נדל"ן ותשתיות

מחירי המשרדים בישראל עלו, אבל באילו ערים הייתה בכל זאת ירידה?

שוק המשרדים מתבהר: החששות לירידה בשוק המשרדים בעקבות מגיפת הקורונה נבעו בעיקרם מצמצום עובדים, ועבודה מרחוק. נתונים חדשים מראים הקורונה לא מאיימת על שוק המשרדים הישראלי
אריאל נוי |  1
משרדים (צילום מרים אלסטר, פלאש 90)
סקר שוק של חברת "CBRE ישראל" בנושא ענף המשרדים המסחר ברבעון 2 בשנת 2021 קובע: מחירי השכירות למשרדים בתל אביב עלו ברבעון זה ב-4% והגיעו ל-101 שקל למ"ר ממוצע וזאת לאחר שבשנת 2020 במשבר הקורונה ירדו דמי השכירות למשרדים בת"א בכ-11%.
ג'קי מוקמל יו"ר CBRE" ישראל": "ענף המשרדים באזור ת"א מבדל עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת עובדים מעבודה מהבית למקומות עבודה. יחד עם זאת יש ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים". 
על פי המחקר תחום המסחר נמצא במגמת ירידה עוד בטרם הקורונה וחל גידול במכירות מקוונות על חשבון קנייה בקניונים, מרכזי קניות. ברבעון זה, בת"א הייתה ירידה של 1% בדמי השכירות במסחר והצפי שעד סוף שנת 2021 תהיה ירידה של כ- 7% בדמי השכירות בענף המסחר בת"א. 

בהרצליה הייתה הירידה הגדולה ברבעון זה בדמי השכירות בענף המסחר- ירידה של 6%.
ברמת גן דמי השכירות למשרדים עלו ברבעון זה ב-3% ל-80 שקל למ"ר, בפתח תקווה עלו דמי השכירות במשרדים ב-2% ל-53 שקל למ"ר. ברחובות, חיפה, נתניה, רעננה לא היה שינוי בדמי השכירות למשרדים ברבעון זה לעומת רבעון 1.
לדברי מוקמל ענף המשרדים באזור ת"א מבדל עצמו מול אזורים אחרים במעגל השני לאור גיוסי חברות הטכנולוגיה וחזרת עובדים מעבודה מהבית למקומות עבודה. "יחד עם זאת יש ירידה של 56% בהתחלות בנייה וירידה של 59% בגמר בנייה בענף המשרדים" 
תפוסת המשרדים הממוצעת בת"א הינה 93% ברמת גן 91% ברעננה 86% ופתח תקווה 84% בנתניה 85% בירושלים 87%.

החששות לשוק המשרדים נבעו בעיקרם מצמצום עובדים, ועבודה מרחוק. הערכתנו שאיומים אלו בשוק הישראלי אינם גבוהים, וזאת בשל כך שמרבית העובדים במשרדים צפויים לחזור לעבודתם. "אנו סבורים ששוק העבודה הופך "היברידי" כאשר העבודה מרחוק תמצא את מקומה כמשלימה לצד מערך העבודה הפיזי" מסביר מוקמל.
לדברי מוקמל, לעבודה מהבית בצד היתרונות יש חיסרון קרדינלי – פגיעה בלויאליות. העובד מאבד במידה מסוימת ההזדהות עם מקום עבודתו. "עבודה זהה עשויה להתבצע עבור מעסיק אחר, מה שמעודד מעברי עובדים למעסיקים אחרים, בשוק הטכנולוגי בו הביקוש גדל. בנוסף מתפתחת מגמה שבה העובדים "התרגלו" לעבודה מהבית ומתקשים לחזור לשגרה של עבודה במשרד".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חארטה בשרות האינטרסנטים (ל"ת)
    אלי 07/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור