נדל"ן ותשתיות

"ויתור על כ-20 מיליארד": אלקין במסר בכנס ההתחדשות העירונית

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ושרת הפנים, איילת שקד, נטלו חלק בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן. אלקין: "אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים". שקד: "מעריצה את היזמים שמתעסקים עם היתרים, זה נורא"
מערכת ice |  1
זאב אלקין (צילום פייסבוק/ זאב אלקין, פלאש 90/ מרים אלסטר, pexels)
שרת הפנים, איילת שקד, ושר השיכון והבינוי, זאב אלקין, השתתפו היום (שני) בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן בשיתוף מדלן. בין השאר אמרה שקד כי "להערכתי התמ"א תוארך מחר. המטרה שלנו זה להשמיש את חלופת שקד לתמ"א 38, החקיקה תעבור במאי בכנסת, במהלך יוני-יולי נסיים את עבודת המיסוי והתקנות ובמקביל אני מקווה שהמועצה תאריך את תמ"א 38 וככה במשך שנה היזמים יוכלו לבחור באיזה מסלול הם מעדיפים, אבל היא תוארך לשנה בלבד".
מנחה הכנס, איש חדשות 12 דני קושמרו, שאל את שקד על הזמן הארוך שלוקח להוציא היתרי בנייה. שקד אמרה כי "אני מעריצה את היזמים והקבלנים שמתעסקים עם זה, זה פשוט נורא", והוסיפה כי "ראשי ועדות התכנון מתחלפים השנה, יש ועדה חדשה מול מחוזית בתל אביב, בשבועות הקרובים נבחר במרכז ובירושלים, אני מגדילה את כמות הוועדות המחוזיות ומקימה מרכז דרום כדי להקל על העומס. אנחנו גם מתחילים פיילוט של הפרטת מכוני רישוי, ראינו שזה עובד מאוד יפה במיאמי אמנם משלמים עוד 2000 דולר אבל מקבלים שירות הרבה יותר מהיר וטוב. עוברים לרישוי עצמי ועושים מה שאפשר כדי להקל בבירוקרטיה. זה דברים שלוקח שנתיים-שלוש לראות תוצאות".
שקד קראה ליזמים לבצע התחדשות עירונית בפריפריה. לדבריה, "אפשר להרוויח גם בפריפריה, אמנם פחות אבל מרוויחים ועושים ציונות. ראשי הערים ישתפו פעולה ויתנו כל מה שצריך ואנחנו נעזור איפה שצריך".
קושמרו שאל את שקד על השבועות האחרונים במציאות הביטחונית המורכבת וגל הטרור המשתולל, ומה עמדתה על הביקורת לפיה הממשלה לא יכולה לפעול בשל ההרכב שלה. על כך שקד אמרה כי "זה שקר מוחלט, כי אין אף פעילות או פעולה שרוצים ולא יכולים לעשות. חברי הכנסת הערבים וראשי הערים הערבים דוחפים את המשטרה - צאו לאסוף את הנשק הבלתי חוקי מהבתים. אנחנו עושים כל מה שצריך ונעשה כל מה שצריך".
 
בראיון נוסף שערך קושמרו עם שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, נשאל האחרון בנוגע לעובדה שראשי רשויות עוצרים עבודה באתרי הבנייה שמעסיקים פועלים פלסטיניים והשיב כי "מי שמופקד על היתר הכניסה אלו גורמי הביטחון שמקבלים את ההחלטות בהתאם למצב הביטחוני. רוב המוחלט של הפיגועים שנעשו על ידי פלסטינים שנכנסו שלא כדין. לכן זה לא נכון שראש עיר יהפוך לראש שב"כ או רמטכ"ל ויקבל החלטות מהסוג הזה".
בנוגע לעליית של 13% במחירי הדירות בשנה האחרונה והעבודה שמשרד השיכון עושה בנדון, אלקין ציין כי "אני מעדיף פחות לדבר ויותר לעשות. האחוזים האלו לא הפתיעו אותי, אני ראיתי אותם ביום שנכנסתי לתפקיד. זה בסוף שאלה של היצע וביקוש. לא היה תקציב למדינה במשך שנתיים, בזמן זה והממשלה לא השקיעה בתשתיות תומכות בנייה, אז ראשי העיר באופן טבעי אמרו שלא יתנו לשווק. שנת 2020 הסתיימה רק ב-50 אלף שיווקיים אז לא פלא שהמחירים עלו".
 
לשאלתו של קושמרו על קושי בקידום התחדשות עירונית בפריפריה, אלקין ציין כי "התחדשות עירונית צריכה להיות גם במרכז גם בפריפריה. אנחנו משקיעים הרבה מאמצים וכסף בנושא. אנחנו הולכים לחתום הסכמות עם 12 ערים מובילות בתחום התחדשות עירונית ונתמרץ אותם לפי כמות היתרים. מי שלא יקדם היתרים לא יקבל תמריץ. לגבי הפריפריה, אני סבור שלא הוגן ששכונת מצוקה בחולון בגלל שזה כדאי כלכלית, תקבל התחדשות עירונית וקריית שמונה לא. לכן עשינו פה מהלך שהוא תקדימי ושמנו לא מעט כסף על מהלך שהעברתי בנוגע לתחילת התחדשות עירונית גם בפריפריה. עדיף שהמדינה תשקיע במקומות כאלה יותר ובסוף תעגן את זה תחת התחדשות עירונית וזה יוביל לחיזוק המבנים ודירות חדשות וטובות יותר לדיירים בשכונות מצוקה".
בנוגע להגרלות במסגרת דירה בהנחה, ציין אלקין כי "אני נגד אשליות, ברור שמכירת דירות בהנחה לא תוריד את המחירים. בפועל יהיו פה כמות דירות זולות יותר. הסיבה שאנחנו עושים זאת נובעת מכך שלשוק הדיור לוקח זמן להגיב למהלכים שלנו בגלל הפער הגבוה בין היצע לביקוש ולוקח זמן לסגור אותו. לזוגות צעירים אין זמן לחכות את כל השנים האלו. לכן, במקביל למהלך של הגדלת ההיצע שהוא פתרון המפתח לטווח הארוך, אנחנו מאפשרים לזוגות הצעירים לרכוש דירה. להערכתי, כ-60% מהקרקעות של המדינה יימכרו בהנחות, ומדובר על ויתור של כ-20 מיליארד שקל מכספי המדינה".
עוד הוסיף כי "עד סוף השנה נגריל כ-30 אלף יחידות דיור בהנחה של מאות אלפי שקלים. גם בשנים הקרובות נעשה זאת. אם יגדילו את קרקעות המדינה לטובת דירות בהנחה, אז בשנת 2022 ו-2023 יהיו עוד יותר דירות להגריל מעבר ל-30 אלף הנוכחיות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שר דביל ומכוער ,תחחזור לרוסיה אפס. (ל"ת)
    חיים 04/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור