מדדים ומחקרים

ארגון העצמאים: למעלה מ-70 אלף משרות ימחקו השנה בגלל הקורונה

מובטלי הקורונה יצטרכו להתחרות ביניהם על הרבה פחות משרות ומספר העצמאים יצטמצם בעד 20%, כך עולה מניתוח שערכו בלהב. עו"ד רועי כהן: "הדור החדש לא יפנה לעצמאות, זו מציאות שאי אפשר להשלים איתה"
איתי פת-יה | 
עסקים (צילום freepik)
הפגיעה בעצמאים ובעסקים הקטנים בעקבות התפרצות הקורונה תגרע מהמשק כ-70 אלף משרות עד סוף השנה. כך מעריכים בארגון העצמאים להב בניתוח שערכו לאחרונה על מצב שוק העבודה הישראלי לאחר המשבר.
מדובר בנתונים מדאיגים, זאת בעיקר על רקע תחזיות של חלק ממשרדי הממשלה לשיעור אבטלה של 10-11% השנה, שמשמעו בין 400-450 אלף מחפשי עבודה שיצטרכו להתחרות על הרבה פחות משרות, וזאת כאמור רק בחישוב של אותן המשרות שסיפקו עצמאים שיסגרו את עסקיהם.
את הניתוח ערך היועץ הכלכלי של הארגון ד"ר רובי נתנזון, שצופה כי 71,400 משרות יעלמו מהמשק. זאת, בהתאם לחישוב של 4.2 עובדים בממוצע לכל עסק קטן, ובהתאם לתחזית לפיה מספר העסקים הקטנים, שאת מרביתם מחזיקים עצמאים, יצטמצם השנה ב-17 אלף.
מאחורי החישוב עומד צפי לפתיחה של 40 אלף עסקים במצטבר השנה – כ-30% פחות מהנתון הנצפה בשנים האחרונות. בו בזמן, בלהב צופים ש-57 אלף עסקים קטנים יסגרו ב-2020, ועל כן מבחינת מספרים נטו מדובר בהצטמקות של מספר העסקים. על פי נתוני הארגון, ב-2018 נפתחו 59,642 עסקים, 30,700 מתוכם של עצמאים, בעוד שבאותה השנה נסגרו 43,787 – כך שהמאזן אז היה חיובי.
בהתייחס לעצמאים בלבד, בלהב חוזים שמספרם של אלה יצטמצם בשיעור של עד 20%, כלומר חמישית מהעצמאים, שהם 61,400 איש שעתידים לסגור את העסק שלהם ולחפש עבודה כשכירים או בתרחיש הרע – להישאר מחוץ לשוק העבודה.
 
קראו עוד ב-ice
עוד כותבים בניתוח של להב כי גם "עצמאים ועוסקים רבים אשר אינם מעסיקים שכירים צפויים לספוג מכה קשה שתוביל לסגירת העסק שלהם. מגמה זו כבר החלה להתרחש בעיקר בתחום המסעדנות והאירוח אך גם במסחר הקמעונאי והסיטונאי ובתחום האירועים".
בהקשר זה מצטטים בלהב סקר עדכני של הלמ"ס ממאי האחרון, ממנו עולה כי 33% מהמועסקים בענף המסחר הסיטונאי והקמעונאי טרם הוחזרו מחל"ת נכון לזמן עריכת הסקר – השיעור הגבוה ביותר מבין הענפים שנבדקו. עוד מצא הסקר כי ב-31% מהעסקים הנשאלים הפדיון ירד בחודש זה ביותר מ-50%.
נשיא להב, עו"ד רועי כהן: "העלייה החדה בסגירת העסקים והצפי במחקר שלהב ערכה זו מציאות שאי אפשר להשלים איתה והיא תולדה של טיפול כושל במשבר הקורונה, גרירת רגליים במתן מענקים וחמצן כלכלי לעסקים וכן משקעי עבר של עודף מיסוי ורגולציה, אגרות והיטלים שהפכו את העסקים לפרה החולבת של המשק הישראלי. אנחנו נמצאים שלושה חודשים מפרוץ המשבר ויש בעלי עסקים שלא קיבלו עוד שקל אחד סיוע מהמדינה!".
"זו תהיה בכיה לדורות. הדור החדש לא יפנה ליזמות ולעצמאות והחלום שלו יהיה להיות שכיר, עובד מדינה או חברת חשמל, והמשימה הקריטית שלנו היא לא לתת לזה לקרות ולשנות את היחס של המדינה כלפיי המגזר העסקי באופן מיידי. גם החשש לגל שני של הקורונה מרחף מעל ראשינו, ואם לא נתכונן אליו באופן מקצועי עם כלים מיידיים לסיוע נמצא את מדינת ישראל חווה אסון כלכלי שלא היה כדוגמתו. הצענו להקים לאלתר שולחן עגול של המגזר העסקי יחד עם הממשלה וההסתדרות במטרה לגבש תכנית כלכלית סדורה להבראת המשק והובלתו לצמיחה. זו הדרך הנכונה ואין דרך קסם אחרת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה