נדל"ן ותשתיות

סערת הקרקעות: זו העירייה שתיאלץ להשיב אותן לבעלים

בעלי קרקעות בשכונת מונטיפיורי בתל אביב יזכו לקבל בחזרה שטחים שהופקעו מהם, לאחר שהוקפאה תוכנית בנייה שקידמה העירייה. לטענתם, למרות שלעירייה יש מספיק מגרשים בשכונה, היא לא טרחה לבחון חלופות
מערכת ice | 
קרקעות (צילום pixabay)
במציאות הנוכחית, כאשר עירייה מפקיעה קרקעות לטובת מבני ציבור, מדובר בעניין שבשגרה. אלא שלא בכל יום נאלצת עירייה להשיב קרקעות לבעליהן. כך קרה לעיריית תל אביב, שתשיב לשלושה בעלי קרקעות בשכונת מונטיפיורי בעיר שטחים שהופקעו מהם, כך נקבע בוועדת הערר של המחוז.   
הכל החל כאשר העירייה קידמה בשכונה תוכנית בשם "שפע טל", שכללה הקמה של 800 יחידות דיור במגדלים, במקביל לשטחי ציבור. במסגרת זו, הופקעו לא פחות מ-13 מגרשים על שטח של כ-13.5 דונם - שמונה בבעלות פרטית וחמישה בבעלות העירייה, שכאמור יועדו הן לשטחים ציבוריים פתוחים והן למבני ציבור.
אלא שבהמשך הוקפאה התוכנית בשל שיקולי משרד התחבורה הנוגעים להקמת המטרו והרכבת הקלה. בעלי הקרקעות טענו כי העירייה המשיכה להפקיע את אותן קרקעות גם לאחר הקפאת התוכנית. טענה מרכזית שעלתה היא כי לעירייה יש מספיק מגרשים בשכונה, אך זה לא הוביל אותה לבחון חלופות שימנעו או לכל הפחות יפחיתו את הפגיעה בבעלי הקרקעות. בעתירה אף הוגדרה העירייה כ"ציידת של מגרשים פרטיים".
 
מאחד העררים שהוגשו בנושא, עולה עוד כי העירייה פעלה להפקעת המגרשים באמצעות סיורים שערכה בשכונה וזאת לצורך איתור מגרשים פנויים או תפוסים חלקית, ובחינתם במחלקת הרישוי. זאת ועוד, מגרשים שהגישו בקשות להיתר או הוציאו תיק מידע נפסלו, כמו גם מגרשים שבהם מבנה בן יותר מקומה אחת, ואילו המגרשים שנותרו הועברו לבדיקה שמאית. עוד נטען העירייה בחרה להפקיע נכסים פרטיים על פני נכסים בבעלותה.
מנגד, הוועדה המקומית טענה כי תוכנית האב שאושרה ב-2009 נועדה לפתח את שכונת מונטיפיורי כאזור לשימושים מעורבים. כפועל יוצא ביקשו בעירייה לייצר מקסימום שטחי ציבור בשכונה, שסובלת ממחסור בשטחים פתוחים. עוד נטען על ידי העיריה כי השכונה משנה את פניה וצפויה להתאפיין כשכונה מובהקת למגורים. בשל כך, עודכנה התוכנית כך שתתאים בהיקף השטחים הציבוריים לגידול הצפוי בשכונה.
עוד טענה העירייה כי הקפאתה של תוכנית "שפע טל" אינה מעידה כי היקפי הבנייה הקבועים בתוכנית המתאר יקטנו. אלא שכעת, כאמור, טענות העירייה לא התקבלו וועדת הערר קבעה כי השטחים שהופקעו יוחזרו לבעליהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה