נדל"ן ותשתיות

למעלה מ-2,000 חברות נדל"ן נקלעו למצוקה כלכלית; ההיתרים להתחדשות עירונית בנסיגה

בכנס של דן אנד ברדסטריט נחשפו נתונים המעידים על עלייה של 100% בהיקף החברות בתחום הבנייה, התשתיות והיזמות שנקלעו לכשל פיננסי. עוד עלה כי כ-30-40% מחברות בתחום ההתחדשות העירונית נמצאות בסיכון. ירון זליכה: "צריך לחזור למדיניות של 2003"
שרון טל |  1
צילום מאיר וקנין פלאש 90
בכירי ענף הבנייה והנדל"ן התכנסו היום (שני) בפורום השנתי של דן אנד ברדסטריט ודנו בהשפעות הקורונה על הענף: עליית מחירי הדיור, המחסור בקרקעות ובנושאים נוספים. נתונים שהביאה דן אנד ברדסטריט מעידים כי חלה נסיגה חדה בהיקף התחלות הבנייה, שצפויה להגיע ב-2020 ל-45,500 בלבד, לעומת כ-53 אלף ב-2019, וכעשרת אלפים פחות התחלות בנייה לעומת 5 השנים האחרונות.
אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט חשפה כי בשנת 2020, תחת השפעת משבר הקורונה על פעילות הענף, למעלה מ-2,000 חברות בתחום הבנייה, תשתיות ויזמות נקלעו לכשל פיננסי - עלייה של כ- 100% בהשוואה לשנה שעברה.
"שנת 2020 אופיינה בירידה משמעותית בפעילות בקרב מוסדות התכנון, בפרט במהלך הסגר הראשון", אמרה שגב. "ברמה השנתית, מדובר בירידה באישור תוכניות חדשות במתן היתרי בנייה לפרויקטים חדשים. כמו כן, חלה התארכות במשך הפרויקטים אשר גרמה לעיכובים של כ- 4 חודשים בממוצע, ירידה בנגישות למקורות מימון ועליה בכמות הצ'קים החוזרים בענף. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, בשנת 2020 חלה עליה בכמות הצ'קים שלא כובדו מסיבת אין כיסוי מספיק בשיעור של כ- 15% בהשוואה לשנת 2019".
"לצד אי-וודאות פוליטית (קיומן של בחירות בפתח), וכתוצאה היעדר מדיניות ברורה לאופן ניהול הענף, וזאת בצל משבר הקורונה. במידה ומגמות אלה תימשכנה עמוק לתוך שנת 2021, כמות הכשלים הגבוהה שאפיינה את הענף בשנת 2020 עלולה להימשך בשנת 2021", סיכמה שגב.
בצל אי הוודאות לחלופה לתמ"א 38: נסיגה לאחור בהתחדשות עירונית
מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי ב-2020 הוגשו כ-550-600 בקשות להיתרי בנייה לתמ"א 38, אך ניתנו כ-50 היתרים פחות לפרויקטי תמ"א 38, מה שמונע מיגון של אלפי מבנים בישראל מפני רעידות אדמה וירי רקטות, לצד עיכוב הרחבת ההיצע הדירות הזמין למגורים באיזורי הביקוש. עוד עולה כי בזמן שכ-30,000 יח"ד של התחדשות עירונית בבנייה בשלבי ביצוע שונים, כ-30-40% מהחברות הפעילות בתחום נמצאות בסיכון. עוד עלה כי כ-350 חברות פעילות בתחום צפויות להגיע לכשל פיננסי ו-250 חברות נוספות נמצאות ברמת סיכון גבוהה.

"דירה היא מוצר בסיסי ולא מותרות"
מצבו העגום של ענף הנדל"ן בצל משבר הקורונה הוביל להתבטאויות קשות על התנהלות הממשלה. ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר חברה לבניה, אמר בדיון כי "יש בעיה בתחום ההיצע, בין אם לרכישה ובין אם להשכרה, והתוצאה היא לחץ ועליית מחירים. עד שלא יטופל צד ההיצע באיזורי הביקוש אז הלחץ יביא לעליית מחירים". עוד אמר פרידמן: "בשנה האחרונה ראינו תנודתיות במכירות, בתחילת הקורונה לא הגיעו אנשים למשרדי המכירות ולא היו עסקאות. לאחר הסגר הייתה חזרה מסיבית למשרדי המכירות וכנ"ל אחרי הסגר השני".
לדבריו הוסיף מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, מיכה קליין: "פגשנו בהתחלה עצירה מוחלטת של המכירות ולאחר מכן פגשנו עליה הדרגתית בכמות מכירות הדירות. אנו פוגשים כיום בכל מקום, התעוררות עצומה הלכה למעשה. הריבית, החזרת המשקיעים. בקורונה אנשים נמצאים יותר בבית ורוצים לשדרג את סביבת המגורים והעבודה. אבל בסופו של דבר הסיבה המרכזית לעליית המחירים הינה מצוקת הקרקעות, החמורה שקיימת. והמצב לא יילך וישתפר רק יחמיר ובעקבות כך נמשיך לראות עליית מחירים".
אלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז: "ברגע שבונים פחות המחירים עולים, ואף אחד מהפוליטיקאים לא יצליח לפתור את הבעיה הזו. הכיוון רק למעלה... דירה בעצם מוצר בסיסי ולא מותרות, זה ש30% חיים בשכירות עדיין לא אומר שאין להם רצון לרכוש דירה.  לעיתים יש ירידות מחירים נקודתיות בכלל שקבלנים נתקעו עם דירה.. אבל אנחנו בגדול רק במגמת עליה".
החשב הכללי לשעבר ירון זליכה: "המדיניות החזירית הקפיטליסטית של היום, יצרה דור אבוד, ובעתיד דור של עניים. מחירי הדיור בישראל עלו וכיום זקוקים ל-150 משכורות לרכישת דירה עקב ירידה בקצב הצמיחה במשק. בקצב הזה הדור של הילדים של היום יצטרכו לשלם משכנתא עד גיל 60 והם לא יצליחו לחסוך לילדים שלהם.

ירון זליכה : "לחזור למדיניות של 2003". צילום: יח"צ 
אם אנחנו רוצים לשנות את המצב האבסורדי ולהגיע למצב של 40 משכורות, ולא מצב של עבדות מודרנית עם 150 משכורות צריך לחזור למדיניות של 2003, הפחתות מיסים מסיביות, לבטל חוק עידוד השקעות הון. חייבים להעביר את כל הפרוייקטים חזרה לסקטור הפרטי מחוץ לחברות הממשלתיות ולהעיף את הפוליטיקאים ואת הרגל הגסה שלהם מהפרוייקטים הללו, וזה גם יעזור למחירי הדיור. נפסיק לממן את החריגות המטורפות במיסים פסיכיים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כמה שקרים בכתבה אחת
    חחחח 12/2020/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הקבלנים מודאגים מעליית מחירים - חחחחח. הם מודאגים מירידה שכבר קוראת. יש בעיית היצע - חחחח, יש 200 אלף דירות ריקות בישראל ע"פ הלמס ובכל שנה נבנות 10 אלפים דירות מעבר למה שצריך. הביקוש קובע מחיר - זה נכון אבל מה שקובע את הביקוש זה היכולת הכלכלית של מעמד הביניים והוא נפגע בצורה אנושה. לכן אין עליות מחירים - יש ירידות גדולות, אין בעיית הציע - יש עודף משוגע. אין התנפלות על משרדי מכירות - רוב המשכנתאות של החודשים האחרונים אלו מחזורים או משכנתא הפוכה כדי להחזיר הלוואות של הילדים. המחירים בדרך להתרסקות של 30%, לא בגלל הקורונה אלא בגלל שהם כפולים מכל מקום אחר בעולם. בהצלחה לרוכשים
    סגור