נדל"ן ותשתיות

השינוי בשוק המשכנתאות צפוי לתדלק את הביקושים ולהזניק את מחירי הדיור

בנק ישראל החליט לבטל את ההגבלה על ריבית הפריים ולהגדיל את האפשרות ליטול אותה עד שני שלישים מהמשכנתא. המהלך צפוי להגדיל את היקף הישראלים שיבקשו לרכוש דירות וכתוצאה מכך גם את המחירים. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר: "במשך שנים, הבנקים גרפו מיליארדים על חשבון הציבור"
שרון טל | 
דירות (צילום גילי יערי פלאש 90)
בנק ישראל הטיל אמש (שני) פצצה בשוק המשכנתאות, כשהחליט לבטל את ההגבלה הקיימת על ריבית הפריים (1.60% בימים אלו), ובמקום שתרכיב רק שליש מהמשכנתא, כעת תוכל להרכיב שני שלישים ממנה. המשמעות עבור הלווים אדירה, מדובר בחיסכון של עד כמה מאות שקלים בחודש, ועבור הלוואות לטווח ארוך, חיסכון של עשרות אלפים ואפילו יותר מ-100 אלף שקלים על הלוואות גדולות מעל מיליון שקל.
ועדיין, צריך לזכור שריבית הפריים נתונה לכוחות השוק. אף שבמשבר הקורונה ירדה מ-1.75% ל-1.60%, לא ניתן לחזות במדויק את השינויים בטווח הרחוק של עשרות שנים, מה שגם מעלה במידה מסוימת את הסיכון של הלווים.
למהלך של בנק ישראל יש מחד תמורות חיוביות כלפי הלווים בדמות הוזלת עלות המשכנתא הכוללת והגדלת האפשרות לנטילת משכנתא לדיור, (בהנחה והבנקים לא יעלו ריביות או ירוויחו בדרך אחרת מהשינוי). מאידך, המהלך ימשוך ישראלים רבים שיכולתם הפיננסית לעמוד במשכנתא הייתה גבולית, ועם ההוזלה יוכלו גם הם להתקדם לחלום הדירה. התוצאה המסתמנת – זינוק בביקושים לדירות ועליית מחירים.
אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, מסביר בראיון ל-ice על משמעויות המהלך של בנק ישראל על שוק הנדל"ן: "אנחנו נמצאים בימים אלו בסביבת ריבית נמוכה מאוד ולנוכח ההתכווצות הכלכלית בעולם כתוצאה ממשבר הקורונה, סביר להניח שהמדיניות המוניטרית המרחיבה הזו תימשך. כלומר לא צפויה עליית ריביות בשנים הקרובות כי הבנקים המרכזיים ירצו לעודד השקעות בשווקים שלמעשה הם היום בסוג של מיתון. זה אומר שישראלים יכולות לקבל הלוואות בסכומים נמוכים יותר, דבר שיכול להשפיע על רכישת דירה".
מה קורה כיום בשוק?
"יש מחסור מובנה בשוק הדירות, שבחודשים האחרונים רק תפח. מולו לכאורה, ביקוש 'מדוכא' לדירות שכרגע אנשים מדכאים כי לא יודעים מה יהיה בעתיד. כל הדבר הזה יתפרץ במחצית השנייה של 2021".
במספרים, מה צפוי לשוק הדיור בשל החלטת בנק ישראל?
"בטווח הקצר, השוק ימשיך לדשדש מסגר לסגר ולכן גם הביקוש יהיה נמוך בהתחלה, אך כשהמשק יתחיל לחזור לשגרה ויצא מהסגרים, אז בהחלט נהיה במקום אחר. להערכתי נראה עלייה של 10% בביקושים. עד 2022 צפויה להיות עלייה של כ-5% במחירי הדיור, והמהלך של בנק ישראל יגרום לעלייה של 1-2% נוספים. בסך הכל עלייה של עד 7%".
מה לגבי תחום הדירות להשקעה?
"חשוב לזכור שאנחנו עדיין במיתון, לא כולם יחזרו לשוק, אז רכישות של כמה משקיעי נדל"ן לא יגרמו לעלייה הדרמטית. אלא אם יחליטו על הגדלת המינוף שזה כבר גיים צ'יינגר". מה המשמעות? "כיום, משקיעי הנדל"ן אמנם נהנים מהורדת ריבית מס הרכישה מ-8% ל-6%, אך הם עדיין נדרשים ל-50% מההון העצמי על מנת לרכוש דירה להשקעה. הגדלת המינוף, כלומר ביטול הדרישה ל-50% מימון והגדלתו עד 75%, זה לשפוך שמן למדורה ולהדליק אש למשקיעים. מדובר באפשרות קיימת שאם תצא לפועל, אז מחירי הדיור יעלו עד 10%".
אוהד דנוס
אוהד דנוס. צילום: שחר שירזי 
"הבנקים גרפו מיליארדים על חשבון הציבור"
ההחלטה של בנק ישראל מבטלת את זו של הנגיד הקודם סטנלי פישר, עליו דנוס לא חוסך בביקורת: "פישר הוא זה שהטיל את מגבלת השליש על הפריים וגרם לנזק בשם היציבות הכלכלית של הלווים, אבל בעצם דאג ליציבות הכלכלית של הבנקים ולרווחי ענק שהם גבו בשנים האלה. בפועל הריבית לא זזה, דבר שהיה ידוע שיקרה, אך לציבור זה עלה מיליארדרים. מה קורה שם בבנק ישראל? כל כך עסוקים שלא יכלו לחשוב על זה שגורמים סתם לאנשים לשלם כספים שלא לצורך? שנים אחרי, סוף סוף חושבים לא רק על יציבות הבנקים אלא גם על הציבור הישראלי והמיליארדים ששילם בשנים האחרונות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה