נדל"ן ותשתיות

ביקורת חריפה של בעלי הזכויות הפרטיים על תכנית חוף התכלת

מאות מבעלי הזכויות דורשים שהצפיפות תהיה דומה לשדה דב והגוש הגדול ומבטיחים להמשיך ולהיאבק בכל כוחם להגדלת הזכויות ולמיקסומן. איך תפתר הסאגה?
כפיר אדר | 
פרויקט חוף התכלת (צילום קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)
לפני מספר ימים הגישו עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב את התנגדותם של מאות בעלי זכויות בחוף התכלת שעיקרה דרישה להגדלת הזכויות בתכנית מ-7 יחידות דיור בממוצע לדונם לכל הפחות ל-16-12 יחידות כפי שניתנו בתוכניות גובלות. לטענתם, בעלי הזכויות שממתינים שנים להפשרת התכנית לא ישלימו עם מצב שבו המדינה והעיריה מתעשרות על חשבון אלפי אזרחים שהשקיעו את מיטב חסכונותיהם ברכישת מגרש שאמור להבטיח את עתידם או קיבלו את הקרקע בירושה לפני שנים רבות.
במסגרת ההתנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית תל אביב מדגישים בעלי הזכויות הפזורים בחמישה גושים שונים הכלולים בתכנית, כי הם מברכים את מוסדות התכנון על קידום התכנית לאחר יותר מעשור של תכנון מוקדם ועיכובים, אולם קובלים על הצפיפות הנמוכה בתכנית ועל טעויות מהותיות וטכניות שנפלו בה חרף השנים הרבות שנדרשו לתכנון.
תכנית חוף התכלת הר/2200/א' פורסמה במאי 2021 להפקדה  להתנגדות הציבור לאחר שתוקנה בעקבות התערבותם של עורכי הדין מוסרי וחביב,  כך שכעת כל מתחם מבין 3 המתחמים מקבל זכויות עצמאיות אלא שכעת במסגרת ההתנגדות שהוגשה על ידם לא נשמר עקרון השוויון בין המתחמים זאת בניגוד לעקרונות האיחוד וחלוקה שנקבעו בתכנית המקורית מ- 1961 המחייבות התייחסות זהה לקרקע במצבה הנכנס בכל אחד משלוש המתחמים.
נושא נוסף שמציינים בהתנגדות הוא כי שעורי ההפקעה לצורכי ציבור (75%) חריגים ובלתי נתפסים. לטענת עוה"ד מוסרי וחביב, התכנית מציגה תכנון בזבזני הכולל ריבוי שטחי ציבור ומעט שטחים לניצול מסחרי (יח"ד מועטות). מדובר בתכנית "לא מעודכנת" בלשון המעטה, מנוגדת בתכלית לתמ"א 35, לעקרון התכנון המונהג במועצה הארצית המנחה ומחייב ציפוף מקסימלי וניצול מיטבי של משאב הקרקע במיוחד בעיר כמו הרצליה לנוכחת מצוקת הדיור במדינה.
רמת הצפיפות הנוכחית אינה מתאימה לתכנית מודרנית וביחוד לאחר שמגבלת הגובה בעקבות פינוי שדות התעופה דב ו והרצליה בוטלה. לדבריהם, בתכניות השכנות ( שדה דב, הגוש הגדול,  פי גלילות, המרינה בהרצליה ועוד) אשר כמות יח"ד בהן גבוהות בתכלית יש ניצול מקסימלי של הקרקע לפינוי ואין שום סיבה שבקרקע פנויה נטולת בעיות, הגובלת בשטח בנוי, לא ינוצל משאב הקרקע באופן אופטימלי ולא תינתנה זכויות בניה מקסימליות. המצב הוא אבסורדי . הרצליה משמשת  ריאה ירוקה לתל– אביב תוך פגיעה בבעלי הזכויות והתעלמות מהצורך הלאומי של מצוקת הדיור והגדלת היצע הדירות.
לטענתם לכל הפחות במתחם זה חייבת להתקבל צפיפות של  12-16 יח"ד ממוצעות ברוטו לכל דונם ולא פחות ממחצית כפי שמוצע בתכנית המופקדת. עורכי הדין מוסרי וחביב מזהירים כי תוצאת הדברים היא דחיה ארוכת שנים עד ליישומה הנכון. העירייה והמדינה מרוויחות על חשבון האזרח הקטן. על פי חוות דעתו של השמאי מוטי מערבי שצורפה להתנגדות, על מנת שהתכנית תהיה מיטבית יש לבצע את התיקונים הנדרשים כגון: הגדלה משמעותית של היקף זכויות הבנייה המוצעות בתכנית (מגורים, מסחר ותעסוקה) – תוך התאמת היקף זכויות הבנייה לתכניות מקבילות מאושרות בסמיכות ולעקרונות הברורים הקבועים בתמ"א 35. 
קביעה ברורה במסמכי התכנית לפיה לא תהא שלביות בתכנון ובביצוע. הקצאת זכויות רק לבעלי הזכויות המשתתפים בכל מתחם רלוונטי כאשר לא יהיה שינוי בזכויות של בעלי הקרקע במצב הנכנס. צמצום שיעור ההפקעה החריג וההפרשות לצרכי / מבני ציבור בתכנית: יש לצמצם את השימושים המותרים במבנה ציבור, אך ורק לשימושים שאינם בעלי אופי מסחרי בלבד וכן ביטול האפשרות לניצול שטחי מסחר נלווה במבנה ציבור או להקטין את שטחי המסחר הנלווה לשיעור של 1% בלבד משטח מבונה לציבור (במקום 10% המוצעים) , או להעביר ולהקצות שטחים וזכויות אלו מהמגרשים הציבורים למגרשים הסחירים הפרטיים בלבד.
הגדלת היקף הזכויות ומספר הקומות המותרות למגורים בתחום התכנית המופקדת: התכנית קובעת צפיפות ממוצעת של 5-8 יח"ד בלבד לדונם ברוטו במתחמי האיחוד והחלוקה, ופחות מ- 7 יח"ד לדונם ברוטו בממוצע בכלל התכנית, וזאת בשקלול שטחי המסחר, תעסוקה ומלונאות הסחירים. בהתחשב במיקום המקרקעין ובביטול שדה דב וביטול שדה התעופה בהרצליה, אשר הסירו את מגבלות הבניה, סבורים עורכי הדין מוסרי וחביב, יש להגדיל את הצפיפות המותרות הממוצעת במתחמי האיחוד והחלוקה, וכן להגביה את מספר הקומות לבניה בתחום התכנית לפחות עד 35-40 קומות.  לדבריהם, התכנית מקפחת את בעלי הזכויות לעומת מפתח זכויות הבנייה שאושרו בתכניות גבולות כגון בתכנית 3700 לפי ממוצע של 10-12 יחידות ברוטו לדונם (לפי המצב הנכנס).
חוף התכלת משופע בבעלי קרקעות כאשר קיימת חלוקה מאד ברורה בין חברות המחזיקות מאות דונמים לבין מאות ואלפי בעלים פרטיים. בשנים האחרונות אספו חברות נדלן קרקעות רבות במתחם ובעלי הקרקעות הפרטיים חשופים להשתלטות של חברות נדלן גדולות במסגרת פירוקי שיתוף.
עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב מזהירים כי אלה עלולים למצוא עצמם ללא יחידות דיור ולכן הם פועלים במשך שנים להגן על בעלי הזכויות ולאגד את כל בעלי הקרקעות הפרטיים לצורך קבלת זכויות שוויוניות שכן לדבריהם, רק איגום זכויות יסייע לבעלים בקבלת מגרשי תמורה מאוחדים והקטנת הנזק של פירוק שיתוף עתידי. ההתארגנות במסגרת הסכמי שיתוף יאפשרו להם לקבל בשלב התכנית המפורטת מגרשי תמורה שלמים ועל ידי כך ימנעו מהצורך להתנהל במסגרת הליכי פירוק שיתוף העלולים להביא למצב שבו במסגרת הליך זה ירכשו זכויותיהם באופן כפוי על ידי חברות נדל"ן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה