נדל"ן ותשתיות

הנדל"ן בישראל חוזר לפרוח? זו העיר שכולם רוצים לגור בה

סך הדירות שנמכרו עמד על 8,139, גידול של 19% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש הקודם. באזורי ב"ש וחיפה, נרשמה גם הריכוזיות הגבוהה ביותר במכירות הקבלנים,  הדומינטטיות של רוכשי דירה ראשונה ברכישת דירות "על הנייר" בולטת במיוחד באזור ב"ש
מערכת ice | 
נדלן בארץ (צילום פלאש 90)
על פי סקירת אגף הכלכלנית הראשית לענף הנדל"ן, בחודש מרץ 2024 נמשכה ההתאוששות במספר העסקאות לאחר השפל בעסקאות בחודשיים הראשונים למלחמת "חרבות ברזל". סך הדירות שנמכרו עמד על 8,139, גידול של 19% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש הקודם.
בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש מרץ על ,7,337 גידול של 22% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי מרץ מאז תחילת שנות האלפיים נמצא כי מרץ השנה נמצא בחלק התחתון של דרוג זה, זאת על רקע רמה נמוכה של עסקאות יד שניה.
 
מנגד, מכירות הקבלנים בשוק החופשי ובכלל נמצאות בין חמשת חודשי מרץ הגבוהים ביותר בהשוואה זו. מכירות הקבלנים בחודש מרץ הסתכמו ב-3,792 דירות , גידול חד של 34% בהשוואה למרץ אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם זוהי עליה של .4% בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,990 דירות, גידול חד של 46% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 11% בהשוואה לחודש הקודם.
בניתוח הריכוזיות במכירות הקבלנים בשוק החופשי נמצא כי בשני האזורים הבולטים במכירות הקבלנים בחודש מרץ, אזורי ב"ש וחיפה, נרשמה גם הריכוזיות הגבוהה ביותר במכירות הקבלנים, כאשר עשר החברות הגדולות בכל אחד מאזורים אלו ריכזו כמחצית מכלל מכירות הקבלנים באזור. בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה נמצא כי שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" בחודש מרץ עמד על ,62.5% גידול של חמש נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם, זאת לאחר ירידה כמעט רצופה מאז אוגוסט אשתקד .עם זאת עדיין מדובר בשיעור הנמוך ב-8% בהשוואה למרץ אשתקד.
בפילוח המכירות "על הנייר" של הקבלנים בשוק החופשי לפי סגמנטים של הרוכשים נמצא כי רוכשי דירה ראשונה הינם הדומיננטים ביותר ברכישות אלו, כאשר משקלם בסך הדירות שנמכרו "על הנייר" בחודש מרץ עמד על 41%. משפרי הדיור היוו מעט מעל שליש מרוכשים אלו ואילו המשקיעים היוו כרבע מהרוכשים "על הנייר". הדומינטטיות של רוכשי דירה ראשונה ברכישת דירות "על הנייר" בולטת במיוחד באזור ב"ש. שיעור גבוה יחסית מבין רוכשים אלו הינם רווקים שכלל אינם מתגוררים במחוז הדרום.
 תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עמד בחודש מרץ על 9.1 מיליארד שקל, גבוה ריאלית ב-45% בהשוואה למרץ אשתקד. מנגד, תזרים המזומנים בפועל הוסיף לרדת, זאת בעיקר על רקע מבצעי המימון של הקבלנים המאפשרים תנאי תשלום נוחים, לפיהם חלק הארי של התשלום מתבצע במסירה. מכירות יד שניה בחודש מרץ הסתכמו ב-4,347 דירות, גידול של 9% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם.
רכישות המשקיעים בחודש מרץ הסתכמו ב-1,286 דירות, גידול של 22% לעומת מרץ אשתקד וגידול של 12% בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת, במונחים כמותיים מדובר בתוספת רכישות של כמאתיים דירות בלבד ברמה הארצית. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על ,15.8% גידול מתון של 0.4 נקודת אחוז בהשוואה למרץ אשתקד. רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש מרץ ב-109 דירות, ירידה של 17% בהשוואה למרץ אשתקד וגידול של 13% בהשוואה לחודש הקודם . במקביל, מכרו תושבי החוץ 43 דירות בחודש מרץ, כך שנטו סך רכישות סגמנט זה בחודש מרץ עמד על 66 דירות בלבד.
מכירות המשקיעים בחודש מרץ הסתכמו ב-1,351 דירות, ירידה של 3% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בקצב איטי. רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש מרץ ב4,709- דירות, גידול חד של 29% בהשוואה למרץ אשת קד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות אלו ב-3,907 דירות, גידול של 36% לעומת מרץ אשתקד. רכישות משפרי הדיור בחודש מרץ הסתכמו ב-2,144 דירות, גידול מתון של 1% בהשוואה למרץ אשתקד. שיעור "מצמצמי" הדיור בקרב סגמנט זה הוסיף לרדת לשיעור של ,20.9% לאחר גידול שנרשם בשיעור זה לאחר תחילת רצף העלאות הריבית ע"י בנק ישראל ועד לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה