מדדים ומחקרים

איך רושמים פטנט וכמה זה עולה?

חשבתם על המצאה מבטיחה? פיתחתם רעיון גאוני שיכול לשנות משהו בעולם? בטח תרצו שהזכויות שלכם על הפטנט יהיו מוגנות. אז איך רושמים פטנט וכמה זה עולה?

מערכת ice |  1
פטנט המצאה (צילום freepik)
מהו פטנט?
פטנט הוא הגיבוי שנותן החוק לאדם שהמציא את המציאה או קנה את הזכויות עליה. הממשלה בעצם נותנת בלעדיות על סחר באותה המצאה לאותו אדם שמחזיק בזכויות על הפטנט. לאחר סיום תהליך הרישום, הפטנט נחשב כנכס לכל דבר ועניין. הוא ניתן לקנייה, מכירה ושאר העברות בעלות.
יש לשים לב שאם המצאתם משהו במסגרת עבודתם, על פי החוק ההמצאה תהיה רשומה על שם החברה, אלא אם כן סיכמתם על כך בחוזה או שהחברה מוכנה לתת לממציא את הזכויות. עוד דבר מעניין הוא שאם הפטנט שלכם רשום בישראל, ומישהו ממדינה אחרת המציא דבר דומה, ניתן לאסור את הייבוא של אותו פטנט לארץ מכיוון שהגנתם על אותה ההמצאה בארץ.
איך רושמים פטנט?
תהליך רישום פטנטים הוא מורכב ויכול להימשך כמספר שנים, והוא כולל את השלבים הבאים:
בשלב ראשון עליכם לבדוק אם ההמצאה שלכם עומדת בתנאי היסוד, בדיקה זו תוכלו לעשות בעצמם או להיעזר באיש מקצוע. ארבעת תנאי היסוד הם: 
1. ההמצאה ניתנת להגשמה על ידי תהליך ייצור.
2. ההמצאה או חלק עיקרי בה לא פורסמו בפומבי בישראל או בעולם עד אותו רגע.
3. ההמצאה מביאה תועלת ומממשת את התכלית שלה.
4. ההמצאה מהווה התקדמות שאיננה מובנת מאליה לאותו בעל מקצוע והתחום שממנו בא.
לאחר מכן, עליכם לחפש פטנטים במאגרי מידע בארץ ובעולם על מנת לראות אם יש כבר פטנטים דומים להמצאה שלכם.
בשלב הבא, שהוא עריכת הפטנט, בדרך כלל נעזרים באיש מקצוע שהוא עורך פטנטים. עורך הפטנטים הבקי בחוק יעזור לכם לכתוב את התיאור המפורט של המצאה עם כל מה שצריך לרשום בו (שם, תחום, רקע, תקציר, אפשרויות ביצוע, המחשות והגדרות משפטיות).
כעת הגיע שלב הגשת הבקשה, לכל מדינה בה תרצו להגיש בקשת רישום פטנט ולקבל בה הגנה, יש תנאים ודרישות שונות. עליכם לפנות לרשם הפטנטים במדינה והוא יבחן את בקשתכם. במידה והוא אישר את הגשת, יתחיל שלב בחינת הבקשה שיכול להימשך מספר שנים ודורש המתנה, במסגרתו בודקים האם הבקשה עומדת בדרישות המשפטיות של חוק הפטנטים.
במידה ומשרד רשם הפטנטים מעלה הסתייגויות לגבי הבקשה שלכם לרישום פטנט, עליכם לשלוח חזרה דו"ח שעונה על ההסתייגויות, תוך זמן מסוים ובהתאם לכללים שנקבעו על ידי רשם הפטנטים.
אם בסופו של דבר הבקשה התקבלה, תתפרסם הודעה על קבלת ההמצאה כפטנט.
בישראל, שלושה חודשים מרגע פרסום ההודעה על קבלת אישור ביומן הפטנטים של רשות הפטנטים, ניתן להגיש התנגדות לרישום הפטנט. במידה ולא הוגשו התנגדויות במהלך תקופה זו, ההמצאה נרשמת כפטנט באופן סופי.
לאחר שיש בידכם פטנט רשום, בישראל ובדרך כלל גם בעולם, תוקף ההגנה של פטנט רשום הוא 20 שנה מיום ההגשה, בכפוף לתשלום אגרות החידוש, שתצטרכו לשלם בפעם הראשונה 6 שנים לאחר הרישום, ואחר כך כל 4 שנים. בעולם בדרך כלל נהוג לשלם פעם בשנה.
לסיכום, מדובר בתהליך יחסית ארוך ומורכב, אך אם נמצאת בידכם המצאה שעתידה לשנות מציאות, שום תהליך ביורוקרטי לא צריך לעצור אתכם מלפרסם אותה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ומדוע לא מצוין בכתבה אפילו סכום אחד ?
    עריד 11/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז כמה זה עולה ? כנראה כשזה נוגע לפרטים רלוונטים אתר אייס כבר פחות רלוונטי.
    סגור