מדדים ומחקרים

אימוני כושר שומרים על המשקל? מחקר בדק מי השמין יותר בקורונה

באוניברסיטה העברית מצאו כי כ-60% מהישראלים שהתאמנו לפני הקורונה עלו במשקל, לעומת 40% מהישראלים שלא התאמנו, וגם לא עלו במשקל באופן ניכר. והאם עובדים בחל"ת גם ניצלו את הזמן להתאמן? 
שרון טל |  4
אימון בחדר כושר (צילום freepik)
האם להתאמן בחדר הכושר לפני הקורונה עזר לישראלים לשמור על המשקל בזמן המשבר? ההיפך הוא הנכון. ממחקר שנערך באוניברסיטה העברית בהובלת הפיזיולוג ד"ר חורש דור-חיים, עולה כי בין החודשים נובמבר לדצמבר, כ-60% מהישראלים שהיו רגילים להתאמן דיווחו על עלייה במשקל בתקופת הקורונה.
כ-70% מהישראלים שהיו רגילים להתאמן בצורה סדירה דיווחו כי התאמנו הרבה פחות מכפי שהיו רגילים בשל מגבלות תקופת הקורונה, כשהנפגעת המרכזית היא האוכלוסייה בגיל השלישי שנמצאת במגמה של ירידה ניכרת בתדירות האימונים. כתוצאה מההפחתה באימונים חלה עלייה במשקל אצל המתאמנים (60% מהנשאלים) יותר מאשר הישראלים שלא התאמנו לפני המשבר, כ-40% דיווחו שלא עלו ולא ירדו או ירדו באופן זניח.
מבין המתאמנים שדיווחו על עלייה במשקל, על פי המחקר הנוכחי, עולה כי מחצית מהם הוסיפו עד כה 3.5 ק"ג בממוצע למשקלם (במחקר הקודם התברר כי הם הוסיפו 2 ק"ג למשקלם). במחקר הנוכחי נבדק גם הקשר בין הסטטוס התעסוקתי למדדי השמנה. התברר כי למרות שלכאורה יש להם יותר זמן פנוי לפעילות גופנית, אנשים שנמצאים בחל"ת או נותרו מובטלים השמינו יותר מכ-800 גרם בממוצע, לעומת אנשים עובדים. לכך ניתן לייחס את העובדה כי ישראלים בבתים שאינם מבצעים פעילות גופנית גם לא מבצעים פעולות יומיומיות ש"מזיזות את הגוף" כגון ללכת לעבודה או לעיסוקים אחרים כחלק משגרת היום.
המחקר נערך בקרב 1,200 אנשים שנהגו ונוהגים ככל האפשר להתאמן במסגרות של חוגים, חדר כושר, סטודיו, אימון אישי או כל פעילות ספורט מאורגנת בימי השגרה ובימי קורונה.
לדברי ד"ר דור-חיים, עורך המחקר, מדובר בממצאים ראשוניים שמעלים כי "הפעילות הגופנית היא תרופה למחלות הלא-מדבקות ומונעת תחלואה קשה במחלות מדבקות. למרות שהקשר בין השמנה לתחלואה קשה מנגיף הקורונה הוכח במחקרים רבים ולמרות שבישראל נפטרים מדי שנה כ 10,000 איש בשל חוסר בפעילות גופנית, המדינה אינה מקצה משאבים מתאימים לעודד את הציבור לפעילות ואף מצירה את צעדיו, סוגרת את מרכזי הכושר ולא מאפשרת לציבור חלופות ראויות. התוצאה שמתקבלת היא נזק בלתי הפיך לבריאות הציבור".
תמונת המצב ברורה, היעדר האפשרות לשמור על פעילות גופנית בתקופת הסגר מובילה להשמנה מסוימת ולפגיעה מתמשכת בבריאות. בענף הכושר פנו שוב ושוב למקבלי ההחלטות בבקשה לאשר את פתיחת המכונים, אך עד כה ללא הועיל. מאמנים רבים מתריעים מהשלכות קשות על בריאות הציבור להמשך, וגם על פרנסתם הגוועת.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הכי טוב באוויר הפתוח
    רונן 12/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר להתאמן באוויר הפתוח. הכי טוב
    סגור
  • 3.
    מי שמתאמן קבוע רגיל לאכול יותר ובנוסף נכנס לדכאון בלי כ (ל"ת)
    רונן 12/2020/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    לא מפתיע בכלל
    אני 12/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי שמתאמן בדרך כלל אוכל יותר (בגלל הפעילות הגופנית), אבל המאזן הקלורי מאוזן (שוב, בגלל הפעילות הגופנית). ברגע שהם הפסיקו להתאמן- הם לא בהכרח הפסיקו לאכול יותר ולכן השמינו.
    סגור
  • 1.
    ברור שמי שמתאמן בחדר כושר בקביעות
    כמה טמטום 12/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אמור לשקול יותר כי מסת השריר בגוף עולה שריר שוקל גם לא רק שומן שוקל... אבל זה לא קשור להשמנה עלייה במשקל כתוצאה מעלייה במסת שריר זה בריאות לא השמנה
    סגור