צודק
    מוטי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הגיע הזמן שמישהו אוביקטיבי יגיד את האמת .
    סגור
  • 53.
    קשה לקרוא את האמת (ל"ת)
    פ.א 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 52.
    צודק ב 100% אלו עובדות ממש (ל"ת)
    חיים8 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 51.
    במילים אחרות יש אישור אשכנזי לזה שה"מזרחים" היו ונשארו
    איציק 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 2
    פראיירים של האשכנזיים
    סגור
  • 50.
    מה שכתבת
    סומסום 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מגובה בעובדות או במישבות שמתיישרות עם הדעות שלך?
    סגור
  • 49.
    עוד אידיוט שעושה הכללות הזויות.. (ל"ת)
    אני 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור
  • 48.
    קשקוש
    צפוני מהצפון 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 6
    סתם שופך שמן למדורה; מי בצנחנים? 15 אחוז מהפריפריה. מי ביח׳ העלית? 7אחוזים מהפריפריה. מי לטייס? 5 אחוזים מהפריפריה מי לצוללות? חצי אחוז מהפריפריה. מי בגולני? 70 אחוזים מהפריפריה. מי ביח׳ המובחרות? 22 אחוזים מהפריפריה. ( פרפרייה הכוונה לערי ויערות הפיתוח.
    סגור
  • קשקשן. אין לך שום מושג. אין לך נתונים.
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סביר להניח שבכלל לא שירתת.
    סגור
  • 75 אחוז
    עוםר משה 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    75 אחוז מהנופלים בקרבות הם מהפריפריה. האשכנזים הפריבילגים הולכים רק ליחידות שיסדרו להם ג'ובים באזרחות.
    סגור
  • 47.
    מענין לאן הבן שלך יתגייס
    אא 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 4
    מעניין לאן הבן שלך התגייס
    סגור
  • הבן שלו היה קרבי. מעניין לאיזו להקזה צבאית
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה התגייסת
    סגור
  • 46.
    בריק
    רועי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האלוף בריק, מדבר מדם לבו. היה אמון על קבוצה של מבקר צה"ל ועשה את העבודה בצורה מקצועית ורצינית ולא כמו שאר הביקורות שצהל לצערנו עושה על עצמו. לטאטא מתחת לשטיח ידוע לכל מי ששירת בצהל. אך הוא עשה זאת בצורה מקצועית ומקיפה וחבל שלא מקשיב לו.
    סגור
  • 45.
    גם אלוף יכול לדבר שטויות
    יצחק א 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 5
    ראו למעלה
    סגור
  • 44.
    עוד סכסכך שצורח זאבים זאבים. (ל"ת)
    ישראלי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 43.
    משתמשים במושגים נאורים
    שמאל=הרס 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    השמאל מהשתמש עד עכשיו ב כותרות ו מושגים מדהימים. דמוקרטיה . שיווין וכו . אבל ב פועל הוא בדיוק הפוך ו הרס הדמוקרטיה ו רצון העם.. גזענות.. שרלטנות .. צריך לאזן את כל הרשויות ב חומר אנושי אחר ב רוח העם
    סגור
  • 42.
    יצחק בריק
    מ.ג. 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האלוף (מיל) יצחק בריק. מתריע בשער שנים רבות וקולו, קול קורא במדבר. אף לא אחד מאלופי צה"ל, מגיב לקריאותיו. אף לא אחד מאנשי הביטחון ומעצבי מדיניות, מגיב לדבריו שהם בחזקת נאומי בלהות. מגובים בנתונים מתוך המאפליה.
    סגור
  • 41.
    ב5/6/1967
    שמ 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כשהחלה מלחמת ששת הימים,הורד מכבש מטוס אל על שהיה אמורל טוס לחו"ל,רופא,בנו של אחד מרופאי הילדים הידועים בארץ ישראל.הבן הרופא היה אמור להתייצב ביחידת המילואים שלו,אבל בפחדו הגדול ניסה לצאת מהארץ ממש ביום התחלת המלחמה.הארץ רעשה אז כי הוא היה חריג מאוד בין חיילי המילואים של אז.היום אנחנו כבר מכירים סרבנים בקב"א הכי גבוה בצה"ל - שכוללת קצינים ולוחמים " הטובים ל..." !האלוף בריק חושף מזה שנים ירידה בנכונות במוטיבציה וברצון להמשיך ולהיות חלק אורגני מהעם היהודי בארץ ישראל.כשרבין ז"ל כינה אותם " נפולת של נמושות "נעלבנו כולנו בשמם.כעת אנחנו מבינים שרבים מבינינו יימנו עליהם ומעטים מבינינו יגנו אותם.
    סגור
  • 40.
    איפה המספרים זאת כתבה או חוות דעת . אשמח מאוד על פי מה
    לב 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    איפה המספרים זאת כתבה או חוות דעת . אשמח מאוד על פי מה אתה מבסס את הכל פה.
    סגור
  • לאלוף במילואים יש ידע וקשרים (ל"ת)
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 39.
    פריפריה גאוגרפית
    אור 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בפריפריה יש גם קיבוצים ומושבים, יש יישובים בפריפריה שמצבם הכלכלי עולה על תושבים בתל אביב, אז מה המשמעות של הטענה ?
    סגור
  • הוא כתב "הפריפריה הכלכלית" בנוסף ל"גאוגרפית" (ל"ת)
    יותם 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 38.
    בסיירת מטכל,מגלן, שיטת-הרוב מהמרכז ופריפרית קבוצים.מושו (ל"ת)
    מעטפריפרה חברתית.חבל 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • קשקוש.אין לך מושג. (ל"ת)
    אריק 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • וכמה לוחמים זה? בקושי פלוגה...
    עידן 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה יחידות מיוחדות , כל מחזור גג 30 לוחמים. השמאל מזמן לא בקרבי.
    סגור
  • מטכל לא פקטור,רוב מי שמתקבל לשם
    גל 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מקורב,בן של,אח של ודוד של
    סגור
  • 37.
    חבל שלא מקשיבים לו
    יאיר 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 0
    חבל שראש הממשלה, שר הבטחון, הרמטכ"ל, חברי הכנסת, לא מקשיבים ברצינות לדברים שאומר האלוף בריק כבר כמה שנים.
    סגור
  • 36.
    מדויק ותמציתי
    איש מילואים לשעבר 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 1
    דרושים לנו אנשים כמוך בפוליטיקה ובהנהגת המדינה. תודה על מאמר דעה מדויק ותמציתי תודה המאמ
    סגור
  • 35.
    זכויות עם חובות
    David 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לשלול זכויות כזכות הצבעה (וזכויות אזרחיות אחרות) למי שאינו רוצה לשרת בצבא או בשרות לאומי כפי שהמדינה או הצבא דורשים ממנו.
    סגור
  • כולל ערבים (ל"ת)
    יון 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    מעמד האליטה
    אבי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    זה רק חלקיק קטן מייצירת מעמד האליטה השמאולנית שמתדלקת את הדיקטטורה של בגץ
    סגור
  • 33.
    יש כאלה שזקנתם מביישת את עברם.
    זחש 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 3
    נניח שזה נכון מה התרומה הפרקטית של המאמר לבטחון ישראל. בריק לא ציין למשל עם קום המדינה ושנים אחריה ,בני הקיבוצים היו המובילים במלחמת העצמאות ובשנים הראשונות כחילין לוחמים בכל החילות מהרבה מעבר לגודלם באוכלוסיה הכללית. אז אף אחד לא אמר מילה .
    סגור
  • 32.
    החרדים הם לא ציונים. ומצליחם דרך הקואליציה לסחוט את המד
    זחש 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ולכן חלק מהדור הצעיר לא מוכנים להיות חמורו של משיח. בן גוריון סידר פטור לכמה אלפי לומדי תורה פטור.והאלפים נהפו למאות אלפים. יש לשנות את מבנה הכנסת והבחירות כך שהחרדים יהיו מחוץ לפוליטיקה. להפריד דת ומדינה ,זה צו השעה.!!!!!
    סגור
  • 31.
    אני אסרב לצו המילואים הבא .
    חיים 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הקול שלי בבחירות שווה לתחת.
    סגור
  • 30.
    הוא צודק (ל"ת)
    חנה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 29.
    הצבא של היום יותר סדיר ויותר רב משימתי
    Mtlk 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצבא של היום לעומת העבר נשען בצורה נכונה יותר על הצבא הסדיר. הוא גם מבצע הרבה יותר משימות. מכיל הרבה יותר אמצעי לחימה כולל ציוד שדורש הרבה יותר ידע בתחזוקה. עם פעם צבא היה בעיקר לתפוס קו. שמירות מחסומים.כלי רכב צמא וטנקים. הצבא של היום מכיל הרבה כלי טייס מתקדמים/צוללות/אוניות מגוונות/ציוד לווייני/אמצעי צילום ובקרה מרחוק כולל יכולות עיבוד חדשות. זה כבר לא ש.ג ובוטקה. זה טילים.וטילים נגד טילים. נ.ט מדויק ועוד. עם פעם טחנו חיילי מילואים במספרים גדולים.היום.משתדלים פחות.לפחות עם אתה לא רופא/מגד
    סגור
  • שטויות
    שי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עושים נגד הכפרים בואדי ערה או בערים המעורבות או בביקעה או בנגב. גם שם תפעיל צוללות וטילים ואמצעי צילום ולוויינים וטנקים גאון
    סגור
  • 28.
    הכל נכון אבל !!!
    דניאל 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עובדות הליכוד בשילטון 40 שנה כמעט רצוף המזרחים מהפריפריה שבוחרים בליכוד שלא סופר אותם הליכוד בראשות ביבי קפיטליסט החזירי שהעמיק את הפערים נכון היום יותר מבעבר קשה עד בלתי אפשרי לנפץ את תקרת הזכוכית
    סגור
  • 27.
    לגייס חיילים ושוטרים מחו"ל
    גיל 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה פתרון מצויין . כמו לוחמי מרינס
    סגור
  • 26.
    הבעיה היא שבריק צודק
    יצחק המתימטיקאי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    12 1
    אני חי בתוך ישראל השניה ואני עובד בהייטק ואני נפגש מידי יום עם עמיתים לעבודה, שהם מישרטל הראשונה. מפליא כמה שבריק ה"זקן" מעודכן במציאות.
    סגור
  • 25.
    לא האמנתי שיגיעו לשפל הזה לא להפציץ באיראן (ל"ת)
    ג’ו נס 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 24.
    שכחת רק דבר אחד אלוף במילואים יצחק בריק
    אזרח 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    את הפתרון למצב. היית לוחם עז נפש אבל העולם כולו השתנה מאז מלחמת יום הכיפור תרצה הפך גלובלי. קל מאוד להגיד מה דפוק, ויש הרבה להביא פתרון זה קשה.
    סגור
  • 23.
    לפחות עכשיו הכל נחשף הימין אף פעם לא היה בשלטון (ל"ת)
    ג’ו נס 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • גם היום הם לא בשלטון. המשיחים הנבערים ההם בשלטון. (ל"ת)
    זחש 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 22.
    שרפו את המדינה
    ג’ו נס 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא האמנתי שיגיעו לשפל הזה
    סגור
  • 21.
    דו קיחוט יצחק בריק מבקש מוכנות למלחמות האתמו
    רדצל 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 3
    דין קיחוט יצחק בריק הנו לוחם דגול במלחמות האתמול וככזה גם חלקי דבריו הנכונים הופכים ללא רלוונטיים כבן אדם עצמו
    סגור
  • 20.
    כשיש דיקטטורה נלחמיםצלמען הדיקטטור ולא למען המדינה
    מילואימניק 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 12
    במידה והרפורמה או הפיכה תעבור, וישראל תעדרגר לדיקטטורה הכל יקרוס לאט או מהר כפי שקורה בכל דיקטטורה ,העילית תהגר למגינות ליברליות, יהיו פחות מהנדסים רופאים , הייטק בעקבותיהם האוניברסיטאות ידרדרו במקביל הכלכלה תידרדר וכך גם צהל. זה הטבע מי שיוכל ייהגר . ישארו חרדים , זובחי זבחים וחסרי הכישורים או ההשכלה.והכל יקרוס. ראה ארגנטינה במלחמת פולקלנד, רןסיה צול אוקראינה ועוד ועוד. כל אחד יחליט אם הוא רוצה הפיכה משטרית או לא. הכיוון ברור מאוד
    סגור
  • הפסקתם להתגייס לצבא חארות.
    ב. ב 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מבלבלים את המוח תדאגו קודם שילדי צפון תל אביב ישרתו גם בקרבי
    סגור
  • סע
    שי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז קח את הרגליים ועוף מכאן. אנחנו נסתדר בילעדך
    סגור
  • איך זה מסביר את ההשתמטות עד היום?
    רפול 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 3
    פשוט אתה ושכמותך מעניינת אותם המדינה כמו שג דאשתקד.אין דבר תצאו מן הארץ ואנחנו נבנה כאן חברת מופת בלעדיכם
    סגור
  • 19.
    צבא חלש= שלום עם אויבים
    עושה שלום במרומיו 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 5
    לא צריך צבא צריך מדינאים שיעשו שלום. חג שמח
    סגור
  • 18.
    אזרח מודג
    אורח 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האלוף במיל בריק מבקר את צה''ל בחריפות בשנים האחרונות וכל צמרת הבטחון דוחה את הביקורת,אולי הגיע הזמן למנות ועדת מומחים בלתי תלויה לבדיקה הביקורת ליכאורה מדובר על אסון קלוסלי ביום פקודה. אולי יקום המבוגר האחראי ותיקים ועדת מומחים לבדוק את התענות.
    סגור
  • גבלליה
    ששי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    למה השיול חושב לעזוב בגלל רפורמה וצדק יות לחלשים איפה בעולם יש מצב שהעשרים מפגנים נגד העניים אך ורק בישראל כי המירצע יצה מהסק האמת יתגלתה אלוף בריק אין לא שום סיבה להביעה מצב שרוב הלוחמים היום מהפרפריה והבנים של כותבי המלים שממלים את הכסים רוצים שהבבונים ימשחו לגרד להם בביצים זו המציות על תגידו אין גזענות יש צד שרוצה שישאר מצב של הדונים ומשרתים על תפחידו עם חרבנה אז עד הסוף מי שיש לא יותר להפסיד אלו שיושבים על המליונים הקטן מה יש לא להפסיד את מה שאין לא
    סגור
  • 17.
    לא מסכים עם הניתוח של בריק
    קצין חי"ר במילואים 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 2
    בריק היקר והמוערך מאוד, הקשבתי בהערצה לסיפור מלחמת יום הכיפורים שלך ואני מאוד מעריך את דעתך ושותף לדעתך על מוכנות הצבא. במקרה הזה אני חושב שאתה טועה. אחוזי הגיוס באליטות עדיין גבוהים והם עדיין מתגייסים למקומות משמעותיים בצבא. קרביים ולא קרביים. אני משרת במילואים כבר מעל 25 שנה ביחידה איכותית מאוד אבל לא מיוחדת. חתך האוכלוסיה שמגיעה אלינו ואיכותה לא משתנים. אני אפסיק להתנדב אם הרפורמה תעבור. במקרה כזה, בכאב רב ואני בעצמי לא מאמין שאני כותב את זה, אני מאמין שדם אעזוב את המדינה כי אני לא רוצה שילדי יגדלו בתיאוקרטיה חשוכה. אי אפשר להוציא את הצבא מהמחלוקת היות ומדובר גם בחקיקה שמטרתה לשלול מהצבא בערך 30% מהמתגייסים הפוטנציאליים. הוא חלק אינהרנטי מהמחלוקת. אבל בתנאים הקיימים היום אני בטוח שאם תפרוץ מלחמה אני וכל חבריי למילואים מיד נעלה על מטוסים ונשוב לכאן להילחם למען המולדת. אין לנו ארץ אחרת. נלחמתי למענה בלבנון ובעזה ואני נלחם למענה גם היום בהפגנות נגד ממשלת הזדון וההפיכה שהיא מנסה לבצע
    סגור
  • אני ביחידת מובחרת במילואים
    האליטות לא מתגייסות 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 8
    יש אצלינו רוב לאנשי פריפריה. מדובר בחטיבת החוד של צה"ל. חלקינו מתנגדים לרפורמה. חלקינו בעד הרפורמה וחושבים שהיא הכרחית וחשובה. אף איד לא מדמיין להשתמט. יש ערך עליון שנקרא רעות. אם אתה ביחידה לוחמת, אתה אמור להכיר את זה. השקרים שמטפטפים כאן תקופה ארוכה ערוצי התשקורת גרמו לאנשים פה לחשוב שבאמת הולכת להיות כאן "דיקטטורה" "תיאוקרטיה" ועוד שלל קישקושים. לך תראה מי המובילים של ה"מחאה" הזו, תסתכל על התמונות מראשיתה. תראה את כמות דגלי אש"ף שהיו בה. תראה את הדגלים של חד"ש והקומוניסטים. הם הצליחו. הם תקעו טריז בינינו והצליחו לפלג. יצאתם מדעתכם עם כל מה שעשיתם פה בחודשיים האחרונים. שרפתם את המדינה, אתם, לא הימין, לא תומכי הממשלה. אבל עכשיו, תומכי הרפורמה התעוררו, ועכשיו הם מתחילים לצאת לרחובות. לאן נגיע?
    סגור
  • דגלי אשף אין בהפגנות אבל יש את יריב לוין שהודה
    רה זומה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שאם החוק יעבור לא תהיה הפרדת רשויות
    סגור
  • 16.
    בגלל הכיבוש
    שמעון 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 8
    בגלל הכיבוש המדינה נתקעה מבחינה ביטחונית במציאות של ימי הקמתה. במקום לנצל את הישגי מלחמת ששת הימים להשכנת שלום אנחנו רק מעמיקים את הסכסוך. לרוב הציבור לא מתאים לסכן את עצמו אישית כדי להגן על המדינה במצב הזה. איזה הורה שמתנגד לכיבוש יסכים לשלוח את ילדיו להתרוצץ בסמטאות מחנות הפליטים ?
    סגור
  • 15.
    פשוט כתבה לא נכונה. מסובך להסביר אבל ממש לא נכון (ל"ת)
    אבי עופרי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 14.
    ראשית.מכה בפרצוף לשמאלניים..שרק הם עושים צבא
    אורה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הלוחמים בפועל... הינם ..הציבור עצמו... נבואות הזעם שלברעק..מושמעות ממנו זמן רב ואין איש עונה .והצבא שותק...גלנט לטיפולך המיידי!
    סגור
  • 13.
    צודק, מצד שני את המלחמה הבעה נרגיש על העורף.
    הנחש והאש 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האזרחים ירגישו שהם בחזית .
    סגור
  • 12.
    כיפה אדומה (ל"ת)
    השליח 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    הלכה המדינה
    משה משה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מה הפלא שיש ציפיה שאחוז גבוהה יותר לא יתגייס, ולא יחתור לקרבי ולא יחתום קבע ולא יחזור לשרת בחירום, מה הפלא אם גנבים בלילה גונבים לנו את המדינה ? מחוקקים חוקים למען התחרדות משחררים 12% לא להתגייס. בקיצור, ממתינים עלינו מהמקפצה !! וקוראים לטייסים שלנו ללכת לעזעזאל ! מה עובר על המולדת האהובה ? בידי רשעים נתנוהה. כאילו שקמו עלינו העמלקים שוב ומזנבים בעם. הוי ארצי מוחדתי, אנה אפן ? למי אלין ?
    סגור
  • לטייסים לא היתה שום זכות לעשות מה שעשו
    שרון 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ומשעשו, שלא ילינו שכועסים עליהם ושיש תגובת נגד. דרך אגב, מדברים על ה"טייסים", כאילו זה גורף... מדובר במיעוט. זאת ועוד, אלו שאחראים לחוצפה הזו של הכנסת הפוליטיקה לצבא, לא כושים טובה לאף אחד... הם חתמו מראש על תנאי השירות. המדינה ( כלומר אנחנו ) השקיעה בהם מליונים. עשו תואר על חשבון הצבא. רכשו מקצוע נחשק עם שכר עצום בצידו. קיבלו יוקרה שאין שני לה. המדינה השקיעה מליארדים!!! תוך הזנחה של תחומים אחרים בכדי לצייד אותם בכלים הטובים ביותר! באיזו זכות הם עשו את מה שעשו? מי שמם???
    סגור
  • 10.
    נזק
    אבי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אלוף בדימוס בריק מגיע לך את כל הכבוד על תרומתך לצהל בכל שנות שירותך ובמיוחד במלחמת יום כיפור אתם הצלתם את המדינה, אך לצערי היום אתה גורם לנזק עצום לצהל ולמדינה תחפש גם את החיובי לא רק את השלילי די הגזמת
    סגור
  • 9.
    דלי דחוף חייב להקיא.
    אילן דהן 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מר בריק היקר. ביום חג זה אעשה את זה קצר.כאח שכול מרגיש כבר מוצף מכל כיוון.בכל הזדמנות שפוגש בכתבה שאתה שאתה מככב כל מה שמקבלים ממך זו רק מסכת הפחדות.כמה עוד שניה הכל פה קורס.כשאתה מתהדר ב...אמרתי לכם ותראו.בקריאה מהירה על התקופה בה שירתת נאמנה את מדינת ישראל המצב היה גרוע יותר וקצה היריעה מלתת דוגמאות.למה אז א דיברת.כנראה שהפנסיה משעממת באמת וחשוב לתפוס כותרות ולראות את שמך מתנוסס. שחרר אותנו טרחן.
    סגור
  • טרחן אתה בעצמך
    ענת 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם היית מכיר את בריק לא היית רושם זאת אישיות עם לב ענק שעבר בית בית בתור נער אחרי מלחמת יום כיפוררק בכדי לספר להורים השכולים על הבנים שלהם עבר משפחה משפחה איש שאין עוד כמוהו תשכול מילים
    סגור
  • 8.
    יש גם המון שבאים לבסיס עם אופנים חשמליות... (ל"ת)
    ליטל 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    צבא העם מתפרק
    משה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    13 2
    האלוף בריק צודק ב100אחוז. הדברים ידועים והצבא מסתיר כדי לא לפגוע בעשירון העליון. הם מתגייסים רק אפה שהצבא יכל לשרת אותם ולקדם אותם .הם א אידאליסטים .הם מחפשים היכן הצבא יכל לשרת אותם ולא לשרת את הצבא. הצבא חייב לטפל בבעייה
    סגור
  • 6.
    תגובה
    ילוחם במילואים 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 8
    גיבוב של שטויות שלא מגובה במספרים ...
    סגור
  • 5.
    האמירה שצהל הוא צבא העם הפך לאגדה אורבנית
    רס"ן מיל' 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    12 1
    צהל מזמן אינו צבא העם כאשר כ 50% מהעם אינו משרת. לחרדים יש פטור גורף, ומשלבי"ם משתחררים בהמונהם מאלף ואחת סיבות ותרוצים. שיא החוצפה זאת הדרישה שלימודי תורה יושוו לשירות בצבא! המצב הנוכחי לא יוכל להמשך לאורך זמן, כי המשרתים יתפסו את עצמם כפראיירים של המדינה. יש לעשות אחת מהשתיים. לחזור ולגייס את כל חלקי העם, כולל חרדים כולל משתמטים. לחילופין, להפוך את צהל לצבא מקצועי על כל המשתמע מכך, אבל להמשיך ולגייס את רוב האוכלוסיה לשירות קצר של מספר חודשים, בתור משמר לאומי לעת הצורך.
    סגור
  • 4.
    עוד מתוסכל של השתחרר מתסביך הנידוי (ל"ת)
    ראובן 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • 3.
    לא מסכים..
    לוחם 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    10 6
    אני פריפריאלי ולחמתי בקרבי ורוצה לומד שזה לא נכון... מה שכן זה שבפריפריה יש קצב ילודה גדול יותר מאשר במרכז מה שגורם לכך שיש הרבה חבר'ה בגיל גיוס מהפריפריה מאשר מהמרכז, בנוסף רציתי לומר שהיו איתי המון חברה בצוות שהיו מרכזניקים עם חיים מאוד מאוד נוחים, חברה מאוד מבוססים כלכלית וכולנו לחמו ביחד ואכלו בוץ ביחד כאילו אין שום הבדל. דבר אחרון... כל הערסים בפריפריה לא הולכים לקרבי והם שואלים את עצמם בדיוק את אותה השאלה.."מה אני יכול לקחת מהצבא" ולא מה אפשר לתת, רק מהכיתה שלי בבית ספר יש 5 ערסים שלא התגייסו אפילו לצבא, ככה שכל המאמר הזה הוא פשוט שטות,לדעתי.
    סגור
  • ילודה שמעידה על אפליה?
    אי 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    4 3
    הכוונה ש 5 אחים מהדרום נפלו על קרבי ו2 אחים מהמרכז נפלו על 8200? זה לא נראה מוזר שמתוך ה5 לא יצא ,8200? עזוב את הרחם שלנו בחוץ. כבר פורסם שיש ביס מהמרכז שמיועדים מראש ל8200.
    סגור
  • 2.
    אז מה אתה מציע? (ל"ת)
    סתם אחד 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אבל המפגינים אומרים שרק שמאל עושה צבא
    אבל אבל אבל 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    6 4
    אני כנראה לא זוכר טוב את השירות שלי כמוהנדס הם אומרים שהייתי שקמיסט במקסימום בטח אני טועה
    סגור
  • רוב היחידות המיוחדות אנשי מרכז ושמאל.למרות השמאל במיעוט (ל"ת)
    לה פמיליה ג'ובניקים 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • הרבה מהיחידות המיוחדות הם מתנחלים (ל"ת)
    ישי 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור