מדדים ומחקרים

מכירות הסמארטפונים והמחשבים בצניחה – האם המחירים יירדו?

המשבר הכלכלי ההולך ומחמיר שנגרם על ידי המשך גלי הקורונה והמלחמה באוקראינה גורם לירידה חדה ברכישת מכשירים. האם זה יגרום לחברות להוריד את המחירים במאמץ להיפטר מהמכשירים העודפים?
יאיר מור | 
הסמארטפונים הנמכרים ביותר
המצב הכלכלי העדין, שלא לומר משבר, הפוקד את העולם בתקופה האחרונה גרם לצרכנים לעצור רכישות של מכשירים כגון מחשבים וסמארטפונים, כך לפי נתונים שפורסמו בסוף השבוע על ידי שתיים חברות המחקר הגדולות בתחום – גרטנר ו-Counterpoint.
לפי קאונטרפוינט, מכירות הסמארטפונים ברחבי העולם צנחו בחודש מאי ב-10% לעומת חודש מאי שעבר (2021), וב-4% לעומת החודש הקודם (אפריל 2022), לנתון של 96 מיליון יחידות – המספר הנמוך ביותר שנרשם מאז אמצע 2014, להוציא את אמצע שנת 2020, אז גרם משבר הקורונה והחל"ת לצניחה בהוצאות. החברה ציינה כי מדובר בחודש שני ברצף של ירידה לעומת חודש קודם, ובחודש ה-11 ברצף של ירידה שנתית (כלומר לעומת אותו חודש שנה קודם לכן).
טארוּן פַּתַאק, מנהל המחקר, אמר כי "הדרישה לסמארטפון, במיוחד בכלכלות המתקדמות, מונעת על ידי החלפה, מה שהופך אותה לרכישה לא הכרחית – ולחצים אינפלציוניים מובילים לתחושה פסימית מצד צרכנים ברחבי העולם, שדוחים רכישות לא הכרחיות, כולל סמארטפונים". האנליסט הבכיר וארוּן מישרה הוסיף כי בסין רשם השוק ירידה חדה במיוחד של 17%, בעקבות גל הסגרים המחודש, ובמזרח אירופה גרמה המלחמה באוקראינה לחששות כבדים.
 
עם זאת, החברה צופה שיפור לקראת סוף השנה הנוכחית, לאחר שבמחצית הזו כבר חתכו יצרניות את ההזמנות מהמפעלים מפני שהחלו להצטבר אצלן מלאים גדולים של מכשירים. הם אף רמזו כי ייתכן שנראה מבצעים אגרסיביים מאוד בעונות המבצעים הקרובות (למשל לקראת החזרה ללימודים, ואז בעונת החגים הנוצרים של סוף השנה) במאמץ להיפטר מהמלאים שהצטברו.
במקביל, פרסמה גרטנר הערכה כי שוק המחשבים, שרשם בקורונה עלייה ראשונה זה כחצי עשור בעקבות העבודה והלימודים מהבית, יסיים את 2022 בצניחה של 9.5% במכירות. החברה ציינה כי הירידה בביקוש של צרכנים פרטיים היא האחראית המרכזית לכך – 13.5% - לעומת ירידה מתונה יותר, אך עדיין משמעותית, של 7.2% בביקוש מצד עסקים. שוק הטאבלטים צפוי לצנוח לפי החברה ב-9%, והסמארטפונים ב-7.1%. יחד, צפויות המכירות של כל המכשירים לרדת ב-7.6%, לעומת עלייה של 11% בשנה שעברה.
האנליסט והמנהל הבכיר רַנְג'יט אַטְוואל אמר לאתר הרג'יסטר כי תחילה צפתה החברה ירידה חדה בשוק המחשבים רק בשנה הבאה, אך הצניחה הכלכלית המהירה הקדימה את התחזיות. הוא הוסיףכי דור 5, שאמור היה להוביל את שוק הסמארטפונים לצמיחה דו-ספרתית במשך כמה וכמה רבעונים, התגלה כאכזבה איומה: בסין צפויות מכירות מכשירי דור 5 לרדת השנה ב-2%, ובאיתר העולם לעלות ב-29% בלבד במחצית הראשונה (כלומר בסיכום של ששת החודשים הקודמים), לעומת צפי קודם לזינוק של 49%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה