מדדים ומחקרים

האזרחים נתנו דוח לשוטרים: צניחה באמון הציבור במשטרה

חוקרים גילו שינוי מהותי לרעה ביחס הציבור למשטרה, לעומת ימי הסגר הראשון. רק 38% מהציבור סומכים כיום על יושרם של השוטרים. כשני שלישים מהישראלים לא חושבים שהשוטרים נוהגים ביושר באכיפת תקנות הקורונה, הכוללים בין היתר במתן דוחות על הפרות

רועי בהריר-פרל | 
הפגנות מול הכנסת (צילום איחוד המחאות)
סקר אקדמי מקיף שביצעו שתי חוקרות שיטור מהמכון לקרימינולוגיה של האוניברסיטה העברית חושף ירידה חדה במעמדה של משטרת ישראל, כמו גם באמון שרוכש הציבור לשוטרים, בזמן הסגר השני, שהחל ב-16 בספטמבר 2020. החוקרות - ד"ר גלי פרי וד"ר טל יונתן-זמיר - סקרו את יחס הציבור למשטרה גם בימי הסגר הראשון שהוטל על ישראל ואז גילו, להפתעת רבים, כי 59% מהציבור סומכים על השוטרים שיתנהגו ביושר גם בעת אכיפת תקנות לשעת חירום.
ואולם, כעת מתברר כי הנחתן של החוקרות בסקר הראשון, לפיה מדובר בסולידריות זמנית מול אויב משותף - הייתה מדויקת: על פי נתוני הסקר החדש, רק 38% מהציבור סבורים כי השוטרים פועלים ביושר על מנת לאכוף את תקנות החירום גם במהלך הסגר השני. זאת ועוד: בזמן שבאפריל רק 17% סברו כי לתפקיד של משטרת ישראל באכיפת תקנות הקורונה יש השפעה רעה על יחסי המשטרה עם האזרחים, בסקר האחרון התברר שלא פחות מ-52% מהציבור סבורים כך.
החוקרות מבקשות להדגיש במסקנתן כי היחס של הציבור למשטרה לא הורע רק בכל הנוגע למשבר הקורונה, אלא גם באופן כללי: רק 19% מהנשאלים (לעומת 34% באפריל) מסכימים, לאור הסקר החדש, כי המשטרה מקבלת את ההחלטות הנכונות עבור האזרחים, ורק 26% (לעומת 41% באפריל) סבורים כי משטרת ישראל דואגת לרווחתם לאיכות חייהם של תושבי ישראל. זאת, בשעה שאחוז המשיבים כי המשטרה פועלת בצורה שוויונית כלפי כל האזרחים (24%) ומתייחסת אליהם באופן הוגן (31%) ירד ל- 16% ול- 19%, בהתאמה.
אחוז המסכימים עם ההצהרה "יש לי אמון במשטרת ישראל" ירד מ-43% באפריל ל-31% בספטמבר, כשרק 16% מהמשיבים לסקר טענו כי תפקוד המשטרה בתקופת משבר הקורונה חיזק את האמון שלהם במשטרה, לעומת 39% באפריל.  המציאות המשתקפת מהנתונים הללו באה לידי ביטוי גם בכל הנוגע לנכונות הציבור לשתף פעולה עם החוק, ועם המשטרה בפרט. כך, בעוד שבסקר הראשון רוב המשיבים הצהירו שקיים סיכוי גבוה שידווחו על הפרת בידוד (69%) או על הפרת תקנות החירום בידי שכן (69%), בסקר השני צנחו המספרים הללו ל-57% ו-52%, בהתאמה.
"לאור העובדה שהסקר הנוכחי בוצע עוד טרם אישור ההגבלות על הפגנות בזמן הסגר, יש לשער כי לו היה נערך היום הצניחה במעמד המשטרה הייתה בולטת אף יותר", סיכמו החוקרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה