נדל"ן ותשתיות

בגלל הקורונה: הביקוש לדירות 5 חדרים עלה, אך הקבלנים בנו יותר דירות קטנות

ניתוח של נתוני הלמ"ס מראה כי חל גידול בבניית דירות 4 חדרים שעומדות על 44% מכלל התחלות הבניה, לעומת 35% בשנה הקודמת. כמה מכלל השוק מהוות דירות 3 ו-6 חדרים? התשובה מפתיעה
כפיר אדר |  1
דירות בתל אביב (צילום pixabay)
על אף שבעקבות הקורונה הציבור רוצה כיום דירות גדולות יותר - עיקר הדירות שנבנו בשנה האחרונה הן דירות בנות 4 חדרים. בשנת 2020 חל גידול בבניית דירות 4 חדרים, עם בניית 22,642 דירות המהוות 44% מסך התחלות הבניה,  זאת לעומת 18,861 דירות המהוות 35% מסך התחלות הבניה בשנה הקודמת, כך עולה מניתוח נתוני הלמ"ס שבוצע על ידי חברת אלדר שיווק. 
לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק: "הסיבות העיקריות הן שתהליכי הרישוי והתכנון בישראל מאוד ארוכים ומסורבלים. ב-10-5 שנים האחרונות עד לקורונה היתה מגמה של מחסור בדירות קטנות של 1-3 חדרים שנבעה בעיקר ממדיניות של ראשי הערים. עד שהתחילו להגיב למחסור ולתכנן ולבנות דירות קטנות באה הקורונה ויצרה ביקושים גם לדירות גדולות. שוק המגורים לא מגיב מהיום להיום ולכן אם המגמה הזאת תימשך נתחיל לראות רק בעוד שנתיים שלוש את הביטוי של זה בהתחלות הבניה בפועל".
כיום ניתן למצוא לא מעט פרויקטים שתמהיל הדירות בהם אינו כולל דירות 4 חדרים, ומציעים דירות קטנות בנות 3 חדרים ודירות גדולות בנות 5 חדרים לצד דירות מיוחדות. זה קורה בעיקר באזורים שבהם נמכרות דירות יקרות יותר בפרויקטים המיועדים לשוק החופשי.
לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ הבונה ומשווקת פרויקט עם למעלה מ-450 יח"ד במע"ר דרום באשדוד "באשדוד דירות 4 חדרים יקרות מדי לזוגות צעירים, ועיקר הקונים בעיר הם משקיעים לצד משפרי דיור מהארץ ומחו"ל, שמעדיפים לקנות דירות יותר גדולות. בשיווק המגדל הראשון בפרויקט ראינו זאת, ולכן כשניגשנו לתכנן את המגדלים הבאים החלטנו לוותר לחלוטין על דירות 4 חדרים, כך שהתמהיל יתאים בדיוק לקהל הרוכשים".
אורי פליישמן סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת לוינשטין: "לאחר שנה מאתגרת שעברה על כולנו, במהלכה נדרשנו לשהות שהיה ממושכת בבית, רוכשי הדירות הבינו שאי אפשר לותר על דירה עם חללים גדולים ויותר חדרים. אם פעם דירות 3, 4 חדרים היו נחטפות ראשונות והדירות הגדולות היו נמכרות בעיקר לקראת סוף השיווק, אנחנו רואים איך המגמה הזאת משתנה וכיום הרוכשים לא מחכים לראות את התקדמות הבניה בפרויקט כדי לרכוש את דירות גדולות, אלא מתעניינים ורוכשים את הדירות הללו בתחילת השיווק.  בפרויקט שלנו  'לוינשטין בנחלה' בראשון לציון הכולל 135 דירות, אנחנו אף ביצענו שינוים בתכנון כך שהדירות יהיו מרווחות מאד ויאפשרו למשל לתכנן בעצמם את מס' החדרי וגודל החללים. מי שישכיל לרכוש כיום דירות גדולות בפרויקטים  להערכתי יוכל לחסוך לעצמו את עליות המחירים, שצפויות בשנה שנתיים הקרובות".
לדברי סופי סרוגו יוכלמן, מנכ"לית משותפת בחברת סרוגו הבונה ומשווקת יחד עם חברת צמח המרמן פרויקט של 180 דירות על הפארק הלאומי ברמת גן "היום רוכשים מחפשים דירות מרווחות יותר. הקורונה גרמה לשינוי בתפיסה של האנשים את מרחב המחייה שלהם, והיום הם מבקשים דירות עם חללים גדולים וכן חלל לטובת פינת עבודה. אנחנו מציעים שני סוגים של דירות 5 חדרים מרווחות במיוחד המתאימות למשפחות, עם אפשרות להסב בהמשך לדירת 4 חדרים ענקית. הפרויקט מתאים למשפרי דיור גם בזכות הקרבה המיידית לפארק המציע איכות חיים לאוהבי ספורט וטבע ולמשפחות עם ילדים". 
סך הכל בשנת 2020 נבנו 603 דירות של חדר אחד ו-2,805 דירות 2 חדרים המהוות 5.5% מסך התחלות הבניה, 5,939 דירות 3 חדרים המהוות 11.5% מסך התחלות הבניה, 22,642 דירות 4 חדרים המהוות 44% מסך התחלות הבניה, 11,313 דירות 5 חדרים המהוות 22% מסך התחלות הבניה, ו-8,298 דירות 6 חדרים המהוות 16% מסך התחלות הבניה.
בלה ברדה ברקת, עו"ד מומחית להשקעות נדל"ן ועירוניות: "אם יש לקח אחד שחייבים לקחת איתנו מתקופת הקורונה זה את הצורך בתכנון לטווח ארוך - הצורך בתכנון לכמה עשורים קדימה. ניצנים ראשונים לכך ניתן לראות עם מיזמים למיקרו ליבינג (יחידות דיור קטנות הכוללים שטחים משותפים כמו חדרי לימוד, פנאי וכו׳) כמו המכרז שיצא במצפה רמון ליחידות קטנות 74 יחידות סטודיו או יחידות זעירות שיראו לזוגות צעירים או למבוגרים ללא ילדים, שרמת החיים יכולה להישאר טובה באמצעות פתרון כלכלי שמתאים יותר עבורם, בדמות דירה קטנה שתעניק להם את כל מה שהם צריכים ויתרה מכך".
עוד מוסיפה ברדה ברקת: "מחירי הדירות ימשיכו לזנק גם אם בתחילתו של משבר הקורונה אי שם לפני שנה נראה כי היה קיפאון – הוא היה רק רגעי. ההאטה בהתחלות הבנייה מהווה מרכיב מרכזי בעלייה זו, אין צל של ספק כי הביקוש גדול מההיצע. במבט אל הטווח הארוך נראה כי עודף הביקוש ימשיך להקפיץ את המחירים בצורה משמעותית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    היחידים שיכולים לקנות דירות הם משפרי הדיור...
    חחחח 04/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן הם מחפשים דירות גדולות אך בינתיים לא מצליחים למכור את הדירות שלהם במחיר שהם חושבים שניתן למכור (לא ניתן באמת). הולך להיות מעניין מאוד
    סגור