מדדים ומחקרים

בנק לאומי מתריע: הריבית בפברואר 2023 תגיע ל-4%

על פי כלכלן הבנק, גיל בפמן במידה ולא תסתמן התכנסות של האינפלציה ליעד יציבות המחירים, תתכן העלאת ריבית גם אל מעבר ל-4%. התממשותם של תרחישים פסימיים, שיתכן ויבואו לידי ביטוי בהיחלשות נוספת של השקל ותמסורת למחירים, יכולה לבוא לידי ביטוי בהעלאת הריבית אל מעבר ל-4%
מערכת ice |  3
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, התייחס היום (שני) להחלטה של הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית ב-50 נ"ב לרמה של 3.75%, זאת בהתאם לתחזית הקודמת של בנק לאומי.

לדבריו, בנק ישראל מציין את ההרכב הרחב יחסית של האינפלציה ואת הפעילות הכלכלית האיתנה במשק, זאת אף כי נראה שקצב הצמיחה האט במחצית השנייה של 2022. אחד מגורמי הרקע להחלטת הריבית היה היחלשות השקל; מאז החלטת הריבית האחרונה, נחלש השקל מול הדולר ב-1.6%, מול האירו ב-5.8% ובמונחי השער האפקטיבי ב-3.4%. לא מן הנמנע שהיחלשות זו הושפעה גם מן הבחירות בישראל ולא רק מתנאים פיננסיים גלובליים ומקומיים.
 



שוק העבודה בישראל מוסיף להיות הדוק, אף שבחודשים האחרונים חלה התמתנות מסוימת בנתוני התעסוקה ובנק ישראל יעקוב אחר התפתחות השכר במשק, תוך כדי הבחנה בין המגמות של השכר בסקטור העסקי לבין השכר בסקטור הציבורי.  הנגיד ציין שפתיחת הסכמי השכר בסקטור הציבורי והעלאות השכר הצפויות כתוצאה מכך יכולות לכלול מנגנוני הצמדה ומנגנונים נוספים שישפיעו על התמשכות האינפלציה. לצד זאת, הנגיד שב והדגיש את הסיכונים הכלכליים העלולים לנבוע ממדיניות תקציבית עם הרחבת יתר. הנגיד גם שילב בדבריו אזהרה קצרה מפני ניסיון לפגוע בעצמאות בנק ישראל.

בנק ישראל מציין שבעולם, נמשכת ההאטה בקצב הפעילות והסיכון למיתון במקומות שונים בעולם עולה. אף שסביבת האינפלציה מוסיפה להיות גבוהה, בארה"ב מגמת התמתנות האינפלציה נמשכת, ויש סימנים ראשונים להתמתנות האינפלציה גם בגוש האירו ובבריטניה.


מלבד עליית המחירים בישראל ב-5.3% בשנה האחרונה, שיעור החורג במידה ניכרת מן הגבול העליון של יעד יציבות המחירים, בנק ישראל מציין את מחירי הדירות שעלו בשנים-עשר החודשים האחרונים בקצב גבוה באופן משמעותי. עם זאת, בנק ישראל מרמז בדבריו לגבי גורמי רקע אשר עשויים להביא להפחתה אינפלציית מחירי הדירות בעתיד ובפרט עליית היקף התחלות הבנייה וההיתרים, זאת לצד ירידה במספר העסקאות לרכישת דירה והיקף המשכנתאות.

לצד החלטת הריבית, חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית ומעריכה שהתוצר צפוי לצמוח בשנת 2023 בשיעור של 2.8% ובשנת 2024 בשיעור של 3.5%. תחזיות צמיחה אלו נמוכות במעט מתחזיות הצמיחה של לאומי. תחזית האינפלציה הועלתה והאינפלציה צפויה לעמוד על 3.0% בארבעת הרביעים הקרובים המסתיימים ברביע הרביעי של 2023, זאת לעומת 2.5% בתחזית הקודמת.  
עדכון תחזית האינפלציה ל-2023 כלפי מעלה הושפע בעיקר מפיחות השקל וגם מצפי לגבי העליות השכר אשר ייקבעו בהסכמי השכר במגזר הציבורי.  כנגד, הירידה שהתרחשה במחירי הנפט מקזזת חלקית את ההשפעות הללו. לנוכח שאיפתו של בנק ישראל להשיג ריבית ריאלית חיובית, ככל הנראה לרמה של אחוז אחד ויותר, בנק ישראל צפוי להעלות עוד את הריבית, זאת מעבר לתחזית הקודמת של בנק ישראל.
על פי התחזית העדכנית של בנק ישראל, הריבית צפויה לעמוד על 4.0% בממוצע ברביע הרביעי של 2023. מדובר בעלייה של 50 נ"ב מעבר להערכת בנק ישראל בתחזית מאוקטובר, לרמה של 4% בסוף 2023. רמה זו תואמת לתחזית לאומי ונראה שבהחלטת הריבית של חודש פברואר 2023 תחול העלאה נוספת, של כ-25 נ"ב, לרמה של 4%. במידה ולא תסתמן התכנסות של האינפלציה ליעד יציבות המחירים, תתכן העלאת ריבית גם אל מעבר ל-4%. התממשותם של תרחישים פסימיים, שיתכן ויבואו לידי ביטוי בהיחלשות נוספת של השקל ותמסורת למחירים, יכולה לבוא לידי ביטוי בהעלאת הריבית אל מעבר ל-4%.
על פי תחזית בנק ישראל, ב-2024 צפוי שיעור האינפלציה לעמוד על 2.0%.  התמתנות קצב האינפלציה בתחזית הרחוקה יותר, של שנת 2024, צפויה להיות מושפעת  מהתמתנות הביקושים בהשפעת המדיניות המוניטרית המרסנת בישראל ובעולם ומהמשך התמתנות לחצי ההיצע ופתיחת צווארי בקבוק.
 

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נייס
    מצויין 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוף סוף הפק"מ שווה משהו תעלו גם ל10
    סגור
  • 2.
    הנגיד משוגע
    קובי 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חנקו אותנו במדינה הזו , עוד ריביות עוד לחנוק במשכנתא , עוד להעלות מחירים עוד עוד עוד אחרי זה מתפלאים למה אנשים עוזבים את המדינה הזו , אפילו מנכל קארפור רשת המזון החדשה שהגיע אומר שהמחירים פה מטורפים , ומעניין שרק נציגי הממשלה לא רואים את זה כי הם עם משכורות מטורפות שעכשיו גם קיבלו העלאה ועל מה ? על זה שבחרנו אותם ? אז מה עשינו פה ? דפקנו את עצמנו , בקיצור מחדש את הדרכון הזר ובורח עם המשפחה מפה , די , החלום של להיות עם חופשי בארצנו כבר לא עובד עליי , אני לא חופשי , אני עבד שהולך לעבודה וחוזר בשביל לשלם מיסים
    סגור
  • 1.
    שגעון גדלות
    מרגי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פקיד בכיר בישראל חושב שהוא האלוהים. והכל יבוצע על פי דרכו. אם הנגיד מחליט מה יהיה. אז למה צריך כנסת. וממשלה
    סגור