זכויות בקליק - המתחם למיצוי זכויות בעבודה

הזכויות שלכם במקום העבודה נפגעו בעקבות המלחמה? זה מה שאתם צריכים לעשות

מעסיק שדרש מעובד להחזיר רכב שהועמד לרשותו בגלל מילואים שהתארכו, עובד שפונה מהצפון לאילת ונאלץ להיאבק על מקום פרנסתו – אלו רק חלק מהמקרים של עובדים שחוו פגיעה בזכויותיהם בעקבות המלחמה. עו"ד גלי רואש, מצוות הלשכה משפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מסבירה מה ניתן לעשות גם כשהכול נראה אבוד

בשיתוף ההסתדרות | 
עו"ד גלי רואש (צילום אליז אזואלוס צילום מהלב)
"המשברים שחווינו בשנים האחרונות, גם ברמה המקומית וגם ברמה הגלובלית, לימדו את עולם העבודה להסתגל לשינויים דרמטיים", מסבירה בראיון לאתר ice עו"ד גלי רואש, שבימים כתיקונם משמשת כיועצת משפטית של ההסתדרות במרחב העמקים הצפוני ובמרחב הגליל המרכזי. בימים אלו, מתוקף תפקידה, מלווים עו"ד רואש וצוות הלשכה המשפטית בהסתדרות, עשרות עובדות ועובדים שזכויותיהם בעבודה נפגעו על רקע מלחמת חרבות ברזל.
איך השפיעה המלחמה על זכויות עובדים?
"בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, נקלע המשק לסיטואציה חדשה. רבבות פונו מבתיהם, מצפון ומדרום, ועובדים רבים נוספים גויסו לשירות מילואים מתמשך. המציאות המשתנה הולידה שאלות משפטיות חדשות שנוגעות להיבט תעסוקתי של עשרות אלפי ישראלים", מציינת עו"ד רואש. "תשלום על ימי היעדרות מהעבודה עקב המלחמה, יציאה לחל"ת, איסור פיטורין, היעדרות מהעבודה עקב שירות בן או בת הזוג במילואים וצבירת ימי חופשה – אלו רק חלק שנדרשו להסדרה.
הסוגיות הללו, שחלקן אף דרשו שינויי חקיקה, הן סוגיות שטרם התמודדנו איתן בהיקף כל כך גדול ולאורך תקופה כה ממושכת. המצב שנוצר, העצים את חשיבות הליווי שמעניקים גורמי המקצוע בהסתדרות – הן ברמת הפרט והן ברמת המאקרו. הפעילות שלנו מול המעסיקים ומול המדינה, עוזרת לחזק את מעטפת ההגנה על העובדים, ומכניסה מעט ודאות לתוך תקופה של אי ודאות מתמשכת".
זו לא הפעם הראשונה בשנים האחרונות שנכנסנו לתקופה של אי ודאות.
"נכון, כולנו זוכרים למשל איך מגפת הקורונה תפסה את העולם כולו בהפתעה. כמעט אף גורם לא היה מוכן להתמודד עם ההשלכות בהיבט התעסוקתי: עבודה מהבית, עבודה בצוותים מפוצלים או עבודה ללא קבלת קהל; שינויים רבים ומגוונים התרחשו תוך כדי תנועה – וזאת במטרה להתאים את מקומות העבודה למצב החדש. בסיטואציה כזו, כדי שהמשק יוכל להמשיך לתפקד, נדרשו פתרונות מהירים – תוך שמירה מחד על זכויות העובדים, ומאידך על שרידותם ואיתנותם הכלכלית של מקומות העבודה.
בימי הקורונה, השכילה ההסתדרות להבין את צו השעה. בשורה של הסכמים שהובילה, בעיקר במגזר הציבורי, היא אפשרה את המשך תפקוד המשק ואת התאוששותו המהירה מהמשבר. ההסתדרות עזרה לעגן את התשתית לשינויים המהותיים תוך שמירה על זכויות העובדים, ולא פחות חשוב – בלי להתפשר על התפקוד המיטבי של מקומות העבודה. ההסכמים הללו חשובים, אבל זו רק ההתחלה. מה שעוד משמעותי, זה שכל עובד ועובדת ידעו מה הזכויות שלהם בצל השינויים ויכלו לוודא שהם מקבלים אותן".
בדומה לקורונה, גם מלחמת חרבות ברזל מייצרת סוגיות מורכבות שקשורות לזכויות עובדים.  
"על אף המאמץ להנגיש מידע אמין ועדכני לכל עובד ועובדת בישראל, בסוף לא כולם יכולים לגלות בקיאות מלאה בחוק ובפסיקה שמתעדכנים חדשות לבקרים", מדגישה עו"ד רואש. "בנוסף, יש מקרים שאפשר לסווג אותם בתחום האפור – מקרים שלא תמיד קיימת אליהם התייחסות ברורה בחוק או בפסיקה, כשלעובד הבודד לא תמיד יש את הכלים או הידע להגן על הזכויות שלו מול המעסיק. לכן חשוב שהעובד יפנה לגורם מקצועי שילווה אותו. וכאן אנחנו – ההסתדרות – נכנסים לתמונה. כאיגוד העובדים המוביל בישראל, יש לנו את הכלים, הידע המקצועי והניסיון כדי לוודא שהעובדים מקבלים את מה שמגיע להם".

מלחמת חרבות ברזל. "הולידה שאלות משפטיות שנוגעות להיבט תעסוקתי של עשרות אלפי ישראלים" (צילום פלאש 90/אייל מרגולין)
מה השינויים שהובלתם כדי לחזק את העובדות והעובדים, ובפרט את משרתי המילואים?
"ברמה הארצית הובילה ההסתדרות שורה של הסכמים, כשהראשון בהם עזר להסדיר את התשלום עבור ימי ההיעדרות של העובדים בימי המלחמה. בהמשך, חתם יו"ר ההסתדרות על הסכם חשוב נוסף מול יו"ר נשיאות המגזר העסקי, אשר הורחב בצו הרחבה בידי שר העבודה והוחל על כלל המעסיקים במשק (למעט המדינה, אשר עימה נחתם הסכם דומה בנפרד).
במסגרת הסכם זה, הוחלט להעניק עד 8 ימי היעדרות בתשלום לבני זוג של משרתי מילואים שיש להם ילדים עד גיל 14; כמו כן האריך ההסכם את תקופת ההגנה בפני פיטורים לכל מי ששירת במילואים יותר מ-60 יום – לחודשיים במקום חודש אחד, כפי שקיים בחוק. עוד הוסכם כי עובדים, אשר לא התאפשר להם לנצל את מלוא ימי החופשה שלהם בשנת 2023 עקב נסיבות הנוגעות למלחמה, יוכלו לגרור את ימי החופשה הבלתי מנוצלים שצברו ב-2023 גם ל-2024."
מגויסים למענכם
על המעקב אחר יישום ההסכמים, כמו אלו שנחתמו בתקופת הקורונה או מאז פרוץ המלחמה, אחראיים, בין היתר, אנשי האיגוד המקצועי בהסתדרות, כשבחוד החנית ניצב צוות הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בראשות עו"ד חנה שניצר. ב-29 מרחבי ההסתדרות שפרושים מדן ועד אילת, פועלת נבחרת איכותית של יועצות ויועצים משפטיים, בראשות עו"ד גלי שטיינברג. מאז פרוץ המלחמה וכחלק מהמיזם "מגויסים למענכם", מלווים יועצים אלו, ובהם גם עו"ד רואש, מאות עובדים בחודש שזקוקים לסיוע משפטי בעקבות הפרת זכויותיהם בעבודה.
מה יכולים לעשות משרתי/ות מילואים או בנות ובני זוגם, אם הם נפגעו במקום העבודה?
"בדיוק על רקע הבעיות שנתקלנו מאז פרוץ המלחמה, נולד המיזם 'מגויסים למענכם'. מדובר בפרויקט שיזם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כחלק מהרחבת קשת השירותים שמעניק מוקד החירום בהסתדרות. במסגרת המיזם, ההסתדרות מעמידה מעטפת סיוע רחבה למשרתות ולמשרתי המילואים, ולבני משפחותיהם, גם אם הם אינם חברי הסתדרות. הסיוע כולל, בין היתר, גם ליווי משפטי, כמו למשל במקרים של פגיעה בתנאי ההעסקה או פיטורים בעקבות שירות המילואים".


יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. "מעטפת סיוע רחבה למשרתי המילואים ומשפחותיהם" (צילום פלאש90/יונתן זינדל)
אילו מקרים לדוגמה?  
"יש מקרה שזכור לי ממש מראשית המלחמה", מספרת עו"ד רואש. "הגיעה אלינו פנייה מעובד שמתגורר בסמיכות לגבול הצפון. העובד פונה בבזק מביתו לאילת ולא יכול היה להגיע למקום עבודתו במפעל בצפון אשר הוכרז כחיוני, כעבור תקופה, ומבלי שהעובד ידע על כך. בתחילה סירב המעסיק להוציא לחל"ת את העובד שפונה, 'כמדיניות', אולם לאחר התערבות ההסתדרות ובנסיבות המיוחדות שנוצרו, הדבר הגיע לכדי פתרון מוסכם על ידי שני הצדדים".
"מקרה נוסף שבו טיפלתי", מוסיפה עו"ד רואש, "הוא של עובד, שהיה בשירות מילואים מתמשך בגלל התארכות הלחימה. כתוצאה מכך, הוא נדרש להחזיר לאלתר לחברה את הרכב ששימש אותו. גם במקרה זה, התערבות ההסתדרות הביאה לכך שהחברה חזרה בה מדרישתה והרכב נשאר לשרת את חייל המילואים".
ועדיין, לא תמיד אפשר לפתור הכול מול המעסיק.
"זו הסיבה שחלק מהמקרים מגיעים גם לבית הדין. בהקשר הזה חשוב להבהיר כי בחלק מהמקרים שעלולים להיראות לעובדים כחסרי סיכוי, הם מופתעים לגלות שבית הדין פוסק לטובתם. דוגמה שאינה קשורה בנושא המילואים, אך זכורה לי כפסיקה מכוננת, היא מתיק שבו נטלתי חלק: בית הדין הארצי לעבודה אימץ את עמדת ההסתדרות, כשקבע כי הזכות לפיצויי פיטורים, שקיימת למי שהעתיק את מקום המגורים לרגל נישואיו, חלה גם על ידועים בציבור שעברו בעקבות בן/בת הזוג. מקרה זה מוכיח כמה חשוב לבדוק ולהתייעץ עם מי שמנוסים ובקיאים בנושא".

מרחב העמקים הצפוני של ההסתדרות. מאגד אנשי מקצוע מנוסים להגנה על זכויות העובדים וביטחונם התעסוקתי  (צילום דוברות ההסתדרות)
במה עוד יכולה לעזור ההסתדרות לעובד?
"במקביל לייצוג עובדים מול מעסיקים ובבתי הדין לעבודה, אנו מסייעים לעובדים לממש את זכותם להתאגדות. במקרים רבים, עצם ההתארגנות עוזרת לעגן ולהגן על זכויות העובדים תוך שיפור ניכר של תנאי שכרם וביטחונם התעסוקתי. לצערנו, גם היום, כשברור שהתארגנויות עובדים עוזרות לחזק עובדים ולהשיג יציבות במקומות העבודה, אנו עדיין נתקלים מפעם לפעם במעסיקים שמנסים לדכא התאגדויות חדשות. גם במקרים הללו, ההסתדרות בחסות החוק מעניקה הגנה מלאה לעובדים, ופונה לבית הדין בבקשה לעצור את הפגיעה בהתארגנות ולהגן על העובדים שמבקשים לממש את זכותם".
מה את ממליצה לעובדים שפגעו בזכויות שלהם?
"כמו בשגרה, כך גם בחירום, זכויות עובדות ועובדים ממשיכות להיפגע – בין אם בשוגג ובין אם במזיד. אני קוראת לכולם: ודאו שאתם מקבלים את כל מה שאתה זכאים לו מכוח החוק ומכוח ההסכמים ככל שאלו קיימים במקום העבודה שלכם. אם נפגעתם, דרשו בחזרה את מה שלא ניתן לכם, או דרשו פיצוי בגין נזק שנגרם לכם. חשוב שתסתייעו באנשי מקצוע מנוסים, שיוודאו כי תקבלו את מה שאתם זכאים לו. וכן, אל תהססו לפנות להסתדרות. יש כאן אנשי מקצוע מעולים, שיעשו את המרב כדי שתרגישו שיש לכם גב ברמה המקצועית. אני גאה להיות חלק מהעשייה הברוכה הזו, ובדיוק כמוני יש בהסתדרות אנשי מקצוע מסורים שמוכנים להילחם בשבילכם על מנת לרדוף את הצדק והחוק. כך עובד הבית של העובדות והעובדים בישראל, ובבית הזה יש מקום גם בשבילכם".
למתחם המלא למיצוי זכויות בעבודה לחצו כאן
המידע בכתבה הינו מידע כללי, אינו מחייב ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ ו/או טיפול משפטי או מקצועי אחר.
(בשיתוף ההסתדרות)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה