מדדים ומחקרים

מחירי הדירות יפסיקו לעלות? משמעות המהלך של אלקין

כפי שפורסם אתמול, שר השיכון זאב אלקין מקדם שינוי דרמטי בחישוב מדד תשומות הבנייה, מה משמעות המהלך, האם הוא יוזיל את מחירי הדירות, ומה חושבים היזמים והקבלנים?

מערכת ice |  1
ירידה במחירי דירות (צילום ישראל פרקר, מתוך אתר פיקיויקי, freepik)
אתמול (רביעי) פורסם כי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בוחן שינוי במדד תשומות הבנייה, לפיו רכיב עלות הקרקע ינותק מהמדד ולא יילקח בחשבון בהצמדה למחיר הדירה. עד כה המדד הכיל גם את עלות חומרי הגלם ועלות העבודה וכן את מחיר הקרקע. המהלך מבקש לנטרל את עלות הקרקע מההצמדה כך שהמדד ישקף בצורה מדויקת יותר את עלות הבנייה בפועל. אבל למי שלא כל כך מבין מהו המדד ומה משמעות המהלך של אלקין, הכנו הסבר קצר:
מהו מדד תשומות הבנייה?
מי שקרא את המדריך שלנו על בניית בית בצורה עצמאית, מבין שהפרויקט של בניית מבנה למגורים כולל בתוכו אינספור פרטים שעולים הרבה כסף לבוני הבית. לא תמיד מחיר הבית תלו בקבלן או בחברת הבניה ומשתנה על פי מחירי החומרים וכוח העבודה. כדי להגן על שני הצדדים שאף צד לא יברח באמצע הפרויקט, מצמידים את מחירי הדירות החדשות למדד תשומות הבניה, המורכב מכל הפרטים הקטנים המרכיבים את בניית הבית.
אולם ההצמדה למדד היא לא חובה, והיא תנאי שנמצא בחוזה וניתן למשא ומתן, אך עם זאת, ככל הנראה אם הוא ויתר לכם על ההצמדה למדד המטפס, הוא כנראה ימצא דרך להעלות לכם את המחיר ממקום אחר.
מה השינוי המתוכנן שמקדם אלקין?
במשך השנים המדד לא הראה נטיות משמעותיות מדי, אך בשנה האחרונה הוא ביצע קפיצה משמעותית בעקבות העלייה באינפלציה ובמחירי השינוע ברחבי העולם. בחודש שעבר המדד טיפס ב-0.5%, מה שהשלים עלייה שנתית של יותר מכ-5%. מה שקרה למעשה, זה שמי שחייב כסף ליזמי בנייה מהשנה האחרונה, כנראה שם לב איך מחיר הדירה שלו מתייקר מחודש לחודש.
אמנם מדד התשומות לא כולל את רכיב הקרקע, אולם ההצמדה למחיר המדד מעלה את כל סכום הדירה, שחלק משמעותי בה כמובן הוא הקרקע (כ-50%). במשרד השיכון הבינו גם שאין סיבה שגם החלקים הללו יוצמדו למדד תשומות הבניה והם פועלים להוריד אותם מהחישוב, אך הם לא ממש עשו דבר עד שהנושא עלה השבוע לדיון בכנסת בעקבות שאילתה שהגיש חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.
 
מה אומרים הקבלנים?
למרבה הצער, ייקח ככל הנראה הרבה זמן עד שבפועל ישתנה חישוב ההצמדה. המהלך הוא מורכב למדי משום שנתוני רכיבי הקרקע משתנים בין אזורים בארץ ולכן קשה לחשב איזה שיעור מעלות הבנייה יוצמד למדד תשומות הבניה.
מי שכמובן מתנגד למהלך היזמים והקבלנים, וכבר השבוע ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, אמר כי זה "מהלך אומלל שיעלה את מחירי הדירות". האמת היא שכבר שנים שהקבלנים מדווחים על כך שמדד תשומות הבניה לא משקף כלל את ההתייקרות שחלה בעלות הבניה, ולדעתם מדובר בעיוות יותר גדול.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שום דבר לא יוזיל את מחיר הדירות לרמה שפויה
    חחח 12/2021/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חוץ ממגיפה בה בה יורד מספר מבקשי הדיור בכמה מיליונים. Sad but true.
    סגור